اخبار

دومین نشست تخصصی «الزامات سنجش وضعیت دانش و نگرش تاریخی ایرانیان» برگزار شد

دومین نشست تخصصی «الزامات سنجش وضعیت دانش و نگرش تاریخی ایرانیان» برگزار شد
وحید شالچی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در دومین نشست از سلسله‌ نشست‌های تخصصی «الزامات سنجش وضعیت دانش و نگرش تاریخی ایرانیان»:

🔸️تاریخ‌های متعددی فضای ذهنی و ازجمله سیاست در ایران را رقم زده که آن‌ها را ذیل «تاریخ منازعه» قرار می‌دهم. این تاریخ، خیلی از واقعیت‌های اجتماعی ایران را حذف و بخش‌های مختلف جامعه را با هم درگیر کرده است. نوشتن «تاریخ عقب‌ماندگی» بعد از مشاهده شکاف‌های توسعه با کشورهای دیگر، «تاریخ ناسیونالیستی باستان‌گرایانه» با سودای بازگشتن به آرمان‌شهر ۲۵۰۰ سال پیش و خوانش ۱۴۰۰ سال گذشته به‌عنوان زوال و نقطه ضعف، تاریخ چپ و فرودستان با ماهیت ضد فرادستان و خوانین، تاریخ اسلام‌گرایانه در مقابل خوانش ناسیونالیستی از تاریخ، نمونه‌هایی از این تاریخ هستند.

🔸️نیازمند تاریخ وفاق هستیم؛ تاریخ اذعان و مواجهه با واقعیت. مشکل جدی ما در عدم پذیرش کل تاریخ است؛ در حالی که ایران کنونی محصول همه این تاریخ است. نیازمند تاریخ وفادار به واقعیت هستیم؛ تاریخی دربرگیرانه که این واقعیت‌ها را بپذیرد. پیمایش "سنجش وضعیت دانش و نگرش تاریخی ایرانیان" در طراحی خود، باید به این موضوع توجه کند و بپذیرد جامعه ایرانی خوب یا بد، محصول کل این تاریخ است.
۹ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۰۶