اخبار

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران: انقلاب اسلامی بهترین الگوی انتظار و زمینه ساز ظهور امام عصر(عج) است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران: انقلاب اسلامی بهترین الگوی انتظار و زمینه ساز ظهور امام عصر(عج) است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به فراخوان برگزاری نخستین عهدواره "چله مهدویت"، گفت: انقلاب اسلامی بهترین الگوی انتظار و زمینه ساز حکومت جهانی حضرت ولیعصر مهدی موعود (عج) را در اختیار جوامع بشری قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، دکتر محمد خراسانی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فراخوان نخستین عهدواره سراسری «چله مهدویت» با محور داستان کوتاه و بلند، توسط تشکل‌های فرهنگی، هنری و مردمی و با پشتیبانی نهادهای حاکمیتی منتشر شده است.

وی اظهار داشت: باید تلاش کرد مردم را بیش از پیش با معارف مهدویت آشنا کرد چرا که تمدن اسلامی با حضور و مدیریت امام معصوم و در عصر حاضر حضرت مهدی (عج) رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه آیین چله مهدویت برگرفته از فاصله ۴۰ روزه دهه فجر انقلاب اسلامی تا نیمه شعبان است، ویژه برنامه های این عهدواره را در راستای شناخت دقیق‌تر جامعه و مخاطب مهم دانست و گفت: شناخت مردم باید نسبت به امامت بیشتر شود، زیرا خود این شناخت و معرفت می‌تواند برای تسلط آحاد مختلف جامعه نسبت به معارف مهدویت کمک کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران وجه تمایز این عهدواره را در مقایسه با جشنواره ها را ماهیت مردمی بودن آن دانست و افزود: تمامی فعالیت‌های فرهنگی هنری، باید در بطن جامعه و در حضور مردم اجرا شود تا شاهد اثرگذاری و فعال شدن خودجوش تشکل های مردمی در این زمینه باشیم.

دکتر خراسانی زاده ادامه داد: در این عهدواره بیش از آنکه مجموعه های حاکمیتی دخیل باشند، مجموعه های مردمی مشارکت دارند، به طوریکه تشکل های مردمی کار را با حمایت های نهادهای فرهنگی و هنری در دست دارند، همچنین در این رویداد بیش از آنکه به خود محصول توجه شود به فرآیند خلق محصول توجه شده است.

وی در تشریح چگونگی برپایی این عهدواره نیز با اشاره به اینکه ۱۶ دبیرخانه تخصصی در ۱۶ شهرستان استان تهران برپا شده و هر دبیرخانه متولی یک اقدام ملی است، افزود: در هر شهرستان بطور تخصصی فراخوان، گردآوری آثار، داوری ها و حتی برگزاری اختتامیه تخصصی پیگیری خواهد شد و در نهایت یک اختتامیه کلی در سطح استان تهران خواهیم داشت.

وی گفت: این عهدواره در قالب سلسله برنامه های متنوع فرهنگی و هنری از جمله داستان کوتاه و بلند، خوشنویسی، نقاشیخط، نمایشهای آئینی، نقاشی، آواها و نواها، خوانش متن، نمایشنامه نویسی، فیلم نامه نویسی، گرافیک و تصویر سازی، فیلم فیلم مستندکوتاه، نماهنگ، موشن گرافی و استاب مو، تئاتر خیابانی، مدیحه سرایی و محیط آرائی انجام می شود.

به گفته دکتر خراسانی زاده، فعال سازی ظرفیتهای مردمی به منظور برپایی سلسله رویدادهای فرهنگی و هنری با موضوعات مهدوی، تاکید بر فرایند خلق آثار هنری در کنار توجه به محصولات هنری، اولویت دادن به کنشگری مردمی در فضای مجازی در خصوص آثار هنری از اهداف و کارکردهای این عهدواره سراسری است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران توسعه زمان جشنواره های مهدویت به یک چله در طی سال، نقش دهی به دبیرخانه های تخصصی شهرستانی برای یک اتفاق ملی و ترویج آرمان مهدویت در قالب های هنری، فرهنگی و رویدادهای میدانی و الگوسازی اقدامات شاخص در این حوزه را از دیگر اهداف مهم این رویداد برشمرد.

دکتر خراسانی زاده، امید به آینده و تحرک و بالندگی در جامعه را از محور های این عهدواره دانست و بیان داشت: مردمی بودن، فرایند محوری، متمرکز نبودن دبیرخانه و بعد زمانی ۴۰ روزه از دیگر تفاوت های برنامه های "چله مهدویت" با سایر برنامه های اجرایی است.

به گفته وی، نقش مهدویت و انتظار در ایجاد پیشرفت، عدالت گستری به عنوان شاخصه اصلی آرمان مهدویت، انقلاب اسلامی مردم ایران زمینه ساز انقلاب جهانی موعود، بیانیه گام دوم و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی به عنوان مقدمه دولت کریمه، مصونیت بخشی در مواجه با انحرافات فکری و عقیدتی مهدویت و جایگاه منجی در مذاهب اسلامی و سایر ادیان الهی از دیگر محورها و موضوعات این رویداد ملی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در رویداد عهدواره سراسری «چله مهدویت» را نیمه ماه مبارک رمضان ذکر نمود و یادآور شد: علاقه مندان برای آشنایی هرچه بیشتر با ضوابط و آیین نامه ها با مراجعه به پایگاه اینترنتی ahdvare۴۰.ir  می توانند، آثار و حتی فرآیند خلق آثارشان را در پایگاه بارگذاری کنند.

۷ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳:۴۳
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تهران |