اخبار

دومین نشست طراحان مد و لباس جنوب کرمان برگزار شد

دومین نشست طراحان مد و لباس جنوب کرمان برگزار شد
دومین نشست طراحان مد و لباس جنوب کرمان با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و رییس کارگروه مد و لباس کشور در دفتر بیمه ایران در جیرفت برگزار شد.

سید مجید امامی در جمع طراحان مد و لباس جنوب کرمان در جیرفت اظهار داشت: ما یک سنگ نگاره در ایران پیدا نمی کنیم که زنان در آن برهنه و بدون پوشش باشند و حتی موها هم کامل بیرون نبوده است.

وی ادامه داد: حمایت از توسعه پوشاک عفیفانه ایران اسلامی از وظایف شورا  است آثار همه اقوام و طوایف و شهرستان ها و حتی مذاهب ایران این ویژگی را دارد

امامی افزود: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور قرار است این نگاه ملی و دینی را به پوشاک به عنوان هنر صنعت مردم اضافه کند.

وی یادآور شد: توسعه دسترسی به پوشاک حجاب ضروری است و این شامل پوشاکی هم می شود که جدیدا به پوشاک ایرانی اضافه شده باشد.

مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس مشور گفت: مانتو هم می تواند وقار و تاریخ زن ایرانی را نمایندگی کند و پوشش عفیفانه ای است.

وی با یادآوری اینکه خدا مفهوم زینت را در لباس کنار نگذاشته است ادامه داد: بیش از 300 نوع رودوزی پارچه در ایران برای لباس داریم که نشان می دهد ایرانی در این مستوری و حجاب به شدت تنوع گرا و زیبایی طلب بوده و در عین حال ارزش های محوری حیا، حجاب و آراستگی  را نشان داده است.

امامی اضافه کرد: بر این اساس ظرفیت های استانی و ملی باید احیا شود و جشنواره مد و لباس فجر برای این موضوع بازنگری شده است

وی بیان کرد: برای اولین بار در جشنواره فجر «مود برد» داریم به این معنا که بتوان محتوا و فلسفه ذهنی تاریخ مدنظر را به زبان هنر بیان کرد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: باید به فکر روزآمد سازی بر اساس ارزش ها بود بنابراین کسی که ریشه و تاریخ دارد نباید از نوآوری بترسد

وی به فعالین  مد و لباس جنوب کرمان پیشنهاد داد: با سرمایه گذاری فعالین مد و لباس جایزه ملی را تعریف و تدوین کنید تا بتوان محتوا و ظرفیت زیبایی شناسی جنوب کرمان را نشان داد.

امامی اظهار کرد: تاسیس یک خانه خلاق مد در جنوب کرمان با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری ضروری است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: زیست عفیفانه به دلیل مهجور شدن سنتها و زیبایی های ایرانی اسلامی زیر چرخ دنده مدرنیسته ناقص به خطر افتاده است.

بهرام مسلمی مهنی نیز در این نشست، با اشاره به این که جیرفت خاستگاه تمدن ۵ هزار ساله است، گفت: آثار کشف شده از این تمدن کهن، قدمت تمدن بین النهرین را منسوخ کرد و در این منطقه خطی کشف شده که اگر توسط باستان شناسان رمز گشایی شود، خط میخی را زیر سوال خواهد برد که این مهم نشان از غنای فرهنگی این منطقه دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان لباس سنتی و محلی منطقه را نمادی از تمدن و فرهنگ آن دانست و خاطرنشان کرد: انجمن مد و لباس فرصتی برای ظرفیت سازی و ایجاد پیوند بین سنت و مدرنیته در حوزه مد و لباس می باشد.
وی ابراز کرد: بزودی جشنواره مد و لباس جنوب کرمان با هدف شناسایی طراحان مد و لباس برتر و تولید یک لباس متناسب با زیست بوم و فرهنگ مردمان جنوب کرمان که بتوان آن را به یک برند در کشور معرفی کرد.
مسلمی مهنی ادامه داد: طراحان مد و لباس ایده های خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال خواهند کرد که در نهایت از بین این آثار، ۳ اثر برتر انتخاب خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: آثار باید مبتنی بر عفاف و حجاب و تلفیقی از سنت و مدرنیته باشد و در نهایت به برترین اثر تولیدی این جشنواره، تسهیلات بانکی تعلق خواهد گرفت.

۱۷ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۲۵
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان |