اخبار

اجرای آداب و رسوم در نقطه صفر مرزی، با رویداد مشارکت آفرین سرزمین مهر ومیار

اجرای آداب و رسوم در نقطه صفر مرزی، با رویداد مشارکت آفرین سرزمین مهر ومیار
مردم وهنرمندان شهرستان مرزی هیرمند ، همزمان با چهل وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ،سلسله رویداد مشارکت سرزمین مهر ومیار را برگزار کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی سیستان وبلوجستان، به مناسبت گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جشن بزرگ انقلاب و رویداد مشارکت آفرین سرزمین مهر و میار در مرکز شهرستان هیرمند با حضور مسئولین و حضور پرشور مردم و با همکاری دستگاه های اجرایی شهرستان برگزار شد.
گفتنی است این رویداد با هدف افزایش شور و نشاط در بین آحاد مردم برگزار که در کنار اجرای برنامه‌های شادی و مفرح دو سنت قدیمی منطقه سیستان که رو به فراموشی بود مانند سرتراشک و لنگوته‌بستن نیز به نمایش گذاشته شد
شایان ذکر است، در این مراسم اجرای برنامه‌های شاد و مفرح، نمایش رقص‌شمشیر، شاهنامه‌خوانی، پخت نان و غذاهای محلی سیستان، اجرای مسابقه، موسیقی محلی، نمایشگاه صنایع‌دستی، برپایی سیاه‌چادر، اجرای نمایش تئاتر، بازی‌های بومی‌محلی از جمله برنامه‌های این رویداد و جشن بزرگ انقلاب بود.
لنگته : -لُنگُته: مردان سیستان برای پوشش سر خـود از سـربندی بـه نـام لنگتـه اسـتفاده می کنند، این سربند مشابه عمامه است اما آن را به شکل عمامه روحانیون بـه سـرنمـی‌پیچند، بلکه یک سر آن را لای سربند و سر دیگر آن را رها می‌کنند.
سرتراشک: سرتراشک یکی از زیباترین رسوم در عروسی سیستانیهاست که ترانه ای منحصر به فرد دارد و با پیرایش داماد انگار را از پیله ی تجرد خارج می کنند و وضعیت تازه را با شیرینی نقل ، شادی موسیقی و پیراستگی جشن می گیرند.
۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ۱۲:۲۲