اخبار

هنرهای تجسمی

«سی امین جشنواره ملی هنرهای تجسمی ۱۴۰۲» مسیری برای خلق آثار جدید

«سی امین جشنواره ملی هنرهای تجسمی ۱۴۰۲» مسیری برای خلق آثار جدید
جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران محفل و مسیری برای خلق آثار جدید و بروز استعدادهای جوانان و نوجوانان سرزمینمان است.
به گزارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان به نقل از خبرگزاری ایرنا مرکز کردستان، سی امین دوره این رویداد هنری هم اکنون در سنندج مرکز استان کردستان در حال برگزاری است و امروز سومین روزی است که جوانان و نوجوانان راه یافته به این مرحله در ۱۰ رشته مشغول تولید آثار خلاقانه خود هستند.

دانشکده معماری دانشگاه کردستان محل برگزاری کارگاه های جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران است و در هر کلاس یک استادکار و دستیارش حضور دارند تا بر روند تولید آثار جوانان و نوجوانان نظارت و راهنمایی های لازم را به آنها ارائه کنند.

کارگاه مجسمه سازی در محوطه باز این دانشکده تشکیل شده بود و تعدادی از هنرجویان در حال ساخت ایده خود بودند؛ استادکار مجسمه سازی در این کارگاه معتقد است در این دوره آثار رشد مطلوبی نسبت به دوره های گذشته داشته است.

تجسمی

نادر قشقایی که در ۱۲ دوره این جشنواره حضور داشته است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برگزاری چنین رویدادهایی روح همکاری را بین نسل جوان و نوجوان تقویت می کند.

وی یکی از ضعف ها و مشکلات جشنواره را کم بودن زمان برای تولید آثار خواند و بیان کرد: اگر یک ماه قبل از برگزاری جشنواره دست اندرکاران اقدام به برقراری ارتباط بین شرکت کنندگان و استادکارها کنند آنگاه فرصت بیشتری برای پرورش ایده و تامین امکانات لازم برای تولید آن فراهم می شد.

بیست و نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به صورت غیررقابتی برگزار شد و آثار تولید شده شرکت کنندگان بعد از جشنواره در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفت.

سی امین دوره این رویداد به صورت رقابتی برگزار شده است و این آزمون و خطاکردن بعد از گذشت سی دوره از نگاه صاحب نظران و اساتید مطلوب نیست.

استادکار مجسمه سازی موافق رقابتی برگزار کردن این جشنواره نیست و در این رابطه اظهار کرد: رقابتی برگزار کردن این رویداد باعث می شود جوانان و نوجوانان از جریان فکری که دارند و از موارد و قواعدی که در اجرای کارها به ویژه در مجسمه سازی لازم است، دور کند.

تجسمی

برآیند جشنواره باید سازنده باشد

قشقایی با اشاره به اینکه برآیند بوجود آمده از این رویداد باید سازنده باشد، افزود: وقتی جشنواره رقابتی نباشد ایده های مربوطه از حالت پیچیدگی به سادگی می رسند و شرکت کنندگان بدون استرس به خلق اثری ارزشمند می پردازند.

وی یادآور شد: مجسمه سازی به عنوان رشته مادر محسوب می شود و به لحاظ طراحی، گرافیک و نوع معماری که در جریان کار سه بعدی تولید آن وجود دارد از توانای رشد بیشتری هم برخوردار است.

مدرس کارگاه آموزشی رشته نگارگری که خود ۱۴ سال است در این زمینه فعالیت می کند و تاکنون در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی زیادی شرکت داشته است، موافق رقابتی برگزار کردن چنین جشنواره هایی است و در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایطی که مشکلات اقتصادی در جامعه ما زیاد است برگزاری جشنواره ای که دارای جوایز مادی باشد به نوعی حمایت از هنرمندان است.

زینب شاهی بیان کرد: هنرجویان با شرکت در جشنواره ها همه تلاش خود را بکار می گیرند تا اثر متفاوتی تولید کنند و اینگونه سطح و توانمندی خود را ارتقا می دهند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات معیشتی بر روی کاهش خلاقیت هنرمندان تاثیرگذار است، ادامه داد: رقابت زیادی بین هنرمندان ما برای جوایز ۲۰ هزار دلاری جشنواره های خارجی ایجاد می شود و همه تمرکز ذهنی خود را برای کسب رتبه اول بکار می گیرند.

تذهیب دوره معاصر ایران شکل گرفته است

مدرس کارگاه آموزشی رشته نگارگری با بیان اینکه تذهیب ریشه در هنر اسلامی ما دارد، اظهار کرد: یکی از نقاط برجسته این هنر این است که در دوره های مختلف ویژگی بارز جامعه در آثار هنرمندان به خوبی نقش بسته است.

شاهی ادامه داد: دوره‌ای که در ایران جنگ و ناآرامی بوده هم چون دوره قاجار و یا آبادانی بوده در دوره صفویه؛ حس آن در آثار تذهیب هنرمندان کشورمان قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه تذهیب دوره معاصر هم شکل گرفته است، بیان کرد: شخصا به عنوان هنرجوی این رشته، تذهیبی نمی سازم که کپی صرف آثار هنرمندان دوره های تاریخی مختلف باشد.

شاهی اضافه کرد: تفاوت بارز جشنواره های خارجی و داخلی در این است که جشنواره های خارجی دست هنرمند را باز می گذارند و به خلاقیت شخصی امتیاز می دهند ولی در جشنواره های داخلی متاسفانه بیشتر تاکید بر تولید آثار کپی گذشته گان دارند.

سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران یکم شهریور در پارک مشاهیر سنندج و باحضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و ۱۲۹ نفر از جوانان و نوجوانان سراسر کشور آغاز به کار کرد.

این دوره از جشنواره با شعار ایران دوست داشتنی برگزار شده و قرار است جوانان و نوجوانان راه یافته به این رویداد طی سه روز در کارگاه های آموزشی در کنار اساتید برجسته هر رشته به خلق آثاری با مضمون این شعار بپردازند.

در مرحله نخست و بعد از اعلام فراخوان برگزاری سی امین دوره این جشنواره ۸۷۸ نفر شرکت و این افراد پنج هزار و ۱۲۶ اثر به دبیرخانه ارسال کردند و با رای داوران و دبیر اجرایی جشنواره از این تعداد ۱۲۹ نفر به مرحله کارگاهی این رویداد هنری راه پیدا کردند.

۵ شهریور ۱۴۰۲ ۰۹:۱۱
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کردستان |