اخبار

🔞 *نوجوانان دانش آموز امروز جهان وطنی می‌اندیشد

🔞 *نوجوانان دانش آموز امروز جهان وطنی می‌اندیشد
📌در دومین روز از «نخستین دوره کشف زیست جهان نوجوان ایرانی» توسط دکتر صابر اکبری، دستیار ویژه دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شد:


✴️در این نشست که در بنیاد فرهنگی رضوی و با حضور فعالان و کنشگران فرهنگی و تربیتی برگزار شد، دکتر اکبری، با موضوع «رهیافت‌های فهم نوجوانی و دوراهی‌های آن»، به سراغ تعریف نوجوانی و نسبت آن با دانش آموزی رفت و گفت: ما از دوران محوریت مفهوم دانش آموز عبور کردیم؛ زمانی که غول کنکور به عنوان یک قله و لنگر حفظ فرد در مدار مدرسه و تحصیل، محوریت داشت. 

🔸امروز در دورانی زندگی می‌کنیم که نوجوان می‌تواند با فروش بیت کوین، مشاغل کاذب و واسطه‌گری و ... بدون گذراندن کنکور و دانشگاه به اهداف مادی اش برسد. نوجوانان دانش آموز امروز که جهان‌وطنی می‌اندیشد و زیست و دوستان جهانی دارد و با رسانه و فصاهای مجازی کار و زندگی می‌کند. 

✴️وی در پاسخ به این سوال که «چرا شرکت در چنین جلساتی ضرورت دارد؟» گفت: در گذشته نه چندان دور نوجوانان قشر ناپیدای جامعه بودند و با چند تغییر رسانه‌ای و اجتماعی، نقش فعال در عرصه بازی می‌کند، به عبارتی از پستو به عرصه اجتماع آمدند و همچنین این که نوجوانان، اکنون میدان دار تحول اجتماعی و فرهنگی در ایران شده اند.

🔸اکبری با طرح پرسش دوم، «نوجوانی چه دورانی است؟» بیان کرد: در گذشته نوجوانی را در ایران از سن ۱۲ تا ۱۵ سالگی تعریف می‌کردند در حالی که با تغییر و تحولات اخیر، امروزه دوره نوجوانی به شدت منسبط شده و در نگاه های معاصر،بازه بین ۱۵ تا ۲۲ سالگی، مولفه های اصلی نوجوانی را شامل می شود. 

✴️در تعاریف مبتنی بر تحقیقات مدرن، نوجوانی از دو طرف در حال متورم شدن و امتداد پیدا کرده است. همچنین عنصر فانتزی و خیال پردازی در این دوران پر رنگ‌تر است. هر چه شناخت ویژگی‌های این دوران دقیقتر اتفاق بیفند و گام‌های مسئولیت پذیری سریعتر برداشته شود، به تبع گذار از دوران نوجوانی نیز سریع‌تر رخ خواهد داد. 

🔸در ایران تقریبا با حدود یک میلیون «Neet» مواجهیم؛ قشری که خودخواسته نه درس می‌خواند، نه مهارتی دارد و نه کار می‌کند.‌ جمعیتی که فکر می‌کنند کار و تلاش امری بیهوده است، می‌تواند استریم بگذارد، گیمر باشد، بیت کوین خرید و فروش کند و یا از هر نوع فعالیت کاذب دیگر پول کسب کند.‌ زیست و ارتباطات اجتماعی این قشر در کافی شاپ‌ها می‌گذرد. در عرصه سیاست به رسمیت شناخته نمی‌شود ولی زیست سیاسی برایش مسئله است.‌

✴️این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به نتایج تحقیقاتی در یک کشور غربی که نوجوان پست مدرن با چهار «S» شناخته می‌شود، اضافه کرد: چهار شاخصه نوجوان امروز مشتمل بر «تنوع، شیرین بودن، زود بازده بودن، کوتاه بودن» است. 

🔸وی با ارائه راهکارهای مواجهه با نسل جدید گفت: باید بر مکانیسم های گذار تکیه کرد و نباید با برنامه ریزی های ساختاری موجب انبساط بیشتر این دوره شد، باید نوجوان هر چه زودتر و بیشتر وارد زیست اجتماعی از مدرسه، محله تا رسانه شود تا به سلامت از این دوران بگذرد. باید انتظارات از او معقول و به‌انداره باشد.‌ مدل زندگی او، فردگرا و میل محور است. 

✴️توجه و تاکید بر دیگرخواهی، آرامش و عدالت‌خواهی برگ برنده‌های مربی برای تربیت نوجوانان است. نوجوانی اساسا پدیده متولد شده در جهان مدرن و پس از انقلاب صنعتی است، بنابرین نمی توان با چارچوب های قبلی آن را تحلیل و فهم کرد، از طرفی نباید دچار انفعال شد، باید بر مواضع اصیل تأکید کرد.
۱۷ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۳۸
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |