اخبار

در دویست‌وچهل‌وهشتمین شورای فرهنگ عمومی استان کرمان

برش استانی نقشه فرهنگی کرمان تدوین می‌شود

برش استانی نقشه فرهنگی کرمان تدوین می‌شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از تدوین برش استانی نقشه فرهنگی کرمان خبر داد و گفت: این نقشه براسای اسناد بالا دستی در قالب برنامه عملیاتی یک ساله و پنج‌ساله براساس اولویت‌های استان و مشخص کردن نقش دستگاه‌ها تدوین می‌شود.

محسن روحی، ۱۷ تیرماه در دویست‌وچهل‌وهشتمین شورای فرهنگ عمومی استان کرمان از تدوین برش استانی نقشه فرهنگی کرمان براساس اسناد بالادستی و نقشه فرهنگی کشور خبر داد و گفت: نقشه برش فرهنگی استان ظرف مدت ۶ ماه در قالب برنامه عملیاتی یک ساله و پنج‌ساله براساس اولویت‌های استان، مشخص کردن نقش دستگاه‌ها و براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان تدوین می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: سندهایی که تاکنون تدوین شده کتابخانه‌ای است اما در برش فرهنگی استان تلاش داریم از موازی‌کاری جلوگیری کنیم و براساس یک حرکت مهندسی حداکثر ۵ اولویت در برش یک ساله مشخص، برنامه عملیاتی آن تدوین و سهم هر دستگاه مشخص شود. در این برش یک‌ساله سهم و مسائل شهرستان‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و سال به سال اولویت‌ها مشخص می‌شود تا به هدف بلند مدت و پنج‌ساله خود برسیم.

وی در خصوص سرانه مطالعه استان نیز اظهار کرد: براساس طرح پژوهشی انجام شده سرانه مطالعه مردم کرمان، مطالعه مکتوب ۱۹ دقیقه و مطالعه فضای مجازی ۲۲ دقیقه است که نسبت به‌سرانه مطالعه در کشور آمار خوبی است اما نیاز به تلاش بیشتر دارد تا سرانه مطالعه افزایش یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به تعیین شخصیت‌های حقیقی شورای فرهنگ عمومی استان نیز اشاره کرد و گفت: براساس رأی اعضا، حجت‌الاسلام مهدی عربپور، حجت‌الاسلام رسول الله‌وردی و سرکار خانم فاطمه شفیعی به‌مدت ۲ سال به عنوان شخصیت‌های حقیقی شورای فرهنگ عمومی استان تعیین شدند.

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در این جلسه با تاکید بر حفظ مرجعیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری، گفت: همه برنامه‌های فرهنگی باید از ارشاد مجوز بگیرند و متولیان فرهنگی این موضوع را رعایت کنند.

گفتنی است نقشه مهندسی فرهنگی کشور در نتیجه تأکیدات رهبر معظم انقلاب، ضرورت‌های موجود و راهبردهای کلان در سال ۱۳۹۳ در اولویت‌هایی همچون هویت اسلامی ایرانی، نهاد خانواده و جمعیت، سبک زندگي ایرانی اسلامی و... تدوین شد و در سال ۱۳۹۹ مقرر شد که تمام استان‌ها این نقشه را تدوین کنند. در مرحله اول تعدادی از استان‌ها این نقشه را تدوین کردند و استان کرمان در مرحله دوم بر اساس مسائل اولویت‌دار استانی، منطقه‌ای و ملی تدوین این نقشه را در دستور کار دارد.

۱۸ تیر ۱۴۰۲ ۱۱:۳۲