اخبار

در یکصد و یکمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان مطرح شد

لزوم حفظ و ترویج زبان فارسی در آستانه سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

لزوم حفظ و ترویج زبان فارسی در آستانه سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
برگزاری شورای فرهنگ عمومی استان سمنان از 100 نشست گذشت و در یکصد و یکمین جلسه خود در روز یکشنبه این شورا، زبان فارسی و لزوم پاسداشت آن در آستانه سالروز نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز زبان و ادبيات فارسی مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان،یکصد و یکمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان و با حضور استاندار سمنان و سایر اعضا در دفتر امام جمعه سمنان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عممومی استان سمنان در این نشست با تشکر از امام جمعه سمنان به خاطر توجه به زبان فارسی و سالروز نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در نماز جمعه این هفته سمنان، بررسی اهمیت زبان فارسی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری را اولین دستور جلسه این شورا بیان کرد.

وی، روزهای پیش رو را روزهایی با مضامین فرهنگی دانست و گفت: 25 اردیبهشت سالروز نکوداشت حکیم فردوسی و روز زبان و ادبیات فارسی، 26 اردیبهشت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، 27 اردیبهشت روز ارتباطات، 28 اردیبهشت روز حکیم عمر خیام و 31 اردیبهشت سالروز ولادت با سعادت حضرت معصومه (س)، روز دختر و آغاز دهه کرامت است.

وی بر توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و این اداره کل در استان به مباحث ادبی و زبان فارسی تاکید کرد و گفت: حفظ و ترویج زبان فارسی دغدغه مسوولان فرهنگی است و برگزاری کنگره ها و نشست های مرتبط با حکیم نظامی گنجوی در کشور و نیز هشت شهرستان استان سمنان در این راستا بوده است.

وی افزود: عصر امروز نیز همایش نکوداشت حکیم فردوسی در گرمسار برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تاکید بر اینکه همه باید برای حفظ و ترویج زبان فارسی تلاش کنند تصریح کرد: همه باید برای توسعه و صلابت بیشتر زبان فارسی همکاری و فعالیت نمایند.

دکتر رحیمی استاد دانشگاه سمنان نیز در این نشست به بیان اهمیت، تاریخچه و وضعیت زبان فارسی پرداخت و گفت: زبان فارسی دارای قدمت بیش از سه هزار سال است و در گذشته گسترده وسیعی از مناطق شبه قاره، آسیای مرکزی و ناحیه قفقاز را شامل می شده است.

وی گفت: زبان فارسی دارای سه دوره تاریخی شامل فارسی باستانی، فارسی میانه و فارسی دری بوده است که در هر یک از این دوره ها از ویژگی های خاصی برخودار بوده است.

در نشست شورای فرهنگ عمومی همچنین مدیران و مسوولانی صنعت، معدن و تجارت، اداره نظارت بر اماکن عمومی و ثبت اسناد و املاک استان به تبیین برنامه ها و اقدامات خود خصوص نامگذاری شرکت ها، تولیدات، واحدهای صنفی برای حفظ زبان فارسی پرداختند.

 
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۰:۴۶
روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان |