نخستین هماندیشی تخصصی،
رسانه و فرهنگسازی قوانین راهنمایی و رانندگی، 10 آذرماه 1399در دفتر مطالعات و
برنامهریزی رسانهها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دفتر
مطالعات و برنامهریزی رسانهها، در ابتدای این نشست دکتر گیتا علیآبادی ضمن خوشآمدگویی
به مهمانان به تاریخچه ترافیک اشاره کرد و گفت: قوانین رانندگی سابقه چندانی ندارد
ولی از آنجایی که همیشهراهها، معابری برای رفت و آمد بودند و این راهها عاملی
برای جابجایی انسانها و فرهنگ محسوب میشوند مکانهایی مورد توجهاند. به دنبال
پدید آمدن شهرها بالتبع خیابانها ساخته شدند و با وارد شدن درشکه و پس از آن
تومبیل به زندگی انسان عبور و مرور آسانتر گردید ولی این وسایل که ابتدا برای
تسهیل رفت و آمد ساخته شده بودند پس از مدتی مایه دردسر شد. با توجه به موضوع نشست،
رسانهها چه نقش و مشارکتی می توانند در ترافیک شهری داشته باشند؟ آیا رسانهها
فقط هشدار دهنده هستند و یا می توانند نقش آموزشی نیز داشته باشند؟ نقش رسانه ها
در ایمنی ترافیک چگونه است؟
سرهنگ اسماعیلی؛ عضو هیئت
علمی دانشگاه علوم انتظامی و مدرس دانشگاه تهران گفت: بحث این است که رسانه چه نقشی
می تواند در مسائل سوانح و ترافیک داشته باشد. این نقش بسیار بدیهی است بحث آموزشی
توسط رسانهها برای همه عرصههای اجتماعی و زندگی انسان وجود دارد. اعم از مسائل اجتماعی،
اقتصادی، سیاسی و غیره بحث آموزش یک مسئله بنیادین برای حوزهها است و در خصوص ترافیک این تعامل بسیار
مهمتر و عمیقتر است. رانندگی یک رفتار است و عملاً نقش یک رفتار را در جامعه بازی
میکند این رفتار را ما به عنوان رفتار خوب، بد، پر خطر و قانومند تعریف میکنیم و
دراین جا این سؤال پیش میآید که رفتار خوب دارای چه ویژگیهایی است ؟و یک راننده
باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ این رفتار خوب را میتوان با آموزش به مخاطب منتقل
کرد.
دکتر فاطمه صادقنژاد،
دکترای آموزشی- بهداشتی ارتقاءسلامت ضمن تأیید گفتههای مطرح شده اظهار داشت:
رسانهها تنها ابزار رسانده اینگونه پیامها هستند و خود علائم رانندگی همانطور
که دکتر علیآبادی گفتند نیز یک رسانه هستند که اطلاعات در اختیار ما میگذارند.
تنها روش رساندن پیامهای ایمنی به مخاطب ، واقعاً رسانه است چه رسانههای دیداری،
شنیداری و یا شبکههای اجتماعی اگر رسانهای مبتنی بر اعتمادسازی باشد پیام سریعاً
به مخاطب میرسد.
گزارش نهایی این نشست بزودی
بر روی سایت قرار خواهد گرفت.