مجری:
افتخار دارم که
مهمان ارجمندی در این لحظه در استودیوی ما حضور پیدا کردند و می توانم با ایشان گپ
و گفتی کوتاه داشته باشم.
جناب دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
سلام.
خیلی خوش آمدید.
دکتر امامی:
بسم الله الرحمن الرحیم.
سلام عرض میکنم خدمت شما و بینندگان تان، امیدوار هستم که از غبطه و حسرت و سوزی که
بینندگانی که احیاناً امسال هنوز نرفتند ما بهرهمند باشیم. چون گاهی اوقات پیش
خودم میگویم که آن سوز شاید از شور ما خیلی به امام حسین نزدیکتر باشد. البته
زوار امام حسین که غیر از من همه آنها دارند در این جاده عرشی قدم میزنند جای
خوبی دارند و مطمئنم که این مسیر و این جاده هم خودش و هم آن حقیقتی که نمایندگی
میکند، ما را به خیلی چیزهایی که حسرتش را خوردیم در مخصوصاً صدها سال گذشته چند صد سال گذشته خواهد رساند.
مجری:
انشاءالله.
یکی از این حسرتها جای خالی حاج قاسم عزیز است که الان تصویرشان را در کنار تصویر
ابو مهدی داریم میبینیم. چه کار کنیم که ادای دین کنیم؟ یعنی مردمی که در این
جاده میآیند و با دوستان امام حسین به سمت کربلا همقدم میشوند چه کنند که ادای
دین کنند به این دو چهرهای که اگر نبودند شاید این راهپیمایی با این شکوه برگزار
نمی شد؟
امامی:
من
و همکارانم خیلی این نکات را در یک کاری که فکر کنم برای خیلی از دوستان شما هم جالب
بوده نوشتیم. در یک کتابی به نام"عقل سرخ" که در چهلم حاج قاسم منتشر
شد. یعنی در کمتر از سی، سی وپنج شش روز جمع و جور شد و سعی کردیم نسبت ایشان را
با مکتب انقلاب اسلامی و مکتب امام حسن از منظر علوم انسانی بنویسیم. خیلی خلاصه
برای مخاطب شما بخواهم بگویم، ببینید یکی از بزرگترین وجوه شخصیت و مکتب و ایده
ایشان که حالا من دیگر نمیگویم، مقام معظم رهبری تعبیر مکتب را به کار بردند و به
نظرم خیلی عالمانه بوده، سوای تملق. این بود که ایشان به اربعین به عنوان فقط و
فقط یک زیارت و موسم زیارتی نگاه نمیکرد. هنوز در ایران و عراق البته کسانی هستند که آنها هم محترم هستند، که
اربعین را ده روز یا بیست روز میدانند که زیارت ساده و ارزان و عاشقانهای که
البته در روایات ما در مثلاً امسال کتاب
شریف کاملالزیارات آمده مفصل فضای آن را فراهم میکندو میتوانند به زیارت بروند.
من اینجا یک چیزی را داخل پرانتز بگویم . بعد برویم سراغ کار بزرگی که حاج قاسم
انجام داده. اتفاقاً زیارت اربعین جزو اسرار آل محمد است. تمامی اهل بیت حتی اگر
زیارت اربعین رفته باشند که رفتهاند، چون خود متن زیارت اربعین که الان ما میخوانیم،
السلام علی ولی الله وابن ولیه، حبیب الله و ابن حبیبه به این معناست که سری در آن
نهفته است. چون میدانیم تا قبل از آن زیارت ابا عبدالله خطر مرگ حتمی داشت. البته یک بخشی از تقیه برای حفظ جان شیعیان است. بیاییم جلو،
شهید سلیمانی نگاهش به زیارت اربعین را سر ماجرای سیل سال 98 خوزستان نشان داد. میدانید
چرا؟ به خاطر این که اولین کسی بود که به ما یاد داد و به ما گفت وقتی درمانده میشوید
در مدیریت کشور حواستان باشد این دولت و علم و کتل و اینها همه عاریه است. آن چیزی
که میتواند مردم را نجات میدهد خود مردم هستند. خود مردم هستند که میتوانند
خودشان را نجات بدهند. ایشان گفته بود که کم آوردیم؟ من در سیل سال 98 بودم و به
خوزستان رفتم. نمیدانم کسی نقشه خوزستان را دیده یا نه، رسماً سه چهارم این استان
زیر آب بود. ایشان گفته بود که موکبها کجا هستند؟ این موکب هایی که خودشان را میکشند
ایام اربعین خودشان را به ما برسانند، میگویند حاجی بگذار ما بیست تا کامیون رد
کنیم ده تا کامیون رد کنیم، اینها بیایند. کربلا اینجا ست. من رفتم دیدم یک روستا
کلاً زیر آب، خانهها زیر آب، واقعاً با قایق رفتیم ، رفتیم تا پشتبام خانه های
اینها ، احشام آنها زیر آب، یعنی باید احشام آنها را از آب خارج کنیم تا آدمهایی
که سالم هستند مریض نشوند و خودشان چادر زدهاند در یک تکه بلندی، ایشان همان موقع
گفته بود و میدانید موکبها آمدند و این در واقع یک فرمول است یک قانون است. اگر
ما امروز میخواهیم که نگاه شهید سلیمانی را به اربعین بدانیم باید بدانیم که بله
اربعین یک زیارت است و باید شیرین هم برگزار شود. شیرین است ما وظیفه داریم شیرینترش
کنیم. آن کسی که میتواند جاده را صاف کند، آن کسی که میتواند آب دست مردم بدهد،
ولی اربعین یک سطح تحلیلی عمیقتری هم دارد. ما با همکارانمان در انجمن علمی
اربعین که از سال 91، 92 تشکیل شد هر
استاد دانشگاهی که به اربعین اینگونه نگاه میکند ما میگوییم با هر دین و ملت و
تئوری و سلیقه و جناحی هستی، میگوییم اربعین سطح دوم تحلیلی اربعین الهام بخش است. این چه الهامی دارد برای توسعه؟
چه الهامی دارد برای مدیریت؟
چه الهامی دارد برای سیاست؟
چه الهامی دارد برای
اقتصاد؟
چرا استان ایلام ما از این نعمت اربعین که مفتخرند مردم ایلام به این که
خادم زوار امام حسین هستند، مردم خوزستان ما مفتخرند، الان اسم خودشان را پایتخت
موکبها گذاشتهاند. میگویند اصل موکبها از اینجا راه افتاد و راست میگویند.
چون موکب یک فنآوری عراق بود این فنآوری
در عرب خوزستان هم بود بعد به کل ایران اشاعه پیدا کرد. ولی چرا خود این دو استان
جزو استانهای کم برخوردار ما است. من در این دو سه هفته کوت عبدالله بودم، دیدم
موکبهای مردم چگونه دارد خدمت میدهد مخصوصاً به زوار پاکستانی، ولی این محرومیتهایی
که آنها دارند باید رفع شود. الگوی این با الگوی اربعین یک قرابتی دارد.
مجری:
یعنی اگر قرار
است که راهپیمایی زیبای اربعین به ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف منتهی
شود باید این الگو برداری را انجام بدهیم برای توسعه اول کشور و بعد دنیا؟
امامی:
بله، خود عراق در واقع الگوی حاکم بر زیست و زندگی سیاسی در عراق الگوی مطلوبی
نیست. البته خود مردم عراق باید تصمیم بگیرند که چه کار میبکنند ولی حتماً این
انس و الفت و انسجام. موضوع ملت امام حسین هم از این در میآید. اگر جامعهای به
یک درجهای از فنای الهی برسد که این مسیر امام حسین مسیر فنااست.این را زیارت
عاشورا به ما یاد داده، شما لذا در سجده زیارت عاشورا خودت را به آن آخرهای حالا
این را دیگر باید بزرگتر از من بگوید از دهان من بزرگتر است این حرفها. آخر
مسیر امام حسین این فنا مثل شمع که آب میشود مثلاً ما آب میشویم زمین میافتیم.
این فنا، فنای منیت است در جمع؛ اگر در جمع فانی بشویم بسیاری از مشکلات توسعه حل
میشود.
مجری:
امیدواریم
همه ما این منیت ها را در هر لباسی که هستیم کنار بگذاریم و همه یک جای واحد را همان
طور که حاج قاسم عزیز هم گفت تشکیل بدهیم به نام ملت امام حسین
مجری:
آقای دکتر خیلی
بزرگواری کردید. امیدوارم که من و همه دوستان جا مانده را در این سفر دعا کنید.
امامی:
شما
که توفیق دارید. انشاءالله که تمام بینندگان و جنابعالی را دعا کنند. شما را به
خدا میسپارم.منمونم از بینندگان شبکه چهار تلویزیون که ما را مشاهده کردید. ما
اینجا نایب الزیاره شما هستیم. شما هم اگر با قلبتان مسافر این مسیر شدید ما را از
دعای خیرتان بی بهره نگذارید.
🎥گفتگوی دکتر مجید امامی با برنامه زنده ما ملت امام حسینیم