اخبار

* روایتی از سفر ۳ هزار کیلومتری دبیرکل نهاد کنابخانه های عمومی و عضو شورای فرهنگی کشور

* روایتی از سفر ۳ هزار کیلومتری دبیرکل نهاد کنابخانه های عمومی و عضو شورای فرهنگی کشور
‍ ۳ هزار کیلومتر هم‌قدم با زوار اربعین با محوریت کتاب و کتابخانه

روایتی از سفر ۳ هزار کیلومتری دبیرکل نهاد برای بازدید از ۷ موکب در ۵ استان؛

قدم اول: شگفت زدگی
🔻قرار است وزیر ارتباطات در کنار دیگر مسئولان کتابخانه را افتتاح کند؛ نه از آن افتتاح‌ها که فقط ساختمانی با ربانی که جلوی آن نصب کرده‌اند افتتاح می‌شود و بعد هم کارایی ندارد. وزیر ارتباطات نتوانست شگفت‌زدگی خودش را پنهان کند و گفت: شبیه این کتابخانه‌ها را در مدارس استرالیا، زمانی که دانشجوی دکترا و پسادکترا بودم، مشاهده کردم.


قدم دوم: کتابخانه همیشه‌روشن
🔻پسری که اهل گرجستان است می‌گوید: «نمی‌دانستم که کتابخانه هم می‌تواند آنقدر فعال باشد. البته ما هم در گرجستان کتابخانه داریم. خوب هم فعالیت دارند اما این مدل فعالیت آن هم لب مرز و برای حسین(ع) هم جالب است و آدم را امیدوار می‌کند که چقدر هنوز کتاب و کتابخانه می‌تواند جذابیت داشته باشد.»


قدم سوم: به سوی حسین(ع)
🔻با شعرخوانی پسربچه کرد، که با شور و شوق شعر امام حسینی‌اش را می‌خواند، در غرفه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کردستان مورد استقبال قرار گرفتیم. در این غرفه بچه‌ها که همراه با خانواده برای زیارت می‌آیند، در زمان استراحت در این موکب قرار می‌گیرند و به قول مادر همان پسربچه کرد به زور باید از این فضا جدایشان کنند.


قدم چهارم: سرفصل کتاب عشق
🔻موکب نهاد کتابخانه‌ها در مرز خسروی هم فعال بود و بچه‌ها هم با رسیدن به این غرفه انگار ناخودآگاه جذب می‌شدند؛ چون کار اصلی برای این گروه سنی است و همین باعث می‌شود با شوق در حال نقاشی کشیدن و خواندن کتاب باشند و کتابداران هم با وجود سختی‌های زیاد و گرمای هوا، اما به قول خودشان با بردن نام حسین، کارشان را با شعف ادامه دهند. شاید برای همین است که شعار موکب‌های فرهنگی و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها این انتخاب شده است: «سرفصل کتاب عشق ما، حسین(ع) است» 


قدم پنجم: ذوق کودکانه
🔻کتابخانه عمومی امام رضا(ع) در مرز مهران، در زمان پیاده‌روی اربعین کاملاً به شکل یک موکب در می‌آید و پذیرای زائران است. دوست داشتنی ترین بخش آن هم بخشی است که برای بچه‌ها آماده شده و آنقدر شلوغ است که نمی‌توان در آن حرکت کرد. نکته جالب اینجاست که مردم منطقه هم در این زمان در موکب حاضر می‌شوند و فعالیت می‌کنند.


قدم ششم: شوق زائران پاکستانی
🔻موکب اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان آنقدر جذاب و گرم ساخته شده است که همه ناخودآکاه نگاه شان به سمت این موکب است. حتی در ساعت ۳ نیمه شب هم مراسم دارند، تعزیه اجرا می‌کنند. برای زائران پاکستانی که در آنجا مستقر شده‌اند آنقدر جذابیت دارد که از خواب بیدار می‌شوند و با نوحه‌ای که خوانده می‌شود دم می‌گیرند.


قدم هفتم: روشن شدن امید
🔻شروع سفر با افتتاح کتابخانه بود، پایان سفر هم، اما با این تفاوت که این بهره برداری بعد از 22 سال رقم می‌خورد؛ کتابخانه مرکزی استان لرستان در آخرین روز این سفر که با نام حسین(ع) رقم خورده بود. کتابخانه‌ای که بزرگ ترین بخش کودک در استان‌های غربی کشور را دارد و غیر از اینها با بهره برداری از پروژه این کتابخانه ۵۰ درصد به سرانه فضای مطالعه استان اضافه شده است. 

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ ۲۲:۳۹