اخبار

با ارائه دکتر میلاد دخانچی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی و فعال رسانه‌ای

اولین جلسه از دوره «شناخت زیست جهان نوجوان ایرانی» توسط بنیاد فرهنگی رضوی و با همراهی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد

اولین جلسه از دوره «شناخت زیست جهان نوجوان ایرانی» توسط بنیاد فرهنگی رضوی و با همراهی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد
دکتر میلاد دخانچی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی و فعال رسانه‌ای در ابتدا با طرح سوالی درخصوص تفاوت های نسل نوجوان ۱۰ سال پیش با نوجوانان کنونی از جمع حاضر و دریافت پاسخ‎های آنها، گفت:
نسل نوجوان امروز فردگراتر، هوشمندتر، چندوجهی‌نگر، وابسته تر به مادر، خانواده گریزتر و پذیرش بیشتر از گروه همسالان، کم شدن اصالت خانواده در تربیت در جدال بین سنت و مدرنیته، تمرکز بر فضای مجازی با تمرکز کمتر و واقع‌نگرتر و کم حوصله‌تر، دارای مهارت نه‌گفتن بیشتر به جامعه، هستند
 
به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌ رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور ؛ اولین جلسه از دوره «شناخت زیست جهان نوجوان ایرانی» که توسط بنیاد فرهنگی رضوی و با همراهی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در حال برگزاری می باشد 
 

دکتر میلاد دخانچی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی و فعال رسانه‌ای در ابتدا با طرح سوالی درخصوص تفاوت های نسل نوجوان ۱۰ سال پیش با نوجوانان کنونی از جمع حاضر و دریافت پاسخ‎های آنها، گفت:

نسل نوجوان امروز فردگراتر، هوشمندتر، چندوجهی‌نگر، وابسته تر به مادر، خانواده گریزتر و پذیرش بیشتر از گروه همسالان، کم شدن اصالت خانواده در تربیت در جدال بین سنت و مدرنیته، تمرکز بر فضای مجازی با تمرکز کمتر و واقع‌نگرتر و کم حوصله‌تر، دارای مهارت نه‌گفتن بیشتر به جامعه، هستند. 


وی با تاکید بر رابطه و تاثیر و تاثر دوسویه ذهنیت و عینیت برای شناخت درست‌تر واقعیت جهان پیرامون، اظهار کرد: تا جهان ذهنی خودمان را با دنیای نوجوانی به درستی تطبیق ندهیم، از واقعیت نسل نوجوان دور خواهیم ماند. برخلاف نگاه نظریه پردازان غرب در گذشته که انسان در جایگاه ابژه بود و به جهان طبیعت به عنوان محور و سوژه می‌نگریست، امروز در دورانی زندگی می‌کنیم که انسان‌ها خود را سوژه و مرکز عالم تصور می‌کنند و همه را ابژه و سایرین تعریف می‌کنند و این دستیابی به شناخت را دشوارتر می‌کند.‌

«شناخت جهان نوجوانی در دوران جدید»
 
به گفته دخانچی، در وضعیت پست مدرن که با تشکیک عقل بشری و فرو ریختن جایگاه تاریخی عقل روبرو هستیم، نوجوانان «نسل زد» مخلوق این دوران هستند. این نسل ویژگی‌های برجسته‌ای دارد؛ نگاه نسبی‌گرا به جهان پیرامون، به‌شدت نتیجه‌گرا و واقع‌گرا هستند. مضطرب‌اند ولی با استفاده از فضای مجازی توانایی پنهان کردن آن را دارد. در حوزه اعتقادات دین‌گریز نیستند، نیاز به استدلال و راهنما برای انتخاب مسیر دارد. به‌شدت تکثرگرا هستند و نگرش دوقطبی‌ در آنها پر رنگ‌تر است. همچنین میل دارند مرکز توجه باشند در عین حال تمایلی به تلاش و پیگیری ندارد.‌

«هدف تعلیم و تربیت در راستای رسالت انبیا»
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نظریه رابینسون ابراز کرد: به اعتقاد رابینسون: «ساختارها منطق خودشان را می‌سازند»، پس باید به ساختارهای مدرسه که برگرفته از ساختار نظامند ارتش، بیمارستان و زندان است، شک کنیم که منطق و رفتارهای خود را دیکته می‌کند. 

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: پروژه انبیا، کشف نیروهای پنهان عقول بوده و خواهد بود. پیامبران در نهایت صلابت و وقار و به‌دور از نظرات بدخواهان و دوستداران‌ بشر را هدایت می‎کنند. از این رو، غایت آموزش و پرورش نیز اکتشاف استعدادهای نسل نوجوان و به بروز و ظهور رساندن توانایی‌های پنهان دانش آموزان است، چرا که یادگیری در ساختارهای ارتش‌مانند، عقیم و ناکارآمد می‌ماند. 
 
مربیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت که در این مسیر قدم برمی‌دارند، به میزانی که نسبت به این ساختارهای فاقد انعطاف و نظامند آگاهی پیدا ‌کنند، می‌توانند جهت تعلیم و تربیت را به نفع ارزش‌های فرهنگی خود تغییر دهند.
۹ اَمرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۴۱
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |