سه شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۸
سرویس : کتابخانه دیجیتال
کد خبر : ۱۵۳۶۰
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس کتابخانه دیجیتال
دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر کرد:

کتاب «راهنمای دیپلماسی عمومی در ماموریت‌های برون مرزی»

کتاب «راهنمای دیپلماسی عمومی در ماموریت‌های برون مرزی»
(سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱) ۱۲:۴۸

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در طی دهه‌های اخیر نقش افکار عمومی جهان در انتخاب و شکل دهی نظام‌های سیاسی و به تبع آن سیاست خارجی کشورها افزایش یافته است و به همین دلیل نیز شکل دهی روابط پایدار سیاسی و اقتصادی با کشورهای جهان بدون توجه به افکار عمومی آن‌ها و تلاش در پی جلب نظرشان ممکن نیست. به همین دلیل امروزه دیپلماسی عمومی به یکی از مهمترین ابزارهای پیش‌برنده منافع ملی کشورها در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل بدل شده است؛ در واقع دولت‌های توسعه طلب جهان به واسطه دیپلماسی عمومی با افکار عمومی کشورها هدف ارتباط و تعامل برقرار کرده و از این طریق زمینه تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی خود با دولت‌ آن‌ها را فراهم می‌آورند و از شکل گیری احساسات ضد خود که می‌تواند به روابط اقتصادی و سیاسی لطمه وارد کند پیشگیری می‌نمایند. به همین دلیل این نوع دیپلماسی نقش و تأثیر بسزایی در تقویت و تأمین «منافع ملی» کشورها در عرصه بین‌المللی دارد به همین دلیل کشورهای علاقمند به توسعه سیاست خارجی نیازمند آموزش این نوع دیپلماسی به مدیران و کارشناسان فعال در عرصه سیاست خارجی خود هستند وبا توجه به کمبود منابع آموزشی کاربردی در این حوزه کتاب «راهنمای دیپلماسی عمومی در ماموریت‌های برون مرزی؛ اصول اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط موثر با مخاطبان خارجی» در راستای تامین این هدف و به همت«نوید کمالی» و «عباس محمدیان» تالیف و تدوین و از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌هامنتشر شد..

این کتاب در 9 فصل به همراه ضمائم ویژه تنظیم شده است که در هر فصل تجربیات متنوعی حسب موضوع فصل مورد بررسی قرار گرفته است. البته یکی از بخش‌های کلیدی این کتاب فصل پایانی کتاب تحت عنوان «رهیافت‌ها و آموزه‌های کاربردی» است که در آن مهمترین آموزه‌های حاصل از مطالعه این کتاب به صورت مختصر و فهرست وار بیان شده است.

به طور مثال در این فصل قواعد و مهارتهایی که تمام ماموران و کارشناسان اعزامی به ماموریت‌های برون مرزی باید به آن توجه داشته باشند فهرست شده است که مهمترین آن ضرورت ارتقاء سطح آگاهی فرهنگی و محیطی در رابطه با جامعه میزبان است.

نویسندگان کتاب در پایان این فصل بر ضرورت کسب شناخت نسبت به ارزش‌ها و فرهنگ حاکم بر کشور محل ماموریت تاکید کرده و می‌نویسند: برای پیشبرد موفق و موثر دیپلماسی عمومی در قبال دیگر ملت‌ها بایستی به دو اصل اساسی شناسایی و برجسته سازی شباهت ها و ارزش های مشترک و همچنین حفظ احترام و ارزش در قبال تفاوت‌ها توجه داشت چرا که عدم توجه به تفاوت‌ها و تنها تلاش در راستای برجسته سازی ارزش‌های مطلوب خود دیپلماسی عمومی را بی اثر کرده و زمینه شکل‌گیری احساسات منفی در کشور میزبان نسبت به ما را فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است که چاپ اول کتاب «راهنمای دیپلماسی عمومی در ماموریت‌های برون مرزی؛ اصول اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط موثر با مخاطبان خارجی»،تالیف و تدوین شده توسط نوید کمالی و عباس محمدیان،با شمارگان 2000 نسخه و در464 صفحه، خردادماه سال1401 از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

تعداد بازدید : ۳,۹۱۱
(سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱) ۱۲:۴۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید