اخبار

گفت وگوی سیدمجید امامی با برنامه زنده ما ملت امام حسینیم در شبکه چهار سیما

مجری:

افتخار دارم که مهمان ارجمندی در این لحظه در استودیوی ما حضور پیدا کردند و می ­توانم با ایشان گپ و گفتی کوتاه داشته باشم.

جناب دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور

سلام.

خیلی خوش آمدید.

 

 دکتر امامی:

                 بسم­ الله ­الرحمن­ الرحیم.

سلام عرض می­کنم خدمت شما و بینندگان تان، امیدوار هستم که از غبطه و حسرت و سوزی که بینندگانی که احیاناً امسال هنوز نرفتند ما بهره­مند باشیم. چون گاهی اوقات پیش خودم می­گویم که آن سوز شاید از شور ما خیلی به امام حسین نزدیک­تر باشد. البته زوار امام حسین که غیر از من همه­ آنها دارند در این جاده عرشی قدم می­زنند جای خوبی دارند و مطمئنم که این مسیر و این جاده هم خودش و هم آن حقیقتی که نمایندگی می­کند، ما را به خیلی چیزهایی که حسرتش را خوردیم در مخصوصاً  صدها سال گذشته چند صد سال گذشته خواهد رساند.

مجری:

ان­شاءالله. یکی از این حسرت­ها جای خالی حاج قاسم عزیز است که الان تصویرشان را در کنار تصویر ابو مهدی داریم می­بینیم. چه کار کنیم که ادای دین کنیم؟ یعنی مردمی که در این جاده می­آیند و با دوستان امام حسین به سمت کربلا همقدم می­شوند چه کنند که ادای دین کنند به این دو چهره­ای که اگر نبودند شاید این راهپیمایی با این شکوه برگزار نمی ­شد؟

 امامی:

من و همکارانم خیلی این نکات را در یک کاری که فکر کنم برای خیلی از دوستان شما هم جالب بوده نوشتیم. در یک کتابی به نام"عقل سرخ" که در چهلم حاج قاسم منتشر شد. یعنی در کمتر از سی، سی وپنج شش روز جمع و جور شد و سعی کردیم نسبت ایشان را با مکتب انقلاب اسلامی و مکتب امام حسن از منظر علوم انسانی بنویسیم. خیلی خلاصه برای مخاطب شما بخواهم بگویم، ببینید یکی از بزرگ­ترین وجوه شخصیت و مکتب و ایده ایشان که حالا من دیگر نمی­گویم، مقام معظم رهبری تعبیر مکتب را به کار بردند و به نظرم خیلی عالمانه بوده، سوای تملق. این بود که ایشان به اربعین به عنوان فقط و فقط یک زیارت و موسم زیارتی نگاه نمی­کرد. هنوز در ایران و عراق  البته کسانی هستند که آنها هم محترم هستند، که اربعین را ده روز یا بیست روز می­دانند که زیارت ساده و ارزان و عاشقانه­ای که البته در روایات ما در مثلاً امسال  کتاب شریف کامل­الزیارات آمده مفصل فضای آن را فراهم می­کندو می­توانند به زیارت بروند. من اینجا یک چیزی را داخل پرانتز بگویم . بعد برویم سراغ کار بزرگی که حاج قاسم انجام داده. اتفاقاً زیارت اربعین جزو اسرار آل محمد است. تمامی اهل بیت حتی اگر زیارت اربعین رفته باشند که رفته­اند، چون خود متن زیارت اربعین که الان ما می­خوانیم، السلام علی ولی الله وابن ولیه، حبیب الله و ابن حبیبه به این معناست که سری در آن نهفته است. چون می­دانیم تا قبل از آن زیارت ابا عبدالله خطر مرگ حتمی داشت. البته یک بخشی از تقیه برای حفظ جان شیعیان است. بیاییم جلو، شهید سلیمانی نگاهش به زیارت اربعین را سر ماجرای سیل سال 98 خوزستان نشان داد. می­دانید چرا؟ به خاطر این که اولین کسی بود که به ما یاد داد و به ما گفت وقتی درمانده می­شوید در مدیریت کشور حواستان باشد این دولت و علم و کتل و اینها همه عاریه است. آن چیزی که می­تواند مردم را نجات می­دهد خود مردم هستند. خود مردم هستند که می­توانند خودشان را نجات بدهند. ایشان گفته بود که کم آوردیم؟ من در سیل سال 98 بودم و به خوزستان رفتم. نمی­دانم کسی نقشه خوزستان را دیده یا نه، رسماً سه چهارم این استان زیر آب بود. ایشان گفته بود که موکب­ها کجا هستند؟ این موکب ­هایی که خودشان را می­کشند ایام اربعین خودشان را به ما برسانند، می­گویند حاجی بگذار ما بیست تا کامیون رد کنیم ده تا کامیون رد کنیم، اینها بیایند. کربلا اینجا ست. من رفتم دیدم یک روستا کلاً زیر آب، خانه­ها زیر آب، واقعاً با قایق رفتیم ، رفتیم تا پشت­بام خانه­ های اینها ، احشام آنها زیر آب، یعنی باید احشام آنها را از آب خارج کنیم تا آدم­هایی که سالم هستند مریض نشوند و خودشان چادر زده­اند در یک تکه بلندی، ایشان همان موقع گفته بود و می­دانید موکب­ها آمدند و این در واقع یک فرمول است یک قانون است. اگر ما امروز می­خواهیم که نگاه شهید سلیمانی را به اربعین بدانیم باید بدانیم که بله اربعین یک زیارت است و باید شیرین هم برگزار شود. شیرین است ما وظیفه داریم شیرین­ترش کنیم. آن کسی که می­تواند جاده را صاف کند، آن کسی که می­تواند آب دست مردم بدهد، ولی اربعین یک سطح تحلیلی عمیق­تری هم دارد. ما با همکارانمان در انجمن علمی اربعین که از  سال 91، 92 تشکیل شد هر استاد دانشگاهی که به اربعین این­گونه نگاه می­کند ما می­گوییم با هر دین و ملت و تئوری و سلیقه و جناحی هستی، می­گوییم اربعین سطح دوم تحلیلی اربعین  الهام بخش است. این چه الهامی دارد برای توسعه؟

چه الهامی دارد برای مدیریت؟

چه الهامی دارد برای سیاست؟

چه الهامی دارد برای اقتصاد؟

چرا استان ایلام ما از این نعمت اربعین که مفتخرند مردم ایلام به این که خادم زوار امام حسین هستند، مردم خوزستان ما مفتخرند، الان اسم خودشان را پایتخت موکب­ها گذاشته­اند. می­گویند اصل موکب­ها از اینجا راه افتاد و راست می­گویند. چون موکب یک فن­آوری عراق  بود این فن­آوری در عرب خوزستان هم بود بعد به کل ایران اشاعه پیدا کرد. ولی چرا خود این دو استان جزو استان­های کم برخوردار ما است. من در این دو سه هفته کوت عبدالله بودم، دیدم موکب­های مردم چگونه دارد خدمت می­دهد مخصوصاً به زوار پاکستانی، ولی این محرومیت­هایی که آنها دارند باید رفع شود. الگوی این با الگوی اربعین یک قرابتی دارد.

مجری:

یعنی اگر قرار است که راهپیمایی زیبای اربعین به ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف منتهی شود باید این الگو برداری را انجام بدهیم برای توسعه اول کشور و بعد دنیا؟

 امامی:

بله، خود عراق در واقع الگوی حاکم بر زیست و زندگی سیاسی در عراق الگوی مطلوبی نیست. البته خود مردم عراق باید تصمیم بگیرند که چه کار می­بکنند ولی حتماً این انس و الفت و انسجام. موضوع ملت امام حسین هم از این در می­آید. اگر جامعه­ای به یک درجه­ای از فنای الهی برسد که این مسیر امام حسین مسیر فنااست.این را زیارت عاشورا به ما یاد داده، شما لذا در سجده زیارت عاشورا خودت را به آن آخرهای حالا این را دیگر باید بزرگ­تر از من بگوید از دهان من بزرگ­تر است این حرف­ها. آخر مسیر امام حسین این فنا مثل شمع که آب می­شود مثلاً ما آب می­شویم زمین می‌افتیم. این فنا، فنای منیت است در جمع؛ اگر در جمع فانی بشویم بسیاری از مشکلات توسعه حل می‌شود.

 مجری:

امیدواریم همه ما این منیت ­ها را در هر لباسی که هستیم کنار بگذاریم و همه یک جای واحد را همان طور که حاج قاسم عزیز هم گفت تشکیل بدهیم به نام ملت امام حسین

مجری:

آقای دکتر خیلی بزرگواری کردید. امیدوارم که من و همه دوستان جا مانده را در این سفر دعا کنید.

 امامی:

شما که توفیق دارید. ان­شاءالله که تمام بینندگان و جنابعالی را دعا کنند. شما را به خدا می­سپارم.منمونم از بینندگان شبکه چهار تلویزیون که ما را مشاهده کردید. ما اینجا نایب الزیاره شما هستیم. شما هم اگر با قلبتان مسافر این مسیر شدید ما را از دعای خیرتان بی بهره نگذارید.

 

🎥گفتگوی دکتر مجید امامی با برنامه زنده ما ملت امام حسینیم

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ ۰۸:۱۲
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |