اخبار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

ایجاد موزه محله‌های دفاع مقدس در خانه‌های شهدا

ایجاد موزه محله‌های دفاع مقدس در خانه‌های شهدا
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: یکی از طرح های پیشنهادی در حوزه دفاع مقدس، ایجاد موزه محله های دفاع مقدس در محل خانه های شهدا است که کار بسیار اثرگذاری خواهد بود.

علی فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت هفته دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در سال 1392 ابلاغ شده است، از فرهنگی یاد می شود که لازمه استمرار انقلاب است و آن فرهنگ در نقشه مهندسی از کلام امام جامعه؛ فرهنگ بسیج و فرهنگ دفاع مقدس است.

وی افزود:  امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری جملات متعددی درباره دفاع مقدس فرمودند، از جمله این فرمایش امام راحل که فرمودند " ما هیچ گاه از دوران 8 سال جنگ و دفاع مقدس نادم و پشیمان نیستیم". مقام معظم رهبری هم در این خصوص می فرمایند که " جنگ یک دانشگاه و گنجینه عظیمی است که می توان سالها از آن استخراج کرد". در سال 67 هم که قطعنامه پذیرفته شد، امام خمینی(ره) در بند آخر قطعنامه، چشم انداز انقلاب را ترسیم می کند و با بیان اینکه ما مصمم هستیم پرچم لااله الا الله را بر قلل رفیع عالم به اهتزاز دربیاوریم، در ذهن جوانان و رزمندگان تولید امید می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: اما اکنون سوالی که مطرح است این است که با این عظمت دوران دفاع مقدس و با گذشت این همه سال، آیا توانسته ایم این گنجینه را استخراج کنیم؟ در جواب باید گفت که خیر؛ ما در حد اینکه خودمان بتوانیم از دریا بچشیم هم نتوانسته ایم، دیگر قدر دفاع مقدس که جای خودش دارد.

وی با تاکید بر لزوم انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل چهارم و پنجم انقلاب، بیان کرد: برای اینکه دفاع مقدس را به معنای واقعی به نسل جوان منتقل کنیم، اولین گام برای ترویج این فرهنگ؛ استقامت در مسیر توسط نسل دفاع مقدس است، یعنی رفتار عملی منِ رزمنده و کسی که دارم درباره دفاع مقدس صحبت می کنم، رفتار مسئولینی که دارند دم از دفاع مقدس و ادامه راه شهدا می زنند.

فرخنده ادامه داد: گام بعدی هم بخش هنر و تولید آثاری است که باید درباره دفاع مقدس در حوزه هنر خلق بشود؛ که مقام معظم رهبری امسال در 29 شهریورماه و در دیدار با رزمندگان و همسران شهدا فرمودند آثار فاخری تولید شده، اما کافی نیست.

وی بیان کرد: در این خصوص باید آثار متعددی در زمینه های مختلف مثل سرود و فیلم تولید شود، اما متاسفانه خراسان جنوبی یک خلا جدی در این زمینه دارد، مثلا در حالی که سرداران بزرگی مثل رجبعلی آهنی دارد، چند اثر فاخر یا فیلم درباره این شهید تولید کرده است؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بنیاد شهید در این خصوص فعالیت هایی را آغاز کرده است، گفت: من به عنوان کسی که دستی در حوزه فرهنگ استان دارم و دبیر شورای فرهنگ استان هم هستم، تقاضای عدالت در توزیع که جزو سیاست های دولت سیزدهم است را دارم.

فرخنده تاکید کرد: دوستان مرکز و مسئولان بالادستی؛ باید حوزه تولید فیلم سینمایی را به تمام استان ها واگذار کنند، مثلا در عرصه دفاع مقدس؛ هر استان حداقل یک اسطوره دفاع مقدس را به تصویر بکشد که باید این موضوع  در دستور کار و سیاست سیاستگذاران مرکز قرار بگیرد. در این خصوص باید محوریت کار را بنیاد شهید مطالبه گری کند و مجموعه سازمان سینمایی هم مساعدت کند که در واقع این نگاه جاری و ساری هست، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی اظهارکرد: گام سوم هم؛ بخش نخبگانی بخصوص دانشگاه است که در این خصوص نیز مراکز علمی و نخبگانی باید این صحنه ها را با قلم خودشان به تصویر و تحلیل بکشند. همچنین نیاز است که بخش هایی از دوران دفاع مقدس ترجمه شود و نه تنها در اختیار جوانان ما بلکه در اختیار همه جوانان آزادی خواه عالم و مخصوصا دل اروپا قرار بگیرد تا بدانند که در دوران 8 سال جنگ تحمیلی، جنگ را بقیه تحمیل کردند و ما فقط دفاع مقدس را داشتیم، چرا که جنگ طلبی در فرهنگ کشور ما نیست.

فرخنده گفت: موضوع دیگری که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد، پرداختن به وصیت نامه شهدا در مدارس و دانشگاه ها است که تاکنون واقعا مورد غفلت بوده است، در حالی که این قشر تشنه دریافت این حقیقت ها هستند، اما ما کاری نکرده ایم.

او افزود: یک پیشنهادی که وجود دارد؛ این است که هر مدرسه در محله خود؛ یک خانواده شهید را به عنوان رابط فرهنگی انتخاب کند و دانش آموزان با خانواده شهید آن محل انس بگیرند، در واقع مثل اردوهایی که در مدارس برگزار می شود، دیدار با خانواده شهدا هم برگزار شود تا دانش آموزان انس با خانواده شهدا را تجربه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهارکرد: یکی از طرح های دیگری که در شورای فرهنگ عمومی هم پیشنهاد دادیم، ایجاد موزه محله های دفاع مقدس در محل خانه های شهدا در سطح استان است که اگر این کار به صورت محله ای اتفاق بیفتد، کار بسیار اثرگذاری خواهد بود. در این خصوص قرار شد که مجموعه های سپاه و حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هم پای کار بیایند.

فرخنده ادامه داد: در عرصه تولید بازی های رایانه ای دفاع مقدس هم ظرفیت های خوبی در خراسان جنوبی وجود دارد که حوزه روز کشور است، گفت: ما هم آمادگی داریم تا از تولید بازی هایی با زیست بوم استان خودمان و با چهره های شهیدی که در استان داریم، حمایت کنیم. همچنین مجموعه های بنیاد شهید و سپاه نیز می توانند در این خصوص ورود پیدا کرده تا آثار فاخری تولید شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال یادواره های شهدا نوع جدیدی به خود گرفت و برنامه های خوبی در هفته دفاع مقدس اتفاق افتاد، گفت: در دل این برنامه ها، باید نسل جدید که به تعبیر رهبر انقلاب؛ اگر بهتر از نسل اول انقلاب نباشند، کمتر هم نیستند، مورد توجه قرار بگیرند. متاسفانه گاهی در برنامه ریزی ها درست و دقیق عمل نکرده و این نسل را خوب نشناخته ایم و معتقدیم که در مورد آنها بد قضاوت کردیم، در حالی که این نسل تشنه حقیقت هستند، چون شهدا در مسیر حقیقت و حق طلب بودند و فطرت انسانیت بر حقیقت جاری و ساری است، نسل جوان هم این حقیقت را می پذیرد.

۹ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۱۲