یکشنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۹
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۳۲۴
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

گروه تخصصی «ارتباطات نوآوری» در انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات آغاز به کار کرد

گروه تخصصی «ارتباطات نوآوری» در انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات آغاز به کار کرد
(یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰) ۱۱:۱۹

 

گروه علمی-تخصصی «ارتباطات نوآوری»» دی‌ماه سال ۱۴۰۰ در انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برای توسعه پژوهش‌های حوزه ارتباطات نوآوری، کارآفرینی و اکوسیستم استارتاپی شروع به کار کرد.

اعضای شورای مدیریت گروه بدین شرح هستند:

۱- دکتر هادی خانیکی (سرپرست گروه)

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی / رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو

۲- میترا فردوسی (دبیر گروه)

دانشجوی دکتری علوم ارتباطات / روزنامه‌نگار

۳- رضا جمیلی

روزنامه‌نگار اقتصاد نوآوری / کارشناس فناوری‌های نوین و استارتاپ‌ها

۴- امیر عباس امامی

دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس / پژوهشگر اقتصاد بلاکچین و مدیرعامل استارتاپ کارچین

۵- مصطفی قمری

مهندس علوم کامپیوتر / کارشناس حوزه نوآوری‌های آینده و بلاکچین

اهداف تشکیل گروه

نوآوری را مهم‌ترین پیشران و متغیر تغییردهنده جهان در قرن بیست و یکم نامیده‌اند. نوآوری مبتنی بر فناوری که این روزها تنها نوک کوه یخ آن را در زیست مجازی و جامعه شبکه‌ای‌شده ناشی از آن مشاهده می‌کنیم در دهه‌ی آینده، تحولات شگرفت و بنیادینی را در زندگی و جوامع مختلف انسانی از جمله در زیست‌جهان فناوری‌دوستِ ایرانی رقم خواهد زد.

نوآوری‌های آینده از جمله نوآوری‌های مبتنی بر پلتفرم‌های غیرمتمرکز، بلاکچین و رمزارزها و اخیرا متاورس احتمالا اشکال تازه‌ای از ارتباطات انسانی، سازمانی، کسب‌وکاری و … را رقم خواهد زد که با آنچه تاکنون از مفهوم و اشکال ارتباطات فهم کرده‌ایم متفاوت خواهد بود. از طرف دیگر اهمیت پیدا کردن حضور (presence) در مظاهرِ فناورانه‌ی محصولاتِ برآمده از نوآوری‌های جدید (برای نمونه در آینده انسان‌ها به جای «استفاده» (use) از اینترنت، در متاورس «حضور» خواهند داشت)، بسیار بیشتر از اکنون درک و فهم و شناخت نوآوری را حائز اهمیت کرده است.

بنابراین در گروه «ارتباطاتِ نوآوری» تلاش خواهد شد تا با فهم درست نوآوری‌های جدید و ترندهای غالب فناورانه، تحولات و ضرورت‌ها و ترندهای ارتباطی برآمده از آنها بررسی و شناسایی و تبیین یا حتی پیش‌بینی شوند. همچنین نیم‌نگاهی خواهیم داشت به نوآوری‌ها از منظر سبک‌زندگی جدیدی که خلق می‌کنند، نسبتی که گروه‌های حاشیه‌ای برقرار می‌کنند و بسیاری از مفاهیمی که به واسطه‌ی این نوآوری‌ها بازتعریف می‌شوند. هدف آن است که فضایی گفتمانی-مطالعاتی شکل بگیرد که با درگیرکردن متخصصانِ حوزه‌های مختلف با رویکردی میان‌رشته‌ای، فرصت شناختِ تحولاتِ نوآورانه‌ی پیش‌رو برای دانشجویان رشته‌های مختلف علوم انسانی از منظر علم ارتباطات فراهم شود.

مهم‌ترین برنامه‌ها

۱. تشکیل جلسات تخصصی همفکری برای آشنایی با روندهای تازه‌ی نوآوری در دنیا

۲. بررسی موضوعاتِ روز مرتبط با نوآوری از منظر علم ارتباطات و تا حدی مطالعات فرهنگی

۳. بررسی واکنش‌های جامعه ایران (مخاطبان وکاربران ایرانی) در برابر تحولات فناورانه یا محصولات و خدمات جدید تکنولوژیک

۴. تشکیل اتاق فکر در حوزه‌های مختلف از جمله نوآوری‌های در حال ترویج

۵. آسیب‌شناسی و قوت‌شناسی فرصت‌ها و چالش‌های نوآوری برای گروه‌های مختلف اجتماعی

۶. رصد و شناسایی مفاهیم مختلف ارتباطی همچون سواد رسانه‌ای، عدالت ارتباطی، سوگیری رسانه‌ای، جهان شبکه‌ای‌شده و… در فضاهای تازه برآمده از نوآوری‌های تازه مانند پلتفرم‌های بلاکچینی و متاورس و مولتی‌ورس و…

۷. تشکیل تیم‌های میان‌رشته‌ای از متخصصان علوم انسانی برای ردگیری مفاهیم جامعه‌شناختی و ارتباطی و تحولات آن‌ها تحت تاثیر فناوری‌ها و نوآوری‌های تازه.

از طریق این ایمیل با گروه ارتباطات نوآوری در ارتباط باشید:

innovationcommunications@gmail.com

الهه اردلانی

به نقل از : انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

تعداد بازدید : ۳,۹۳۳
(یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰) ۱۱:۱۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید