هماندیشی تخصصی" رسانه و سیاستهای جمعیتی" از سلسله نشستهای رسانه روز سهشنبه
18 شهریورماه از ساعت 9 الی 11 در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها به
صوورت ویدئو کنفرانس برگزاری میشود. در طول سالهای 1367تا 1390، برای تحقق شعار
"فرزند کمتر، زندگی بهتر"؛ اقدامات فرهنگی، آموزشی، رسانهای، بهداشتی، اجتماعی
و اقتصادی گستردهای با بهرهگیری از ظرفیت همه مراکز سازمانهای دولتی و برخی نهادهای
غیردولتی برای کاهش نرخ رشد جمعیت انجام شد، تا آنجا که میزان باروری کل از 6.3 در
سال 1365 به 1.6 در سال 1390 رسید و میانگین رشد سالانه جمعیت از 3.9 درصد در سال
1365 به 1.29 درصد در سال 1390 کاهش یافت . نظام جمهوری اسلامی ایران با گذشت بیش از
بیست سال از اجرای سیاست تحدید جمعیت، با توجه به ملاحظات گوناگون اقتصادی، اجتماعی،
فرهنگی، سیاسی و امنیتی، سیاست افزایش جمعیت را در پیش گرفته است. بیتردید، برای تحقق این سیاست جدید جمعیتی، باید اقدامهای
متعددی در حوزههای گوناگون انجام شود؛ ولی یکی از مهمترینِ این اقدامها، «فرهنگسازی»
و تغییر گفتمان جامعه، از کاهش جمعیت به افزایش جمعیت است.
در این میان نقش رسانهها به عنوان یک پدیده جریانساز و فرهنگساز، نقشی بسیار پررنگ
و اساسی است.
محورهای مورد بحث این جلسه عبارتند از:
- چالشهای پرداختن به موضوعات مرتبط با
جمعیت در رسانهها
- میزان آشنایی اهالی رسانه با مفاهیم
جمعیت شناسی
- چگونگی پرداختن رسانهها به سیاستهای
جمعیتی
سخنرانان:
- جناب آقای علی البرزی، فعال رسانه در
حوزه اجتماعی و کارشناس ارشد مدیریت
مدیریت علوم اجتماعی
- جناب آقای محمود مشفق، استاد دانشگاه و
جمعیت شناس
- سرکار خانم دکتر گیتا علی آبادی، مدیر
کل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها