اخبار

تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری / شکوفایی عقل محصول بعثت نبوی



🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بیست و هفتم رجب سالروز #بعثت_خاتم_انبیاء، سالروز نزول کلام نورانی وحی بر قلب پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است.
بدین مناسبت از بیان و بنان علامه جوادی آملی در رابطه با تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری کسب فیض می کنیم.
آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین عناصر محوری علم در ساحت نبوی بیان داشتند: بعثت نبوی وقتی بر صحنه گیتی و مینو تابید عناصر محوری علم را که مجموع مسائل به هم پیوسته است و اسرار معلوم را برای عالِم آشکار و روشن می ‌نماید. به طوری که

 1. معلوم مانند زمین و موجودات ارضی و آسمانی و موجودهای سپهری، خلقت‌اند نه طبیعت
 2. و علم مانند آگاه شدن از راز و رمز هر کدام از جماد، نبات، حیوان، انسان و فرشته، الهام الهی است نه داده بشری
 3. و عالِم مانند اندیشور حوزوی یا دانشور دانشگاهی بنده ی خدا و خلیفه او و متغذّی مائده و متنعّم از مأدبه وی است.

🔸 معظم له #توحید را زیر بنای علم اسلامی بیان داشته و اظهار می دارند: این نورافکنی همه ‌جانبه تأثیر آغازین نور بعثت نبوی است که این مثلّثِ مبارک را به خوبی تفسیر نمود تا عالِم #حوزه و دانشمند #دانشگاه قبل از هر پژوهش بیابد که در هوای بی‌هوایی تنفّس می ‌کند و در فضای بی‌ هوسی پرواز می‌ نماید و هرگز دانش را که #موهبت_الهی است سکولار نمی ‌پندارد و علم را فقط در مدار دین می‌ داند و لا غیر. زیرا خلقت ‌شناسی ـ نه طبیعت دانی ـ اسلامی است و علم که سیر از معلوم به مجهول است الهام خداست و اسلامی می‌باشد و عالِم که خلیفه خداست و در پی رازگشایی اَسرار کارِ اوست، بنده خداست و چنین معرفتی فقط اسلامی است و هیچ مجالی برای سکولار در این تثلیثِ توحیدی نخواهد بود... .

↙️  مطالعه کامل:
🌐 https://news.esra.ir/fa/w/1106005
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ ۱۷:۱۸
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |