اخبار

اولویت های فرهنگی محور گفتگو های نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان

اولویت های فرهنگی محور گفتگو های نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان
نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با محوریت احصای اولویت های فرهنگی منطقه برگزار شد.

نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با محوریت احصای اولویت های فرهنگی منطقه در دفتر امام جمعه جیرفت برگزار شد.

حجت الاسلام اکبر افشارمنش امام جمعه رودبار جنوب در این نشست، تشکیل قرارگاه فضای مجازی را امری ضروری خواند و گفت: راه اندازی این قرارگاه گام مهمی در تولید محتوا خواهد بود.

وی با بیان اینکه دشمن با استفاده از فضای مجازی به دنبال تضعیف عقاید و باورهای دینی ما به خصوص نسل نوجوان و جوان است، ابراز کرد: این قرارگاه می تواند با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه محتواهایی در جهت تقویت اعتقادات دینی تولید و در فضای مجازی منتشر کند.

افشارمنش اظهار کرد: بسیاری از معضلات و مشکلات فرهنگی در جنوب کرمان، ریشه در عدم تمکین از قانون و دامن زدن به مباحث قومیتی دارد.

دستگاه های اجرایی تمامی ظرفیت ها را برای رفع مشکلات پای کار بیاورند

حجت الاسلام حمید بامری امام جمعه عنبرآباد نیز در این نشست، با اشاره به ضرورت تشکیل یک کارگروه تخصصی در شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان، گفت: این کارگروه باید در راستای شناسایی، احصا و اولویت بندی معضلات، آسیب ها و مشکلات حوزه فرهنگ جنوب کرمان تشکیل شود.

وی ابراز کرد: شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان ها بایستی براساس اولویت های هر شهرستان مشکلات و مسائل حوزه فرهنگ را به این کارگروه ارائه دهند.

وی افزود: این کارگروه تخصصی، مشکلات و معضلات هر شهرستان را بررسی و در نهایت چند معضل و مشکل را در اولویت قرار دهد و در شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان ارائه کند.

حجت الاسلام بامری خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان باید با هم اندیشی و هم افزایی برای این معضلات و مشکلات راهکاری بیابد و آن را مصوب کند.

امام جمعه عنبرآباد تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان به عنوان هسته مرکزی شوراهای شهرستانی بایستی وظایف هر دستگاه برای اجرایی شدن مصوبات معین کند.

وی اظهار کرد: دستگاه های اجرایی موظف هستند از تمامی ظرفیت ها برای رفع مشکلات و معضلات اولویت دار، استفاده کنند.

حجت الاسلام بامری عنوان کرد: اگر روی هر موضوعی به صورت تخصصی کار شود آنگاه نتیجه کار شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان مملوس تر و مطلوب تر خواهد بود.

موازی کاری آفت فعالیت های تاثیرگذار در حوزه فرهنگ

فرماندار عنبرآباد نیز در این نشست، گفت: تامین زیرساخت های فرهنگی نیازمند اعتبارات است و یکی از راه های تامین اعتبارات فرهنگی، استفاده از ظرفیت معادن می باشد.

یزدان افشاری پور با بیان اینکه اشتغال و بیکاری باید در صدر مشکلات قرار گیرد، ابراز کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم برخی از جوانان به شغل های کاذب مثل قاچاق سوخت که پر خطر هست روی آورده اند بنابراین ترویج فرهنگ کار در جامعه امری ضروری است.

وی با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه، اظهار کرد: تحقق این مهم باعث کاهش میزان آسیب های اجتماعی در جامعه می شود.

افشاری پور تصریح کرد: باید با همفکری و هم اندیشی راهکاری برای فراهم شدن زمینه ازدواج آسان جوانان پیدا کرد.

فرماندار عنبرآباد عنوان کرد: یکی از راهکارهای کاهش معضلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه، تامین زیرساخت های فرهنگی، مذهبی و ورزشی است.

وی موازی کاری را آفت فعالیت های تاثیرگذار در حوزه فرهنگ دانست و گفت: متاسفانه موازی کاری در حوزه فرهنگی و مذهبی در روستاها، مشکل ساز شده است.

افشاری پور یادآور شد: در شهرستان عنبرآباد برای جلوگیری از موازی کاری در اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی در روستاهای بالای یکهزار و ۵۰۰ نفر، هسته فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده است.

فرماندار عنبرآباد عنوان کرد: این هسته متشکل از امام جماعت مسجد، صاحبنظران فرهنگی، دهیار، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج و مدیر مدرسه است که تمامی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی روستا را مدیریت می کند.

ضرورت ایجاد فضاهای فرهنگی

هادی ربانیشهردار جیرفت در این نشست، با اشاره به ضرورت فرهنگ کار در جامعه، گفت: باید با فرهنگ‌سازی جوانان را نسبت به مخاطرات شغل های کاذب آگاه کرد.

وی ایجاد فضاهای فرهنگی را امری ضروری خواند و تصریح کرد: شهرستان جیرفت به زیر ساخت های همچون سینما نیاز دارد و برای تامین این زیرساخت ها علاوه بر اعتبارات دولتی می توان از مشارکت های مردمی نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به ایجاد فضاهای ورزشی روباز، عنوان کرد: این فضاها فرصتی را فراهم می کنند تا نوجوان و جوان ما اوقات فراغت خود را در این مکان ها سپری کند و از آسیب های اجتماعی به دور باشد.

ربانی با بیان اینکه فرهنگ از خودگذشتگی و ایثار باید در جامع ترویج پیدا کند، گفت: این مهم باید به عنوان یکی از اولویت های فرهنگی جنوب کرمان در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار بگیرد.

گفتنی است؛ در نشست امروز شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان حکم هادی ربانی شهردار جیرفت به عنوان عضو این شورا که پیش از این توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضاء شده بود به وی اعطا شد.

در ادامه این نشست سایر اعضاءاخلاق و فرهنگ عمومی جامعه،هویت اسلامی ، ایرانی و انقلابی،سبک زندگی اسلامی - ایرانی،نهاد خانواده و جمعیت،اطلاعات و ارتباطات و رسانه را به عنوان اولویت های فرهنگی جنوب کرمان بیان کردند.

۵ دی ۱۴۰۲ ۱۴:۱۹
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان |