اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: نسل ما و نسل زِد از یک نظم ارزشی مشترک برخوردار است، اما بعضاً مشاهده می‌کنیم که زبان مشترک نداریم

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: نسل ما و نسل زِد از یک نظم ارزشی مشترک برخوردار است، اما بعضاً مشاهده می‌کنیم که زبان مشترک نداریم

به گزارش  روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور؛ «طرح ملی طوبی؛ برنامه مرجع و ملی آموزش و توانمند سازی بانوان برای تبلیغ عالمانه و هنرمندانه حجاب و تربیت عفیفانه» عصر امروز چهارشنبه ۲۹ آذر با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی، زمان وزیری مجری طرح ملی طوبی و جمعی از فعالان این حوزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: ما به لحاظ کمی تلاش‌های خوبی در کشور برای تبیین عالمانه و هنرمندانه زیست عفیفانه و آموزه بزرگ حجاب و عفاف انجام دادیم اما متأسفانه مورد تهاجم رقیب ایدئولوژیک و دشمنان راهبردی نظام جمهوری قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: قبول دارم طرح ملی طوبی در این دو سال طول کشید اما در میان بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم این طرح آزمون خود را پس داده است. همچنین در طول پنج سال گذشته مربیان مروج، ناهی از منکر، آمر به معروف، فعال رسانه و معلم مدرسه، خالصانه و صادقانه برای این میراث حضرت فاطمه زهرا (س) کار می‌کنند و عمکردشان از کیفیت بالایی برخوردار است. اما برای بهره‌وری و کارآمدی کلان فعالیت‌های تبلیغی‌شان آن هم در شرایط جنگ هیبریدی و در شرایطی که چه قبول داشته باشیم و چه نداشته باشیم با نسل زد مواجه هستیم، باید آموزش‌های لازم را طی کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به نسل زد گفت: البته کسی به نسل زد نمی‌گوید که آنها اشتباه آمده‌اند و یا ما اشتباه آمده‌ایم بلکه هر دو نسل از یک نظم ارزشی مشترک برخوردار هستند، اما بعضاً مشاهده می‌کنیم که زبان مشترک نداریم؛ همکارانم در طرح امین سال‌ها زحمت کشیدند تا مبلغان را به دل مدارس ببرند اما حتماً باید در کنار این جمعیت جهت ارتقای کیفیت و اثربخشی و اثرگذاری در منطق کلامی و زبانی مروجان حجاب و زیست عفیفانه باید آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی افزود: در نظام فرهنگی کشور تقسیم کار صورت گرفته است و در این تقسیم کار معنوی ملی کیفیت بخشی به تبلیغ، تربیت و ترویج است؛ انشالله دبیر طرح طوبی در طول سال‌های آینده با کمک همکارانم در اداره کل ارشاد استان‌ها کمک خواهند کرد تا بتوانیم در اقصی نقاط ایران دوره‌های آموزشی را برگزار کنیم؛ برای دوره اول در هر استان حداکثر یک ظرفیت ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفری پیش بینی شده است که به نظرم کفایت می‌کند.

امامی گفت: گفتمان خانواده می‌تواند بخشی از فاصله ما را با مخاطب حذف کند و این امر مستلزم پژوهش‌هایی است که در یکسال گذشته انجام داده‌ایم؛ اولین پیمایش تخصصی سویه های رفتاری در مرداد ماه گذشته انجام دادیم و نتیجه این پیمایش نشان داد حتی کسانی که رفتار کشف حجاب را به نوعی مرتکب شدند، نسبت به ارزش‌های خانواده در درجه‌ای بالا قبول دارند. اگر خانواده دچار خطر شود، اگر جامعه درگیر ولنگاری جنسی شود، اگر جامعه درگیر نارسایی و نامعادلات جنسی و جنسیتی شود، قطعاً آنها با ما همراهی می‌کنند و قطعاً منطق ما، زبان برنده‌تری برای حق خواهد بود.

وی افزود: با همکاری ادارات کل ارشاد استان‌های سراسر کشور، استانداری‌ها و ادارات رابط حجاب و عفاف در گروه فرهنگ عمومی مستقر شده‌اند و ثبت نام دوره‌های طوبی را انجام می‌دهند. این دوره‌ها از سطح یک آغاز می‌شود. همچنین فعالانی که در طول سال‌های گذشته به برکت کارهای انجام شده حتماً راهنما و کمک ما خواهند بود و در این طرح به عنوان مربی حضور دارند و در استان‌های مختلف از ظرفیت‌های شأن در مباحثات استفاده می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: در کنار رونمایی از طرح طوبی، کتاب حجاب گرافی را معرفی می‌کنیم که این کتاب به نوعی مبانی و پشتیبان‌های راهبردی و فکری مورد نیاز است

۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۰۲
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |