اخبار

همایش صلح و امنیت در نگاه اسلام و غرب برگزار شد

همایش صلح و امنیت در نگاه اسلام و غرب برگزار شد
همایش صلح و امنیت در نگاه اسلام و غرب با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده معظم رهبری در استان خراسان جنوبی، ناصری، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار و علی فرخنده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در سالن همایش‌ امام علی «ع» بیرجند برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، آیت الله سید علیرضا عبادی، صبح امروز (19 مهر) در دومین همایش صلح و امنیت از نگاه اسلام و غرب که در بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: وقتی سخن از وحشی‌گری غرب می‌زنیم مقصود غرب و اروپای جمعیتی و جغرافیایی نیست چون در همان اروپا و غرب انسان‌های بسیار شایسته‌ای زندگی می‌کنند بلکه مقصود ما از غرب تفکر اومانیستی و لیبرالیستی است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: با ادعا کارها درست نمی‌شود، مبنا دارد که اگر درست شود نتیجه و محصولش درست خواهد بود و هیچ کسی بهتر از خدای متعال بندگانش را نمی‌شناسد بنابراین حقیقت خلقت انسان را خدا می‌داند و بشرهایی که ادعای دانش می‌کنند به اینجا که می‌رسند می‌گویند انسان ناشناخته است.
آیت الله عبادی ادامه داد: اعمال و رفتار و گفتار و به لازمه آن تا هر آنچه که از آن درست می‌کنند، محصول نوع تفکر است و تا این تفکر درست نشود اینها درست نخواهد شد.
وی با بیان اینکه خداوند متعال برای هدایت بشر زیرساخت‌ و تشکیلات‌های مناسب را در تکوین و تشریع قرار داده است بعد محصولش امثال سلمان فارسی می‌شود، گفت: وقتی تفکر خراب باشد و مکتب غرب می‌گوید انسان گرگ انسان است، یا می‌گوید انسان حیوان اقتصادی است، آیا انتظار دارید که اخلاق و رفتار آنان درست شود.
امام جمعه بیرجند افزود: تمام برنامه استعمارگران غربی قتل، فساد و جنایت است آیا اکنون این حیوان خطرناک (به تعبیر خودشان) می‌تواند بشر را تقویت کنند؟ آیا کسانی که هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را بمباران شیمیایی کردند می‌توانند بشر را با انسانیت آشنا کنند؟
وی با بیان اینکه حقیقت دین و سرلوحه برنامه، عدل است و در قرآن آمده کسانی که می‌خواهند سرپرستی کنند با ظلم نمی‌شود، گفت: تفکری که اگر 200 میلیون هم در جنگ‌های جهانی می‌کشد برایش اهمیتی ندارد این خیلی فرق می‌کند تا آنجا که حضرت علی(ع) می‌فرماید: «به خدا سوگند، اگر هفت اقلیم و هفت آسمان را به من دهند تا خدا را معصیت کنم، حتی به اندازۀ ربودن پوست جو، از دهان یک مورچه، چنین نخواهم کرد.»
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به ناپدید شدن هزاران پناهجو در اروپا و فروش اعضای بدن آنان، افزود: آیا این وحشی‌های غربی به فکر حقوق بشر هستند؟ اینها که انسان نیستند و پایبند به هیچ عهدی نیستند چون ایمان ندارند.
آیت الله عبادی با تأکید بر اینکه تناسب اسلام و غرب فقط تناسب نور و ظلمت است، افزود: امیدواریم ماحصل زحمات شما یک گفتمانی باشد که جوانان و نوجوانان عزیز ما که در سطح تحلیل مسائل نیستند را کمک کند و آنان را از بحران فکری نجات دهد.
وی در پایان گفت: امید است خداوند هر چه زودتر پیروزی فلسطین مظلوم را به عنوان سرآغاز یک حرکت سازنده برای نوع بشر و نجات انسان از این گرگ‌های خطرناک فراهم کند.

طراحی ۸ گام برای بررسی اندیشه تمدنی اسلام و غرب

علی فرخنده در این همایش، اظهار کرد: طرح فرهنگی بررسی اندیشه‌های تمدنی امام علی (ع) در نهج البلاغه در حال اجرا در استان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: این همایش به صورت طرح یکساله از غدیر امسال تا غدیر سال آینده با هشت گام و تحت عنوان اسلام و غرب در ترازوی حقیقت طراحی شده است.
فرخنده بیان کرد: اولین گام آن با کلیدواژه حقوق بشر از نظر اسلام و غرب است به مناسبت روز مباهله به آن پرداخته شد. گام دوم این طرح امروز با کلیدواژه صلح و امنیت از نظر اسلام و غرب در حال برگزاری است.
وی در ادامه عنوان کرد: گام سوم در هفته استکبارستیزی (آبان ماه) با کلیدواژه صداقت و اخلاق  از نگاه اسلام و غرب و گام بعدی در آذر ماه با کلیدواژه آزادی بیان خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: گام پنجم با عنوان «دموکراسی در نگاه اسلام و غرب» در دهه بصیرت، گام ششم «استقلال و آزادی در نگاه اسلام و غرب» در دهه فجر، گام هفتم «قدرت و نصرت در نگاه اسلام و غرب» در پنجم اردیبهشت 1403 برگزار می‌شود.
فرخنده بیان کرد: گام هشتم این طرح نیز با عنوان «زن و خانواده از نگاه اسلام و غرب» در خرداد ماه سال آینده و اختتامیه این طرح یکساله در دهه امامت و ولایت برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه از کتاب غنی نهج ابلاغه امیرالمومنین(ع) باید برای ترویج سبک زندگی اسلامی در مقابل هجه غرب استفاده بهتری ببریم، گفت: این کتاب برای نظام‌سازی و ساخت تمدن نوین اسلامی بسیار غنی و مفید است در مقابل جریانی که چهره زشت آن با حایل امپراطوری رسانه‌ای و تکنولوژی پوشیده شده در حالی که واقعیت آن چپاول، غارت، استعمار، استثمار، آدم‌کشی و نفی حقوق بشر است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در پایان گفت: غرب نماد و نمود واقعی جاهلیت عصر کنونی و دوران پسا مدرنیسم است.
۲۳ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۲۵