اخبار

مهمان نوازی، گذشت و ایثار از سنت های خوب مردمان جنوب کرمان است

مهمان نوازی، گذشت و ایثار از سنت های خوب مردمان جنوب کرمان است
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کهنوج گفت: مهمان نوازی، گذشت و ایثار از سنت های خوب مردمان جنوب کرمان است که باید آنرا حفظ کرده و به نسل های آینده منتقل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد نجنو در همایش شوراهای فرهنگ عمومی جنوب کرمان اظهار داشت: اگر برای طرح و برنامه ها پیوست فرهنگی در نظر نگیریم در همه امور با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی ره آوردی در جهت کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی است.

وی فرهنگ را یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: ایشان در این باره فرمودند؛ فرهنگ مثل هوای تازه است که از آن تنفس می کنیم، اگر حال و هوای فرهنگ خوب باشد حال جامعه هم خوب می شود.

 

حجت الاسلام کاظم صادقی در این همایش، گفت: امروز یکی از مسائل فرهنگ عمومی، عدم تولید محتوا برای نسل نوجوان و جوان است و باید با تولید محتوا فضای مجازی را مدیریت کرد.

امام جمعه جازموریان ابراز کرد: یکی از اولویت های شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان باید احیای سنت های اصیل بومی منطقه باشد.

 وی خاطرنشان کرد: اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان ره آورد خوبی در بحث کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی برای ما و نسل های آینده خواهد داشت.

فلاح کهن  فرماندار قلعه گنج نیز در این همایش، گفت: مهمترین کار از منظر مقام معظم رهبری که در دهه ۸۰ به آن اشاره کردند، فرهنگ عمومی است، ایشان فرمودند؛ اصلاح فرهنگ عمومی از همه کارها مهمتر است.

 وی تصریح کرد کرد: فرهنگ عمومی حاکم بر جامعه جنوب کرمان باید با حفظ فرهنگ مستقل خودمان مشوق پیشرفت و توسعه باشد بنابراین نیاز به اصلاح دارد.

وی آموزش و پرورش و دانشگاه ها را بستر فرهنگ‌سازی برشمرد و تصریح کرد: باید یک جدولی مطابق با نقاط ضعف و قوت فرهنگی، فرصت ها و تهدیدات فرهنگی تدوین شود و در شورای فرهنگ عمومی برای این مباحث راهکارهای موثر ارائه شوند.

فلاح کهن تاکید کرد: افراد تاثیرگذار در صلح و سازش، امنیت، قانونمندی کار باید به عنوان یک الگو هم معرفی و هم تجلیل شوند.

جمشید سراجی در این همایش، گفت: امروز پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد مدارس منوجان از یک مدرسه به ۱۸۰ مدرسه افزایش یافته است.

فرماندار منوجان با اشاره به این که مردم ما همواره پای نظام اسلامی و ارزش های انقلاب ایستاده اند، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان مشارکت در انتخابات در سطح استان کرمان همواره مربوط به جنوب بوده است و این نشان از پایبندی این مردم به نظام و انقلاب اسلامی دارد.

وی نقش فرهنگ عمومی در تحقق اهداف انقلاب اسلامی را مهم برشمرد و تصریح کرد: یک درصد از اعتبارات دستگاه های اجرایی باید به فرهنگ اختصاص داده شود.

سراجی با بیان اینکه مسجد تراز اسلامی دارای کارکردهای مختلفی است، ابراز کرد: مساجد از صدر اسلام همواره محل اجتماع مردم بوده و هستند و امروز باید کارکردهای مساجد در جنوب کرمان احیا شود.

فرماندار منوجان تاکید کرد: وظیفه اصلی آموزش و پرورش در کنار تحصیل دانش آموزان، پرورش آنها است که به این مهم باید توجه ویژه شود.

یزدان افشاری پور  فرماندار عنبرآباد در این همایش، گفت: جنوب کرمان دارای حدود یک میلیون نفر جمعیت است و شورای فرهنگ عمومی باید یک نگاه راهبردی به فرهنگ منطقه داشته باشد.  

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سفر به جنوب کرمان امنیت، اشتغال و فرهنگ را مطرح کردند، اظهار کرد: الحمدالله به برکت شهید حاج قاسم سلیمانی امنیت تامین شده و دولت ها براساس سامانه رصد خود معتقدند در زمینه اشتغال کار انجام شده و در حال انجام است.

وی ادامه داد: فرهنگ زیر بنای توسعه جامعه در همه ابعاد است و برای هر طرح و برنامه ای باید یک پیوست فرهنگی در نظر گرفته شود.

افشاری پور تاکید کرد: یکی از رسالت های شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان باید تحقق شعار سال باشد و این مهم باید در جلسات شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان ها پیگیری شود.

فرماندار عنبرآباد بومی سازی مصوبات شورای فرهنگ عمومی را ضروری خواند و ابراز کرد: برنامه های ابلاغی کشوری باید براساس بوم و فرهنگ این منطقه تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به این که نگاه ما اعتلای فرهنگ شهرستان عنبرآباد است، اظهار کرد: از بودجه شهرستان ۹ میلیارد تومان به فرهنگ شهرستان اختصاص دادیم که خوشبختانه شاهد رشد فرهنگی هستیم.

افشاری پور عنوان کرد: قانون گذار دو درصد از بودجه ادارات را به مقوله فرهنگ اختصاص داده است و باید این دو درصد با نظر شورای فرهنگ عمومی هر شهرستان هزینه شود.

فرماندار عنبرآباد گفت: در شورای فرهنگ عمومی مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی مشترک جنوب کرمان را باید احصا کنیم و در این مدت ۶ ماهه پایانی سال هر ماه به یکی از این مشکلات بپردازیم.

۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ۱۱:۳۸
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان |