مهارتها و کارکردهای سواد
رسانهای در یک کتاب نسخه الکترونیک کتاب سواد رسانهای از «الف» تا «ی» منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن
سواد رسانهای ایران، نسخه الکترونیکی کتاب «سواد رسانه ای» از «الف» تا «ی»
محصولی از شبکه رادیویی گفت و گو برای آشنایی مخاطبان با مفاهیم، مهارتها و
کارکردهای سواد رسانهای از منظر اساتید و صاحبنظران، توسط انتشارات پشتیبان در
سایت و اپلیکیشن فیدیبو منتشر شد. این کتاب با هدف امتداد پیام در حوزه ادبیات
مکتوب و فضای مجازی و کمک به ماندگاری پیام برنامه دنیای شیشهای با موضوع سواد
رسانهای و اطلاعاتی به تهیه کنندگی معصومه اسماعیل نژاد و اجرای محمد صادق
افراسیابی با مقدمه حسن بشیر؛ استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) در بهمن ماه سال
گذشته به چاپ رسیده بود و هم اکنون در فضای مجازی در دسترس عموم مردم قرار گرفته
است.
در مقدمه این کتاب آمده است:
سواد رسانهای و اطلاعاتی یکی از انواع مجموعه سوادهایی است که در جامعه اطلاعاتی
بهشدت مورد نیاز افراد است. سازمان یونسکو معتقد است در قرن ۲۱ اشخاصی را میتوان
باسواد نامید که علاوه بر سواد خواندن و نوشتن دارای تواناییهای دیگری نیز باشند.
این تواناییها، مهارتهایی هستند که عموم مردم برای زندگی در جامعه اطلاعاتی به
آن نیاز دارند. برخی از این تواناییها و مهارتهای مورد نیاز عموم مردم در قرن ۲۱
عبارتاند از: سواد رسانهای و اطلاعاتی، سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی،
سواد تربیتی، سواد رایانهای و سواد سلامت.
دکتر حسن بشیر در مقدمه کتاب
مذکور تاکید کرده است: فارغ از رویکردی که یونسکو نسبت به ضرورت یادگیری سوادهای
مذکور دارد، شرایط خاصی که کشور عزیزمان ایران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی تجربه
میکند، ضرورت یادگیری سواد رسانهای و اطلاعاتی را دوچندان کرده است.
بخشهای مختلف این کتاب
عبارتند از: پیشگفتار، تعریف و ضرورت یادگیری سواد رسانهای و اطلاعاتی، سواد
رسانهای و مدیریت مصرف، سواد رسانهای و تفکر انتقادی، سواد رسانهای و اخلاق
کاربری، سواد رسانهای و مهارت تحلیل محتوا، سواد رسانهای و مهارت تولید محتوا،
نقش سواد رسانه در ایجاد تمدن نوین اسلامی، راهکارهای عمومیسازی سواد رسانهای،
نقد و بررسی فرایندهای سیاستگذاری و قانونگذاری در عرصه سواد رسانهای، نقد و
بررسی پژوهشها در حوزه سواد رسانهای، نقد و بررسی شیوههای آموزش سواد رسانهای
در ایران، نقد و بررسی نقش رسانهها در افزایش سواد رسانهای و شیوههای ایفای نقش
بخش خصوصی در حوزه سواد رسانهای.
این کتاب حاصل گفت و گوی علمی
محمد صادق افراسیابی با ۲۴ تن از اساتید، پژوهشگران و صاحب نظران عرصهی سواد
رسانهای کشور است.
برگرفته از : ایرنا