اخبار

دستورجلسه «برنامه ملّی انس عمومی با ادبیات کهن فارسی» در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال 1402 بررسی خواهد شد

دستورجلسه «برنامه ملّی انس عمومی با ادبیات کهن فارسی» در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال 1402 بررسی خواهد شد
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور؛ دستورجلسه «برنامه ملّی انس عمومی با ادبیات کهن فارسی» در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال 1402 بررسی خواهد شد.

بنابر اظهار دکتر صابر اکبری، دستیار ویژه دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، این برنامه با هدف فعال سازی ابزارهای نوین سیاست فرهنگی در جهت احیای ارتباط مردم با ادبیات کهن فارسی از طرق مختلف نظیر توسعه محصولات فرهنگی الهام گرفته از شخصیت ها، داستان ها و حکمت موجود در ادبیات کهن فارسی، در جلسه آتی این شورا در دستورکار قرار گرفته است.

وی افزود: حدود یک سال و نیم است که با مشارکت فعالان زبان و ادبیات فارسی و تعدادی از اندیشکده های فعال این عرصه، برای تدوین این برنامه تلاش کرده ایم. نشست های کارشناسی متعدد با مشارکت نخبگان سیاست گذاری ادبی و زبانی، فرهنگ پژوهان، ایران شناسان، شعرا و سایر ذی نفعان برگزار شد؛ برای اولین بار پیرامون وضعیت انس عمومی مردم با ادبیات کهن فارسی در زیست روزمره شان، با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مرکز رصد فرهنگی کشور، نظرسنجی ملّی انجام دادیم که نتایج آن در قالب گزارش رصدی منتشر خواهد شد؛ همچنین اسناد و سیاست های حداقل پنج کشور جهان از جمله کانادا، قطر، امارات، فرانسه و روسیه را در زمینه ترویج ادبیات به طور مفصل بررسی کردیم؛ و مجموعه ای از اقدامات دیگر تعریف شد که ماحصل همه آن ها، در این طرح با عنوان «برنامه ملی انس عمومی با ادبیات کهن فارسی» در جلسه آتی شورای فرهنگ عمومی کشور بررسی خواهد شد.

اکبری با ابراز امیدواری از تصویب این برنامه، گفت: تا به حال طرح تخصصی که به سیاست های ادبی بپردازد و دغدغه اش به طور خاص افزایش انس مردم با ادبیات کهن فارسی باشد، نداشته ایم. سعی کرده ایم ظرفیت های مختلف فرهنگی، هنری، دیپلماسی، آموزشی و ... را در نظر بگیریم. این طرح، یک برنامه ملّی است که با مشارکت دستگاه‎های مختلف برای پنج سال آینده تدوین شده است. امیدواریم با تصویب و اجرایی سازی این برنامه، شاهد حرکت های نوآورانه و اثرگذار در زمینه تعالی هویت فرهنگی و تحکیم پیوندهای تاریخی‎هویتی و احیای گنجینه ارزش های فرهنگی و اخلاقی که در ادبیات کهن فارسی انعکاس یافته باشیم.
۸ اسفند ۱۴۰۲ ۱۵:۰۰
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |