اخبار

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور/ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مفهوم عدالت فرهنگی را به نمایش کشید

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور/ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مفهوم عدالت فرهنگی را به نمایش کشید
هفتصد و نودوهفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری سید مجید امامی و سایر اعضاء و میهمانان ، صبح روز سه شنبه، دوم خرداد ماه 1402 در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، جلسه 797 به دو موضوع مهم « بررسی و تصویب آیین‌نامه کارگروه ملی نوجوان» و « بررسی و تصویب پیشنهادهای نامگذاری روزهای خاص» پرداخت. 

 

شورا

 

محمد مهدی اسماعیلی در بخش تحلیل اخبار فرهنگی با اشاره به برگزاری سی وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفتند: طی روزهای گذشته جامعه رنگ و بوی فرهنگی به خود گرفته و نمایشگاه بین المللی کتاب با قدرت و در آرامش کامل برگزار شد. 
وی در ادامه افزود: حضور چند ساعته مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به همراه خانواده شان در سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب، نقطه عطف در طول برگزاری این نمایشگاه و مایه دلگرمی خادمان حوزه فرهنگ کشور بود. فروش بیش از 3میلیون نسخه کتاب و ارسال بیش از 5/1 میلیون نسخه به اقصی نقاط کشور با حمایت دولت محترم و به صورت رایگان از طریق پست از دیگر نقاط قوت این نمایشگاه بود و فعالیت بخش فروش مجازی کتاب همزمان با برگزاری نمایشگاه به معنای واقعی، مفهوم عدالت فرهنگی را به نمایش گذاشت.

 

شورا

 

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر نقاط مثبت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را ایجاد دیوار نوشته‌ای با موضوع عفاف و حجاب دانست که جوانان می توانستند دغدغه‌ها، خواسته‌ها و مشکلات شان را بر روی آن دیوار بنویسند و افرادی هم به سوالات آنها پاسخ میدادند که این حرکت فرهنگی نیز مورد استقبال رهبر عزیر انقلاب قرار گرفت و فرمودند که باید شرایط گفتوگو برای جوانان ایجاد شود و این کارها باید ادامه‌دار باشد. همچنین 1800 بانوی آموزش دیده و آمر به معروف در این نمایشگاه حضور داشتند که با کلامی لطیف و با حفظ کرامت انسانی مشغول امر به معروف و نهی از منکر بودند و علیرغم تلاش معاندین و مخالفین نظام، به لطف خدا و بصیرت مردم ایران، سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب با موفقیت به کار خود پایان داد. 

 

شورا

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور باتوجه به دستور جلسه به توصیه‌های اکید رهبر معظم انقلاب در خصوص نوجوانان، اشاره کردند و خاطرنشان نمود: سخنان و توصیه‌های رهبری در حوزه نوجوانان حاکی از آن است که باید در این حوزه به تولید محتوای کیفیت تر و بیشتری بپردازیم چرا که در حوزه کتاب کودک و نوجوان 80 درصد محصولات موجود، ترجمه هستند و بنابراین تولید کتاب، موسیقی، تئاتر، فیلم باتوجه به نیازهای سن نوجوانی از الزامات رشد و هدایت فرهنگی نسل Z  است. باید قبول کرد که متولیان فرهنگی متعلق به نسلهای دیگری هستند و گفتمان آنها با گفتمان این نسل متفاوت است و این موضوع از بزرگترین چالشهای حوزه برنامه‌ریزی است. نسل جوان ساکنان فضای مجازی و نسل گذشته مهاجران به این فضا هستند. بنابراین باید در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی حداکثر تلاش برای نزدیک شدن گفتمان این دو نسل صورت پذیرد
 
شورا
 

در ادامه آیین‌نامه کارگروه ملی نوجوان مورد بررسی قرار گرفت که رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در همین راستا گفت: استفاده بیش از 91 درصد از نوجوانان از مصارف فرهنگی همچون موسیقی و 34 میلیون بازیکن بازیهای رایانه‌ای، نشان میدهد تولید محتوای مناسب و برنامه ریزی برای این گروه سنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اتفاقات سال 1401  نشان داد گروه سنی نوجوان، اهداف دشمنان انقلاب اسلامی هستند و باتوجه به اینکه جمع‌بندی پیشنهادات مطرح شده در خصوص شورای عالی جوانان تاکنون اتخاذ به تصمیم نشده است؛ به نظر می‌رسد کارگروه ملی نوجوان با راهبری آموزش و پرورش و حمایت سایر نهادهای سیاستگذار و اجرایی میتواند در این برهه زمانی اتفاق مبارکی باشد. نوجوانان بیشترین زمان خود را در آموزش و پرورش سپری میکنند در صورتی که تمام سازمانها (صداوسیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، مساجد، تبلیغات، فضای مجازی و .....)بر روی آنها تأثیر دارند. بنابراین همه سازمانها باید به یاری آموزش و پرورش بیاند و آموزش و پرورش موضوع اول کشور باشد. اگر میخواهیم در همه زمینه‌ها موفق باشیم، باید آموزش و پرورش ما موفق باشد. 

 

شورا

 

در انتهای جلسه پیشنهادهای نامگذاری روزهای خاص بررسی شد که پس از جمع بندی نهایی، برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و اطلاع رسانی خواهد شد.
۲ خرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۵۳
روابط‌عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور |