اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از موزه باستان شناسی جیرفت بازدید کرد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از موزه باستان شناسی جیرفت بازدید کرد
سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به همراه مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور ، معاون امور استانهای شورای فرهنگ عمومی کشور و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در پایان دومین روز از سفر خود به جنوب کرمان از موزه باستان شناسی جیرفت دیدن کرد.

آثار موجود در موزه باستان شناسی جیرفت متعلق به  محوطه‌های باستانی  و یافته‌های باستان‌شناختی کشف‌شده  در شهر ستان جیرفت که به دست تیم‌های چند ملیتی باستان‌شناس در دست بررسی و پژوهش است. قدمت این منطقه به حدود ۵۰۰۰ سال پیش(۳۰۰۰ سال پیش از میلاد) بازمی‌گردد.

اشیاء و ظروف زینتی از جنس کانی کلینوکلر و با نقش برجسته‌های قابل توجه و مبتکرانه متعلق به تمدن جیرفت تاکنون کشف گردیده‌است. آثار تاریخی کشف شده از شهر سوخته مبین وجود روابط تجاری بین شهر باستانی جیرفت و شهر سوخته و ارتباطات بین آن‌ها بوده‌است همچنین کشف دبیره کهن جیرفت باعث شگفت زده شدن بسیاری از محققان شد.

این محوطه که با نام محله کمادین خرابه‌های شهر قدیم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است، مربوط به دوران پیش از تاریخ است و در شهرستان جیرفت، دقیانوس ـ سمت راست هلیل‌رود واقع شده در تاریخ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

اشیاء به‌دست‌آمده از تپه باستانی کنارصندل و محوطه های باستانی هلیل رود تا به امروز بیشتر ظروف سفالی و سنگی، قطعات سنگ صابون و گاه ابزارهای مفرغی را شامل می‌شود. این تمدن دارای ظرافت خاص است و موارد کاربردی و زیبایی شناختی را در بر می‌گیرد. پرکاربردتر بن‌مایه‌های تصویرشده بر روی این ظرف‌ها به انسان، بز کوهی، گوسفند، نخل، شیر، گاو کوهان‌دار، شاهین، مار و کژدم تعلق دارند.

 نکته دیگری که ظرف‌های سنگ صابونی این منطقه را از آثار دیگر تمدن‌ها متفاوت می‌سازد، به‌کارگیری تکنیک گوهرنشانی (مرصع کاری) است که گاه برای نشان دادن چشم جانوران یا خال‌های بدن مارها و… مورد استفاده قرار گرفته‌است. دور تا دور ظروف، نقش‌هایی از جانوران گوناگون به‌صورت در هم تنیده حک شده‌است که کنار هم نهادن آن‌ها نیاز به محاسبات پیچیده داشته‌است.

۱۷ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۵۲
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان |