دکتر احمدی مشاور عالی وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی عنوان کرد: رابطه فرهنگ با لباس و پوشش یک ارتباط ارگانیک و منطقی است. فرهنگ بر پوشش اثر گذار است و متقابلاً پوشش نیز میتواند شرایط فرهنگی را تغییر دهد. اگر در میان اقوام پوششهای متفاوتی وجود دارد، به علت وجود فرهنگهای متفاوت در سطح کشور است
به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی شورای فرهنگ عمومی کشور؛ مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این رابطه منطقی میان فرهنگ و پوشش به صورت تاثیر متقابل جریان دارد و خروجی آن به مد منتهی میشود. از دیدگاه جامعه شناسان مد دارای سه شاخصه است. اول اینکه مد الزاما نیازی ندارد تا در منطقه جغرافیایی خاصی جریان داشته باشد. شاخصه دوم این پدیده، موقت بودن آن است و یک مد هیچ موقع دائمی نیست و برای مقطع زمانی خاصی در سبک زندگی انسانها ورود پیدا میکند. مد حتی باعث ایجاد تغییراتی در رفتار انسان میشود و زاییده رابطه متقابل فرهنگ و لباس است.
وی بیان داشت: مطابق با خصلتهای فرهنگی، نوع پوشش انتخاب شده باید با شاخصهای فرهنگی منطقه مناسب باشد. برای مثال جامعه کرد دارای چند ویژگی از جمله تعصب در هویت ملی و همچنین غیرنمندی است. به همین دلیل این خصلتهای فرهنگی در نوع پوشش آنها نیز وجود دارد و متناسب با فرهنگ قومی منطقه است. بنابراین فرهنگ در نوع پوشش بسیار اثر گذار است.
احمدی ادامه داد: تفاوت در پوشش هر ناحیه مرتبط با خصلتهای فرهنگی آن منطقه خاص جغرافیایی است که در نوع پوشش مشخص و متبلور شده است. این فرهنگ باید متناسب با ذائقه انسانها باشد و نمیتوان سلیقه نسلهای پیشین را برای جامعه امروز لحاظ کرد. پوشش دارای یک مفهوم منطقی و شرعی است و در عین حال باید ذائقه نسل روز نیز در آن مورد توجه قرار بگیرد.
این مدیر فرهنگی یادآور شد: اگر فرهنگ بومی که متعلق به جامعه ماست در سطح جامعه لحاظ شود، نوع پوشش انتخابی دارای ابعاد فرهنگی و خصلتهایی نظیر ایرانی و شرعی بودن خواهد بود. اگر نسلی که امروز با آن مواجه هستیم نسبت به تاریخ و هویت خود بیگانه بوده و از نوع پوششهای تاریخی آکاهی نداشته باشد، فرهنگ دیگری جایگزین خواهد شد که در نهایت ذائقه آنها را به گونهای تغییر میدهد که متاسفانه متناسب با ویژگیهای فرهنگی منطقه نیست.
احمدی بیان کرد: عدم تناسب میان فرهنگ و پوشش در جامعه، به دلیل عدم آگاهی یک جامعه به آداب و رسوم و شاخصهای فرهنگی و تاریخی است که متاسفانه باعث میشود در نهایت نوع پوشش با فرهنگ حاکم بر جامعه تناسب نداشته باشد. کوروش هخامنشی زمانی که به حکومت رسید، خود فردی موحد بود و به خدایان و حرمت عقاید دیگران احترام میگذاشت. فرهنگ ایرانی به افکار مختلف احترام میگذارد و ارتباطی با استبداد ندارد.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه متاسفانه نتوانسهایم و نخواستیم فرهنگ عمیق ایرانی و اسلامی به نسل جدید منتقل شود، گاهی شاهد عدم تناسب پوشش با فرهنگ غالب جامعه هستیم. پوشش یک خصلت ایرانی است و ارتباطی با اسلام ندارد، چراکه عبرت ایرانی در ذات فرهنگ ایرانی نهفته است و این موضوع مورد تایید اسلام قرار دارد. نکته مهم اینکه فرهنگ اسلامی با خصلتهای فرهنگ اصیل ایرانی تلفیق شده است.
احمدی در ادامه گفت: اگر در جایی میان نوع پوشش با فرهنگ غالب جامعه تفاوتی وجود داشت، مطمئن باشید آن فرد نسبت به فرهنگ ایرانی آگاهی ندارد. باید مردم و نسل جوان را ترغیب کنیم که نسبت به پیشینه فرهنگی و تاریخی خود آگاهی پیدا کنند و تنها در این صورت است که نوع انتخاب افراد در پوشش متفاوت خواهد بود. در فرهنگ ایرانی و اسلامی تنوع وجود دارد و قرار نیست پوشش تمام افراد در جامعه تیره باشد. اگر در نوع پوشش ذائقه مردم لحاظ نشود، آنها خود دست به انتخاب زده و در این صورت نوعی ناهنجاری در سطح جامعه ایجاد میشود.
احمدی در پایان گفت: جشنوارههای مد و لباس فجر هر ساله برگزار میشود و افراد در صنف پوشاک نیز با آن همکاری دارند، اما نیاز است تا در کنار آن نشستهایی درباره فرهنگ ایرانی به لحاظ پوشش نیز توسط اندیشمندان آشنا با فرهنگ ایرانی برگزار شود تا نسل جدید به نوعی آگاهی دست پیدا کنند.
در ادامه الیمیرا شریفی مقدم مجری مراسم گفت: در حدود یک سال کارگروه مد و لباس فجر تلاش کرده است تا این جشنواره برگزار شود. آثار بسیاری به دبیرخانه ارسال شده است و ارزیابان تلاش بسیاری را برای داوری آثار بخشهای مختلف صورت دادهاند.