جلسه هماهنگی راهاندازی بخش ویژه پارسآرا با عنوان ارتقای فرهنگ شهروندی در تاریخ شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ در محل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد
در این جلسه دکتر رضا یعقوبی مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، مهندس سید امیر آقایی دبیرقرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ؛ دکتر نورانی دبیر ستاد ارتقای نهضت کار معاونت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، دکتر رضایی مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر بابازاده معاون اداره مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیطزیست حضور داشتند.
نخست آقایی، دبیر قرارگاه بازار پردازی صنایع فرهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، به تبیین رسالت مسابقه پارس آرا پرداخت و بیان کرد: هدف از این مسابقه، غنا بخشی به طرحهای شخصیت است، بهگونهای که ظرفیت بیشتری برای الگوبرداری از سوی کودکان و نوجوانان و اثرگذاری بر سبک زندگی نسل آینده ایران پیدا کنند. در این مسابقه هر یک از طرحهای شخصیت در قالب یک مجموعه به لحاظ حقوقی ثبت میشوند و برای هر طرح، مدل کسب و کار شخصیت طراحی و ارائه میشود.
آقایی ضمن اعلام توافق با سه نهاد وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست، برای راهاندازی بخش ویژه مسابقه پارس آرا افزود: این بخش ویژه با عنوان کلی ارتقای فرهنگ شهروندی و با عنایت به اسنادی که در بستر شورای فرهنگ عمومی در حال تدوین هستند، بر سه حوزه ارتقای فرهنگ کار، ارتقای فرهنگ سلامت و ارتقای فرهنگ حفاظت از محیطزیست متمرکز است. هدف اصلی از راهاندازی این بخش، تأثیرگذاری عمیق بر کودکان و نوجوان و خانوادهها و فرهنگسازی در راستای اسناد و محورهای فوق است. امری که در گذشته با وجود تولید فیلمهایی کوتاه در زمینه های مختلف مانند کاهش مصرف انرژی یا توصیههای راهنمایی و رانندگی، نتوانستند تأثیرگذاری مطلوب و ماندگاری برای ارتقای فرهنگ شهروندی داشته باشند. حال با غنا بخشی به طرحهای شخصیت و استفاده از ظرفیت زنجیره محصولات آن شخصیتها میتوان نفوذ بیشتری در کودکان و نوجوانان کرد و آموزههای فرهنگ شهروندی را به صورت غیرمستقیم در باورها و رفتارهای کودکان نهادینه کرد.
یعقوبی، مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور، در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت و جایگاه کاراکترها در سبک زندگی و همزادپنداری کودکان و نوجوانان از آنها به مثالهای خارجی این موضوع به خصوص باربی و اثرات فیلم و محصولات آن در زندگی مخاطبان اشاره کرد.
در ادامه نیز پیشنهاد پیوستن برخی نهادهای دیگر به این بخش را مطرح کرد. از جمله به دعوت از وزارت نفت یا وزارت نیرو در راستای فرهنگسازی مصرف بهینه انرژی و نیز دعوت از نیروی انتظامی در زمینه فرهنگسازی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره کرد.
نورانی، دبیر ستاد ارتقای نهضت کار و نماینده معاونت فرهنگی وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی، با اشاره به اینکه ارتقای فرهنگ کار منحصر در کارگران کارخانه ها نیست و همه شغل ها را در بر میگیرد به ارتباط نزدیک فرهنگ کار با فرهنگ سلامت تأکید کردند و از این حیث از شکلگیری بخش ویژه در مسابقه پارس آرا استقبال کرد. ایشان شخصیت پردازی ایرانی اسلامی در راستای فرهنگ کار را ایدهآل دانست و ضمن اشاره به دو روش فرهنگسازی مستقیم و غیرمستقیم برای ارتقای فرهنگ کار، تآثیر گذاری غیرمستقیم از طریق محصولات مبتنی بر شخصیت های محبوب را مؤثر تر از پیام مستقیم در قالب فیلمهای کوتاه رایج عنوان کرد. در جمعبندی نیز برای مشارکت مؤثر وزارت کار در امر شخصیت پردازی تأکید کرد و پیشنهادهای اجمالی در این زمینه را مطرح کرد.
رضایی مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، ضمن تأکید بر اهمیت شخصیت پردازی به منظور افزایش آگاهی مخاطبان در حوزه سلامت به تأثیر چشمگیر آموزش سبک زندگی سالم در کاهش مراجعه برای درمان در جامعه اشاره کرد و آموزش اصول سلامت از طریق شخصیت پردازی و توسعه محصولات مبتنی بر شخصیتهای محبوب را آموزشی عمیق و پایدار برای مخاطبان کودک و نوجوان توصیف کرد. ایشان همچنین ظرفیتهای متنوع وزارت بهداشت به خصوص در زمینۀ ترویج و توزیع محصولات اشاره کرد و پیشنهادهای اولیه برای مساعدت و یاری این وزارتخانه در مراحل مختلف فرایند مسابقه پارس آرا را شرح داد.
بابازاده معاون دفتر مشارکتهای مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست، نخست اذعان کرد که سطح دانش و آگاهی مردم در زمینۀ محیط زیست افزایش چشمگیری یافته است، برای نمونه ایشان از روستاهایی مثال زد که صفر تا صد بازیافت محصولات را خود مردم انجام میدهند. سپس ضمن اشاره به چالشهای این سازمان برای پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه در مسائل محیط زیستی به کمبود نیروی انسانی در حوزه مشارکت و آموزش اذعان کرد و از این حیث بر لزوم ساماندهی محتواهای آموزشی و فرهنگی تأکید کرد و بهرهبرداری بیشتر از محصولات فرهنگی شخصیت محور را بهترین راهکار برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی مخاطبان و فرهنگسازی برای مشارکت همه اقشار در حفاظت از محیط زیست دانست و از اتلاف برخی منابع فرهنگی در مسیرهای ناکارآمد انتقاد کرد. در نهایت نیز بر عزم سازمان محیط زیست برای مشارکت در حوزه شخصیت پردازی و ارتقای فرهنگ از این طریق تأکید کرد.