اخبار

ارادت و دلدادگی به امیرقافله عشق، سیدالشهدا (ع) در گستره جهان روز به روز فزونی می یابد

دبیر شورای فرهنگ عمومی در نشست صمیمانه با همکاران دبیرخانه شورا، ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به ویژگی­های فرهنگی این ایام اشاره کرد.

دکتر موالی زاده در این نشست اظهار داشت: عزاداری مردم در ماه های محرم و صفر یکی از مؤلفه‌های برجسته فرهنگ عمومی ملت ماست که در طول اعصار و قرون پایدار و مستحکم باقی مانده است. در طول سال های متمادی دشمنان بسیاری تلاش کردند تا عشق به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت را از مردم بگیرند، اما همان طور که خداوند تبارک و تعالی در مورد قرآن می فرماید: نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون مصون ماندن این مصحف شریف از هرگونه تحریفی و در هر زمان و مکانی از ناحیه خداوند متعال تضمین شده، در مورد اهل بیت هم مطلب به همین ترتیب است. دو میراث گرانقدر پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی نشان می دهد که این دو متناظر یکدیگرند. برای مثال اگر بخواهیم اهل بیت را به کتاب تبدیل کنیم آن کتاب می شود قرآن و اگر قرآن را بخواهیم تبدیل به انسان کنیم، آن انسان می شود اهل بیت. یعنی اهل بیت قرآن مجسم و عملی هستند؛ آنها آمدند تا نشان دهند قرآن صرفاً بحث نظری نمی‌کند، بلکه تمام احکام آن قابل اجراست و اهل بیت این معنا را به طور کامل به اثبات رساندند و خوشا به حال جامعه ای که بتواند براساس احکام قرآن و تمسک به آن و همچنین توجه به سنت و سیره اهل بیت عصمت و طهارت عمل نماید که در آن صورت سعادت دنیوی و اخروی آن جامعه تأمین خواهد شد. حتی در بین بسیاری از برادران و خواهران اهل سنت نیز حب اهل بیت وجود دارد. حب اهل بیت و حب امام حسین(ع) موضوعی است که ریشه در تاریخ دارد و منطبق بر فطرت انسان است. یعنی هر انسانی که فطرت پاکی داشته باشد، به امام حسین عشق می ورزد.

إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً. شهادت امام حسین (ع) در جان انسان‌ها شور و حرارتی به پا کرده که هیچگاه به سردی نمی‌گراید. مشاهده می‌کنیم که سال به سال ارادت به امام حسین(ع) فزونی می‌یابد. این هم رمزی دارد. چه اتفاقی افتاده؟ در طول سال‌ها و دهه‌ها و قرن‌ها در جای جای جهان اتفاقات بسیاری رخ می دهد، در مطالعه تاریخ جهان ملاحظه می کنیم که میزان ناآرامی در جوامع گوناگون بیش از آرامش بوده است، از همان ابتدا که بشر پا به عرصه وجود گذاشت تاکنون میزان جنگ ها و درگیری ها و اختلافات و کشت و کتشار و مناقشات بسیاری وجود داشته است و حوادث زیادی وجود دشته است ؛ اما چرا این حادثه یک چنین برجستگی پیدا کرده و هر کس که مرید این خاندان است، نسبت خود را با امام حسین و این حادثه براساس نوعی رابطه عاشقانه و عارفانه تعریف می‌کند؟ این همان رمز ماندگاری است. به جهت این که امام حسین(ع) در مسیری الهی گام برداشت و جان پاک خود را در این راه نثار نمود. خداوند متعال نیز اراده کرده که حب اهل بیت و حب امام حسین و یاران آن حضرت روز به روز نزد جهانیان افزایش پیدا کند. تضمین توأمان مصون ماندن قرآن از هرگونه تحریف از یک سو و ماندگاری مکتب اهل بیت و حب روبه تزاید آنان از سوی دیگر به رأی العین لمس و احساس می شود.

امروزه راهپیمایی اربعین نیز به یکی از مختصات فرهنگ عمومی تبدیل شده است. نه تنها در بین شیعیان بلکه در بین مسیحیان و کسانی که دین دیگری دارند.

در یک دوره ای عزاداری در ایران ممنوع شد، رفتن به زیارت امام حسین ممنوع شد. بارها و بارها تلاش کردند تا مرقد مطهر امام حسین(ع) را از بین ببرند، اما رمز و رازی در آن نهفته است که خداوند متعال اراده کرده باقی بماند و روز به روز این مشعل فروزان تر شود.

درس های فراوانی در عاشورا مستتر است. به گفته شهید مطهری عاشورا دو صفحه دارد. یک صفحه سیاه که در جبهه دشمن آن را مشاهده می کنیم و یک صفحه سفید و نورانی که در جبهه حق مشاهده می کنیم. در جبهه دشمن جهل بود و ناآگاهی، مقام خواهی بود و دنیا خواهی و همه آنها به دنبال این بودند که باذلت هرچه تمامتر تمکین کنند به کسی که هیچ یک از ویژگی های لازم برای حکومت بر جامعه اسلامی را نداشت و از دین و آیین و حداقل های انسانیت و شرف و مروت به دور بود. اما این طرف هر چه می بینیم نور است و نورانیت، وفا، صفا، عاطفه، عرفان، جوانمردی، فتوت، شجاعت، پایمردی، خداخواهی، معنویت و دین‌داری، طهارت روح. مثلاً ما جوانمردی را در شخصیتی مثل حضرت ابوالفضل العباس(ع) می‌بینیم که چه زیبا متبلور و متجلی شده است. شاعر می گوید:

با خدا عباس وقتی دست داد،                          هر دو دست خویش را از دست داد.

حضرت ابوالفضل آب را شرمنده کرد. آب تا قیام قیامت، شرمنده حضرت ابوالفضل است. در عکسی قدیمی از حرم حضرت ابوالفضل دیدم که آب دور تا دور مرقد مطهر حضرت را احاطه کرده و می توان درک کرد که آب حیران حضرت ابوالفضل است. حتی می توان دید که تا چه حد این مطلب در ادبیات ما اثر گذاشته است.

آب کم جو تشنگی آور به دست                     تا بجوشد آبت از بالا و پست

یا جلوه های دیگری که در عاشورا می بینیم به عنوان مثال سر مبارک حضرت بر نیزه که چه طوفانی به پا کرد. امروز در مصر و سوریه هم مقام رأس الحسین داریم، کربلا که دیگر جای خود دارد. امروز شمیم عطر امام حسین در همه عالم هستی پیچیده است و خوش به حال کسانی که خالصانه به حضرت اباعبدالله و یاران آن حضرت عرض ارادت می کنند؛ هر یک به شکلی.

پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر                     چون شیشه عطری که سرش گم شده باشد

جلوه های آن متفاوت است اما درون مایه آن یکی است. یکی نخل گردانی می کند و دیگری تعزیه برگزار می کند. یکی نذر می دهد و دیگری تکیه برپا می کند، همه اینها عرض ارادت است. رنگین کمانی است از عرض ارادت و عشق و علاقه.

داعش یک سال تلاش می کند و خود را به آب و آتش می زند تا رعب و وحشتی ایجاد کند که کسی به این سمت و سو نرود، اما راهپیمایی اربعین مانند سیلی خروشان می‌آید و همه اینها را با خود می‌شوید و می‌برد  و این عظمت نام امام حسین(ع) است که چنین پدیده ای در جهان امروز ما اتفاق می افتد و واقعاً بزرگترین راهپیمایی در جغرافیای جهان است. انشاءالله که بتوانیم از مکتب اهل بیت و از نام مقدس و مبارک امام حسین علیه السلام در جهت تقویت فرهنگ عمومی بهره بگیریم و به آن متمسک باشیم. به درستی که حب اهل بیت(ع) و عشق به سید و سالار شهیدان هم او که امیر قافله عشق است یکی از ویژگی های ممتاز و افتخارآمیز جامعه ایرانی است.

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۵۲