اخبار

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

نشست شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان برگزار شد

نشست شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان برگزار شد
نشست شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

نشست شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در استان، آیت‌الله موسوی جزایری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین رضا کلاه کج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ائمه جمعه و جمعی از مدیران استان برگزار شد.

 رویکرد جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط با جبهه مردمی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رویکردهای جدید این شورا در حوزه‌های مختلف،   اقدامات این شورا را در مسیر راهبری خواند و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نخستین بار با جبهه مردمی ارتباط برقرار کرده است.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه اظهارکرد: چهار ستاد شامل ستاد علم و فناوری، ستاد تعلیم و تربیت، ستاد فرهنگی و اجتماعی و ستاد خانواده و زنان برای نخستین بار در این شورا تشکیل شده است که در آن تصدی‌گری صورت نمی‌گیرد بلکه کار قرارگاهی انجام می‌شود.

وی به راه‌اندازی یک مرکز رصد اشاره کرد و افزود: اطلاعات و رصدهای ۴۵ رصدخانه علمی فرهنگی کشور که پیش از این به صورت جزیره‌ای بودند در مرکز رصد این شورا تجمیع شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظارت در این شورا را یکی از اولویت‌های مهم برشمرد که بر این اساس مدیران کلان دستگاه‌ها در راستای مصوبات و تکالیفی که برعهده دارند به شورا فراخوانده می‌شوند.

وی با بیان اینکه مدیران باید نسبت به اقدامات خود بپاسخگو باشند، افزود: همه دستگاه‌ها در ۶ ماه گذشته رصد شده‌اند.

حجت الاسلام خسروپناه از متولیان شورای فرهنگ عمومی خوزستان خواست نسبت به تشکیل ۲ هیات اندیشه‌ورز علم و فناوری و فرهنگی اجتماعی اقدام کنند و افزود: این هیات‌ها با ستاد مربوطه خود در مرکز مرتبط می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: خوزستان در حوزه‌های مختلف از ظرفیت‌های عالی برخوردار است که حوزه علمیه یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های آن، پس از استان‌های قم و مشهد به شمارمی‌رود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: جمع قابل توجهی از طلاب زن و مرد در این استان وجود دارد که با مدیریت و هدایت آیت‌الله موسوی جزایری در فقه و کلام تربیت یافته‌اند و همین مشی توسط امام جمعه فعلی اهواز نیز به خوبی دنبال و تقویت می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ دانشگاه‌های استان خوزستان افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور به عنوان دانشگاه‌های مادر و موثر کشور و همچنین نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های استان دغدغه کار فرهنگی دارند.

حجت الاسلام خسروپناه، بررسی سند مهندسی فرهنگی و تهیه برش استانی براساس این سند، تبدیل شورای فرهنگ عمومی به قرارگاه فرهنگی و پرهیز از جلسات گزارشی و آماری را از اقدامات خوب شورای فرهنگ عمومی برشمرد و گفت: انجام اقدامات پروژه‌ای در حوزه‌های مختلف همچون جهاد تبیین، راهیان پیشرفت، برگزاری همایش‌های مختلف و توجه به خانواده و سبک زندگی از دیگر اقدامات شورای فرهنگ عمومی خوزستان هستند.

وی حضور روحانیت در برنامه‌های مختلف را الگوی خوبی برای دیگر مناطق دانست و افزود: خوزستان سرشار از نیروهای جهادگر است که با وجود این نیروها در این استان باید مسایل شورای فرهنگ عمومی با جدیت پیگیری و دنبال شوند.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی درخصوص برنامه هفتم گفت: استاندار به کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان بحث خوزستان را در این برنامه جدی بگیرند و پیشنهادات خود را برای اضافه شدن به این برنامه ارایه دهند.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه تکلیف دستگاه‌ها در حوزه عفاف و حجاب مشخص شده است، از راه‌اندازی قرارگاه عملیاتی ایجابی در حوزه عفاف و حجاب خبر دارد و پیرامون رفع مشکلات معیشتی و اشتغال‌زایی در استان به عنوان ۲ مطالبه مهم مردم، توجه جدی به آموزش و پرورش و توجه ویژه به سبک زندگی، موضوعاتی را مطرح کرد.

 تسهیل‌گری در ارایه محصولات عفاف و حجاب صورت گیرد

نماینده ولی فقیه در استان و رییس شورای فرهنگ عمومی خوزستان با اشاره به مساله پوشش و حجاب بر بسترسازی و تسهیل‌گری در ارایه محصولات حجاب و عفاف تاکید کرد.

 حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدنبی موسوی‌فرد با اشاره به قیمت اقلام پوشش‌های اسلامی اظهار کرد: در این زمینه پیشنهاد می‌شود یارانه‌ای تعریف شود و مراکز فروش محصولات عفاف و حجاب به ویژه در مرکز شهر توسعه یابند.

وی به اقدامات مختلف در زمینه عفاف و حجاب در استان اشاره کرد و خواستار حمایت بیشتر شورای عالی انقلاب فرهنگی از این موضوع شد. نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اهمیت نقش آموزش و پرورش و به ویژه معلمان توضیح داد: معلمان گلوگاه هستند و باید نسبت به معلمان، دانشگاه فرهنگیان و اساتید اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به موضوع جمعیت و فرزندآوری اشاره کرد و گفت: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری کاهش رشد جمعیت، بزرگترین تهدید برای کشور است لذا باید با هماهنگی های بین بخشی و حمایت از خانواده های، زمینه رشد جمعیت استان را فراهم کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد در پایان بر اجتناب از کار جزیره‌ای، حرکت به سمت اقدامات قرارگاهی، توجه به سبک زندگی اسلامی تاکید کرد.

وی درخصوص راهبرد حجاب گفت: شورای عالی سند راهبردی عفاف و حجاب را کامل نوشته است که پس از مطالعه اسناد کمبودی در آن مشاهده شد؛ قرارگاه عفاف و حجاب نیز کار راهبری را برعهده دارند.

 ضرورت مهندسی فرهنگی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز گفت: ضرورت هماهنگی برنامه‌ریزان و صاحب نظران فرهنگی، مهندسی فرهنگی و هم افزایی در توسعه فرهنگ عمومی بیش از پیش احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج بیان کرد: استان خوزستان در برگزاری شوراهای فرهنگ عمومی پیشرو بوده است و در سال‌های اخیر نیز جلسات آن به صورت مستمر برگزار شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان لزوم بازنگری در وظایف و جایگاه فرهنگ عمومی، پررنگ نبودن نقش شورای فرهنگ عمومی در برنامه‌ریزی‌های فرهنگ عمومی استان، عدم اختصاص ردیف بودجه و اعتبار مشخص ملی و استانی برای شوراها، عدم ساختار اداری مشخص برای دبیرخانه استان‌ها و شهرستان‌ها را اهم موضوعات شورای فرهنگ عمومی استان برشمرد.

وی به پنج مسئله اصلی استان برای تدوین نقشه فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: تغییر در سبک زندگی اسلامی، تضعیف باورهای دینی، تضعیف فرهنگ عفاف و حجاب، تضعیف جایگاه و تاثیرگذاری مراجع فرهنگی رسمی و غیررسمی و چالش‌های فرهنگی و حاشیه نشینی پنج موضوع تصویب برای تدوین این نقشه بوده است.

حجت‌الاسلام کلاه‌کج در پایان ابراز امیدواری کرد شورا فرهنگ عمومی بتواند در راستای تحقق آرمان‌های فرهنگی انقلاب و سیاستگذاری مبتنی بر نیاز جامعه گام بردارد.

 


۱۸ شهریور ۱۴۰۲ ۱۰:۱۴
روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان |