اخبار

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان:

همه وظیفه داریم تا برای حفظ و ترویج زبان فارسی تلاش کنیم

همه وظیفه داریم تا برای حفظ و ترویج زبان فارسی تلاش کنیم
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با تاکید بر اینکه همه وظیفه داریم تا برای حفظ و ترویج زبان فارسی تلاش کنیم گفت: مقام معظم رهبری دغدغه حفظ زبان فارسی دارند و دغدغه شورای فرهنگ عمومی نیز باید همین باشد.
به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان،حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با تسلیت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) رییس مذهب شیعه جعفری به 25 اردیبهشت سالروز نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز زبان و ادب پارسی اشاره کرد و گفت: افتخار می کنیم در کشوری زندگی می کنیم که دو رهبر پس از انقلاب اسلامی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری هر دو بزرگوار هم ادیب و هم شاعر هستند.

وی، شعر را یکی از راههای حفظ زبان فارسی دانست و گفت: 30 سال حکیم ابوالقاسم فردوسی تلاش کرد و زحمت کشید تا با سرودن اشعار فراوان، زبان پارسی را حفظ نماید و با این زحمت زبان فارسی را تثبیت کرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، با اشاره به تغییر مذاق جوانان با ارائه اشعار ضعیف و بدون قافیه و مضمون در برخی از کنسرت ها و برنامه ها در برخی شهرستانها افزود: در این رابطه تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمنان موثر است اما ما در این زمینه وظیفه داریم.

وی تصریح کرد: اشعار بسیار عالی از شاعران بزرگی نظیر حافظ، سعدی، فردوسی و حکیم خیام نیشابوری و ... داریم که باید مورد توجه قرار گيرد.

امام جمعه سمنان تاکید کرد: همه باید دغدغه حفظ زبان فارسی رذا داشته باشیم و از اسامی فارسی دارای محتوا برای نامگذاری اماکن صنفی و ... استفاده کنیم و با توجه به اینکه دشمنان برای تغییر فرهنگ جوانان و مردم ایران برنامه دارند ما هم باید برنامه داشته باشیم و هدفمند کار کنیم.

وی ادامه داد: به کسبه باید توضیح داده شود که برای رعایت فرهنگ، نیازمند رعایت قوانین و مقررات در نامگذاری هستیم و در اعلام اسامی شهرها نیز در ورودی ها از زبان فارسی استفاده کنیم و زبان لاتین را بسیار کوچک برای گردشگران در پایین اسامی درشت فارسی نوشته شود.

مطیعی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که زبان علم در دنیا باید فارسی شود اظهار داشت: باید تلاش کرد تا دنیا برای استفاده از علوم مجبور شود کتاب های فارسی را همانند طب ابن سینا برای خود ترجمه و استفاده نمایند.

امام جمعه سمنان، همچنین زبان عربی و فارسی را دارای اشتراکات فراوانی دانست و گفت: 28 حرف فارسی با الفبای عربی مشترک است، زبان عربی زبان دین و معارف و فرهنگ دینی است اگر بخواهیم عربی را از فارسی بگیریم انگار هویتش را از آن گرفتیم که باعث غنای زبان فارسی شده است.

وی گفت: زبان دالان ورودی فرهنگ ایرانی اسلامی است و اگر بخواهیم به فرهنگ بالاتری برسیم باید زبان فارسی را پاس بداریم. امام جمعه سمنان در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب نیز اظهار داشت: در این عرصه اقدامات خوبی شد اما متاسفانه فروکش کرده است و باید با ارائه بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاهها و مجامع مختلف این بیانیه و مفاد والای آن مجددا مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان همچنین دهه کرامت را گرامی داشت و با بیان اینکه همه جیره خوار سفره حضرت معصومه (س) و حضرت علی بن موسی الرضا (ع) هستیم گفت: وظیه داریم تا در این دهه کرامت برنامه های متنوع و مناسبی برگزار شود.

وی ابراز امیدواری کرد: امسال دهه کرامت نو و بدیعی با توجه به فروکش کردن ویروس کرونا در استان سمنان برگزار و نشاط معنوی خوبی در استان حاکم شود.

امام جمعه سمنان گفت: شورای فرهنگ عمومی شهرستان در مرکز استان نداشتیم که با تصویب شورای استان مقرر شد در مرکز استان شورای فرهنگ شهرستان فعال شود.

یکصد و یکمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان روز یکشنبه به ریاست امام جمعه سمنان و با حضور استاندار و سایر اعضا در دفتر امام جمعه سمنان برگزار شد.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۰:۳۹
روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان |