اخبار

«افطار و سنت‌های فرهنگی ـ اجتماعی آن» مشترک به‌نام ایران، آذربایجان، ترکیه و ازبکستان در یونسکو ثبت جهانی شد

«افطار و سنت‌های فرهنگی ـ اجتماعی آن» مشترک به‌نام ایران، آذربایجان، ترکیه و ازبکستان در یونسکو ثبت جهانی شد
هجدهمین جلسه بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در شهر کاسان، جمهوری بوتسوانا در تفریحگاه Cresta Mowana از روز دوشنبه 13 آذر (چهارم دسامبر) تا روز شنبه 18 آذر( 9 دسامبر) برگزار شد.
مراسم افتتاحیه این جلسه روز 12 آذر(سوم دسامبر) به ریاست مصطاق مراد، سفیر و نماینده دائم جمهوری بوتسوانا در یونسکو برگزار شد

به گزارش معاونت بین‌الملل شورای فرهنگ عمومی کشور «افطار و سنت‌های فرهنگی ـ اجتماعی آن»
مشترک به‌نام ایران، آذربایجان، ترکیه و ازبکستان در یونسکو ثبت جهانی شد

 

یران با  سه پرونده مشارکتی "افطار و مراسم اجتماعی-فرهنگی آن" (مشترک با آذربایجان، ترکیه و ازبکستان)، هنر تذهیب (مشترک با آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان) و جشن سده (مشترک با تاجیکستان)  برای ثبت در فهرست میراث ناملموس حضور داشت.البته لازم به ذکر است که هنر تذهیب رای بیشتری از اعضای این کمیته را برای ثبت جهانی گرفت و پیش از افطار به ثبت رسید. 

شورا

مسلمانان در نهمین ماه قمری از صبح تا غروب از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند و آداب افطار در پایان هر روز انجام می‌شود

در معرفی پرونده افطار آمده است: "در همه کشورهایی که در این پرونده عضو هستند، افطار توسط افرادی از هر گروه سنی، جنسیتی، متعلق به پیشینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی که اسلام را به‌عنوان دین خود و این عنصر را نیز به‌عنوان یکی از نمادهای دینی خود می‌شناسند، اجرا و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. افطار در واقع بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و هویت آن‌هاست؛ چه آن‌هایی که روزه می‌گیرند و چه افرادی که روزه نمی‌گیرند"

رسانه جدید

در پرونده افطاری ارسالی به یونسکو هر کشور در رابطه آیین ها و مراسم خود توضیح داده و عکس و    فیلم هایی از مراسم خود تهیه کرده و برای یونسکو ارسال کردند.

از جمله غذاها و خوراکی هایی که در ایران در مراسم افطار استفاده می شود شامل: زولبیا و بامیه، حلیم، خرما، پنیر، نان‌های سنتی لواش، بربری، سنگک، تافتون و فرنی، آش رشته، سبزی و چای اشاره کرد..

شورا

ایران با ثبت این سه مورد تا کنون 25 اثر را در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسانده است.


 

۲۷ آذر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۲
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |