اخبار

برگزاری هفتاد و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان

برگزاری هفتاد و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان
هفتاد و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان با حضور اعضا در دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در ابتدای  جلسه اسمعیل جهانگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام محمد باقر (ع) و تسلیت ایام ماه صفر به اعضاء به تشریح برنامه های محوری در سال جاری پرداخت.

در ادامه محمد عبادی زاده رییس شورای فرهنگ عمومی استان، ضمن عرض تسلیت و تعزیت ایام ماه صفر گفت: امیدواریم که بتوانیم در این ایام از این رزق معنوی حداکثر بهره را ببریم.

امام جمعه بندرعباس گفت: شورای فرهنگ عمومی باید تمرکز آن در دو بخش باشد یکی مسایل جاری که در حیطه جامعه می باشد و سیاستگذاری در حوزه فرهنگ عام، که در این شورا تصمیم گیری می شود. ما طرح های اولویت دار مختلف در استان داریم بویژه در حوزه آسیب های اجتماعی نهاد خانواده، سبک زندگی و اقتصاد مقاوتی،که نقشه راه آن مشخص شده است و برش استانی آن نیز احصاء کرده ایم.

عبادی زاده بیان نمود: در فرمایشات مقام معظم رهبری بارها تاکید شده است اصلاح فرهنگ عمومی جامعه از همه کارها مهم تر است زیرا محور همه کارها می باشد.

عبادی زاده به ظرفیت های دریا اشاره کرد و بیان کرد: باید ظرفیت ها و فرصت های دریا را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم و نقش تمدن دریاپیمایی در راه اندازی تمدن نوین اسلامی به کار ببریم، زیرا موثر و کاربردی است و می توان از ابزار هنر و آموزش در این راستا استفاده کرد.

وی با اهمیت شمردن زیست عفیفانه، افزود: بحث زیست عفیفانه با تکیه بر نهاد خانواده خیلی مهم است و نباید از آن غافل شد و این نیاز به یک برنامه کامل دارد. در بحث جوانی جمعیت که یکی از اولویت های مهم کشور است با راه اندازی کارگروهها در دانشگاهها، مدارس، مساجد و هیات ها و همچنین حمایت از سمن های مردم نهاد در حوزه های مختلف فرهنگی می تواند موثر واقع شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر اهمیت پیوست های فرهنگی در برنامه های دستگاه ها افزود: تهیه پیوست های فرهنگی یکی از عامل مهم در نهادینه کردن محصولات فرهنگی است از این جهت دنبال کارهای محتوایی و اصیل و دینی بروید تا غفلت فرهنگی اتفاق نیفتد و برای آن زیرساخت های فرهنگی تعریف کنید.

در ادامه طبیجی دبیر علمی و محتوایی رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه که به عنوان میهمان در جلسه حضور داشتند بیان نمود: در رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه محوریت آن بحث زیست عفیفانه است که نیازمندهای خانواده را استخراج و موضوع اقتصاد خانواده را مدنظر قرار می دهد. زیرا اقتصاد خوب، فرهنگ خوب را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر اساس مشکلات معیشتی خانواده، توانمندی جوانان در بحث مشاغل خانگی مد نظر است و محورهای طرح بر همین اساس می باشد و ظرفیت های استان نیز در نظر گرفته شده است، که شامل مدیریت خانواده، موقعیت خانواده، سواد رسانه ای خانواده، محیط زیست خانواده، سلامت و حمایت خانواده می باشد.

طبیجی عنوان کرد: رویداد پوشاک عفیفانه در قالب فستیوال بصورت استانی، ملی و بین المللی را به جد دنبال می کنیم و استان هرمزگان نیز در بحث سوزن دوزی و زری بافی جهت طراحی لباس، می توانند مشارکت و در این فستیوال ها حضور داشته باشند.

وی افزود: مد عفیفانه تنها مربوط به کشور ما نیست و کشورهای اسلامی نیز دارای این مد می باشند از اینروی امکان حضور ما در فستیوال کشور های دیگر نیز فراهم می باشد.

طبیجی در پایان اشاره کرد: ظرفیت فناوری در بحث اقتصاد خانواده با توجه به ظرفیت دریا می تواند کمک شایانی برای خانواده های هرمزگانی داشته باشد.

گفتنی است: در پایان جلسه با تصویب اعضاء اجرای برنامه نهاد خانواده و زیست عفیفانه در اولویت کاری دستگاهها در سال جاری قرار گرفت و مقرر گردید مشکلات و معضلات مربوط به جزیره هرمز در جلسه بعدی شورای فرهنگ عمومی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

۳۰ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۳۷
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان |