هماندیشی تخصصی از سلسله نشستهای رسانه و انتخابات ریاست
جمهوری 1400 با عنوان انتخابات ریاست جمهوری 1400 و اخبار جعلی روز دوشنبه 20
اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت 10 الی 11:30در دفتر مطالعات و برنامهریزي رسانهها
به صورت ویدئو کنفرانس برگزاری میشود.
رسانههای جمعی به عنوان بخشی از ساختار سیاسی
اجتماعی فرهنگی اقتصادی هر جامعه مهمترین پل ارتباطی برای تاثیرگذاری افکار عمومی
بر انتخابات هستند. رسانهها در عرصه سیاست نقش بسیار کلیدی دارند و برای دموکراسی
بسیار ضروری هستند. انتخابات دموکراتیک بدون رسانههای آزاد ناممکن است. مهمترین بخش
اهمیت رسانه در انتخابات دموکراتیک نقش نظارتی رسانههاست. اما اکنون تحتتاثیر تحولات
سیاسی و اجتماعی روزافزون، گسترش شبکههای اجتماعی و رونق فضای مجازی و خبررسانی
جعلی یا Fake newsشرایط برای تعامل
رسانههای داخلی و تنویر افکار عمومی بسیار دشوار شده است. در این نشست که با حضور
متخصصان و استادان حوزه ارتباطات و رسانه برگزار میشود مهمترین موضوعها در خصوص
انتخابات ریاست جمهوری 1400 ونحوه تشخیص
اخبار و تصاویر جعلی، روشهای مقابله با آنها و راهکارهای مهم درکسب اخبار صحیح
مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
محور های مورد
بحث:
- بررسی بایدها و نبایدهای مطبوعات و اتخاذ رویکردی
متفاوت برای کارزار انتخاباتی 1400
- ضرورت حفظ اعتبار و اعتماد مخاطبان و رسانهها در مواجهه
با اخبار جعلی و انتخابات 1400
- چالش ها ، و تهدیدهای اخبار و تصاویر جعلی در انتخابات
1400
- واکاوی نقش مطبوعات برای چگونگی پوشش رویدادهای انتخاباتی
- چالش کرونا و مشارکت عمومی در انتخابات ریاست جمهوری
ـ راهکارهای جلوگیری از گسترش اخبار و تصاویر جعلی در
انتخابات 1400
سخنرانان:
- سرکارخانم دکتر مریم سلیمی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر
ارتباطات و مؤلف کتاب های "تفکر و سواد رسانه ها"و "سواد
خبری"
- جناب آقای جواد
دلیری، سردبیر روزنامه ایران مترجم کتاب «اخبار
جعلی، روزنامهنگاری و اطلاعات فریبکارانه»
- سرکار خانم دکتر گیتا علیآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و
برنامهریزی رسانهها