اخبار

نود و سومین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان قدس برگزار شد

نود و سومین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان قدس برگزار شد
نود و سومین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان قدس 30 آبان در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان با حضور اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قدس، غلامرضا آبکار رئیس اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ضمن تشریح مصوبات نشست قبل به قرائت هر مصوبه پرداخت و از مسئول پیگیری کننده آن مصوبه، گزارش اجرا یا عدم اجرایی شدن  آن را درخواست کرد.

وی همچنین پیشنهاد برگزاری جشنواره انتخاب کتاب سال شهرستان های استان تهران را به میزبانی شهرستان قدس داد که مورد استقبال رئیس و اعضای شورا قرار گرفت. 

امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی هم از اعضای شرکت کننده در نشست نود و سوم تقدیر و تشکر کرد و خواستار تصویب مصوباتی در شورای فرهنگ عمومی شد که ظرفیت اجرا در شهرستان را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین جوکار در خصوص تأسیس مدرسه صدرا در شهرستان که از مصوبات نشست قبل بود، گفت: این مدرسه از سوی آموزش و پرورش برای واگذاری به بخش خصوصی اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به شرایط فعلی جامعه نقش معلمان و مربیان آموزش و پرورش را بسیار پر رنگ و حیاتی عنوان کرد و افزود: لازم است آموزش و پرورش در موضوع بصیرت افزایی و نظارت بر کارکرد معلمان مدارس تلاش بیشتری داشته باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان همچنین بر اساس بند 11 مصوبات نشست نود و دوم، در مورد برگزاری یادواره شهدای دانش آموز در سطح مدارس و شهرستان گفت: با تشکیل ستاد یادواره شهدای دانش آموز در اداره آموزش و پرورش این برنامه بهتر و موفق تر انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین جوکار تولید محتوا در نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی را امری مهم عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی تولید محتوای فرهنگی، ملی و دینی برای نسل جوان و دانشجویان راهکاری ستودنی است و لازم است در این مسیر همه نهادهای شهرستان به ویژه شورای تأمین با دانشگاه همسو باشند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه حوزه کتاب و نویسندگی از معیارهای مهم ارتقاء سطح فرهنگی شهرستان است، تأکید کرد: مسئولین فرهنگی به این مقوله توجه ویژه داشته باشند.  

وی از اعضای شورای فرهنگ عمومی درخواست کرد : ظرف یک ماه آینده تا نشست بعدی شورا، برنامه های فرهنگی قابل پیش بینی و تقویم فرهنگی ادارات خود را به دبیرخانه شورا ارسال نمایند.

جوکار در بخش دیگری از سخنانش در  خصوص طرح شمیم گفت: برای پخته تر شدن و شیوه های اجرایی بهتر این طرح لازم است کارگروهی متشکل از ادارات و نهادهای فرهنگی، مساجد و مصلی تشکیل و به مرحله کامل تری برسد.

گفتنی است "طرح شمیم" با موضوع نماز شامل شیوه های انگیزشی برای شرکت دانش آموزان در مراسمات نماز مدارس، نماز جمعه و جماعات است.

فرماندار و نائب رئیس شورا هم در نشست نود و سوم، جایگاه والای شورای فرهنگ عمومی در شهرستان را ستود و گفت: با توجه به رویدادهای اخیر در کشور باید نحوه فعالیتها و سیاستگذاریها در این شورا متفاوت باشد.

وحید گلی کانی افزود: نسخه پیچی فرهنگی باید متناسب با چالش ها و مشکلات فرهنگی جامعه هدف باشد و بخش وسیعی از این مهم در شورای فرهنگ عمومی شهرستان که مهمترین شورای سیاستگذاری و مهندسی فرهنگی در شهرستان است، قابل اجراست.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کار از بحث های کلیشه ای گذشته و باید شبهات نسل جوان پاسخ داده شود، خاطرنشان کرد: هر چند رسیدن به مدینه فاضله در هیچ جامعه ای قابل تصور نیست، اما باید پاسخ به شبهات را مدیریت شده جلو ببریم و با شناخت کامل ویروس، برای آن واکسن تعریف کنیم.

گلی کانی پیشنهاد کرد:  برای گرامیداشت روز پرستار و ولادت حضرت زینب (س) از سوی شورای فرهنگ عمومی الگویی تعریف و در اختیار مجموعه درمانی برای تجلیل از پرستاران قرار گیرد.

ارائه گزارش عملکرد ادارات در شورای فرهنگ عمومی شیوه رایج در نشست ها  به دستور رئیس شوراست که  در نشست نود و سوم  قرعه فال بنام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر این شورا بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان جایگاه، رسالت و ماموریت ها و وظایف و سیاستهای فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور، به راهبردهای محتوایی و اهداف و وظایف این نهاد فرهنگی در سطح کلان و شهرستان اشاره کرد و افزود: تعمیق و نشر ارزش های انقلاب اسلامی، ترویج و اقامه احکام الهی، تبیین فرهنگ مهدویت، تبیین مؤلفه های هویت ایرانی اسلامی، ارتقاء آگاهی های عمومی و فرهنگ عمومی، مبارزه با فساد و اصلاح فرهنگ بر پایه عدالتخواهی، ترویج روحیه کار و خلاقیت از راهبردهای مهم محتوایی سیاستگذاری فرهنگی در شهرستان است.

آبکار با اشاره به وظایف اساسی فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نمونه به چند وظیفه اشاره کرد و گفت: تشویق و حمایت اهل قلم، هنرمندان و معرفی و بزرگداشت علما، عرفا و شخصیت های فرهنگی؛ صدور مجوز؛ توسعه و انحلال موسسات آزاد آموزش های هنری، فرهنگی و قرآنی؛  نظارت بر فعالیتهای فرهنگی و هنری؛ تأسیس و اداره موسسات آموزشی در رشته های فرهنگ و هنر؛ برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری وهمایش ها و... از اهم وظایف این نهاد فرهنگی است.

وی همچنین  به تشریح عملکرد 8 ماهه این اداره از ابتدای سال 1401 پرداخت و به اهم برنامه ها و فعالیتهای اجراشده توسط این اداره اشاره کرد.

برگزاری 8 نشست شورای فرهنگ عمومی از ابتدای سال؛ اختتامیه عهدواره چله مهدویت در بخش محیط آرایی؛  برگزاری نشست های کمیته های فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با مواد مخدر، پدافند غیرعامل که از وظایف ذاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛  برگزاری نمایشگاه های نقاشی، طراحی و هنرهای تجسمی؛ دورهمی مشق قلم در محل پارک آزادگان؛ محفل شعر امام رضا(ع) با حضور خدام رضوی؛ مسابقه وصیت نامه حضرت امام خمینی(ره)؛ افتتاح سینما شهر قدس؛ برگزاری نشست های هیئت اندیشه ورز؛ راه اندازی خانه مطبوعات؛ رونمایی از پوستر دومین عهدواره چله مهدویت با موضوع هنرهای جدید در شورای فرهنگ عمومی و ... از اهم برنامه های اجرایی بود که آبکار به آنها اشاره کرد.

در این نشست همچنین روسای آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، مجمع نشر قرآن کریم و ستاد اقامه نماز به ارائه راهکارها و چالش های حوزه کاری خود پرداختند.

۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۴۷
صادق محمدزاده |