اخبار

پیام محمد علی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی به رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی

پیام محمد علی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی به رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی
 
                بسم الله الرحمن الرحیم

       گل عزیز است غنیمت شِمُریدَش صحبت
      که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد

بیستم اردیبهشت در تقویم هجری خورشیدی به نام گلی زیبا و خوشبو ثبت شده است که به تمثیل از خلق عظیم رسول مکرم اسلام «محمدی» نام گرفته و گلاب آن در طب مایه شفا است.

ظرفیت این میراث ملی کشاورزی ایران با دامنه وسیع کشت و فراوری با ارزش افزوده بالا، نمونه‌ای از اقتصاد کشاورزی در بیشتر اراضی کشور حتی شیب‌دار با مصرف آب کم  است.

امروزه کشت «گل‌محمدی و گلاب» در بیشتر مناطق  کشور سبد درآمد خانوار را تامین می‌کند و  گلاب‌گیری؛ صنعتی پرسود است که آوازه گل‌محمدی را از مرزهای جغرافیایی ایران تا اقصی نقاط جهان گسترش داده است.

قرار گرفتن ایران در رتبه نخست تولید «گل محمدی و گلاب» ، و توجه به کاربرد این گل و فراوردهای آن در صنایع گوناگون غذایی، دارویی و آرایشی،، می‌تواند سترساز جذب بازارهای بزرگ بین المللی و کسب درآمد ارزی برای کشور شود. 

در حال حاضر تولید ۹۰ درصد گلاب جهان در اختیار ایران است  که با ایجاد نشان تجاری معتبر از پتانسیل بالا در تولید ثروت، اشتغال فراوان و ارز‌آوری  برخوردار است.

اینجانب ضمن قدردانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی  درتصویب و ثبت این روز در تقویم رسمی کشور برای یادآوری مردم و مجریان به اهمیت فرهنگی و اقتصادی «گل محمدی و گلاب» از کشاورزان و بهره برداران  این عرصه  که با علم ، تجربه ، تلاش و همت خود برای هموطنان ، عطر و شادی و برای اقتصاد ملی ، درآمد کسب می کنند، قدردانی کرده و موفقیت همگی را از درگاه الهی مسئلت دارم.

محمد علی نیکبخت
وزیر جهادکشاورزی
اردیبهشت ۱۴۰۳

 

شورا

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۰۷
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |