اخبار

نگاهی به عملکرد یک ساله سنندج هفتمین پایتخت کتاب ایران

نگاهی به عملکرد یک ساله سنندج هفتمین پایتخت کتاب ایران
نمایشگاه «بر مدار فرهنگ و هنر» سنندج، فرصتی ایجاد کرده است تا از دریچه آن نگاهی به عملکرد یک ساله هفتمین پایتخت کتاب ایران در حوزه کتاب و چاپ و نشر داشته باشیم.

به گزارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به نقل از خبرگزاری ایرنا مرکز کردستان, شهر سنندج در دی ماه سال ۱۴۰۰ با توجه به دارا بودن شاخص های لازم هم چون راه اندازی پویش های مختلف در راستای ترویج کتابخوانی، بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی و ایده‌های خلاقانه و تلاش در حوزه گسترش فرهنگ کتابخوانی و توسعه کتاب فروشی‌ها به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

انتخاب شهری در کشور به عنوان پایتخت کتاب ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و اهواز نخستین شهری بود که این عنوان را در سال ۱۳۹۴ به خود اختصاص داد و بعد به ترتیب شهرهای نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد، شیراز و سنندج برای یک سال پایتخت کتاب ایران شدند.

شهری که این عنوان را دریافت می کند مسئولیتی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی برعهده می گیرد و در یک سال به اجرای برنامه های متعددی می پردازد.

برپایی نمایشگاه برمدار فرهنگ و هنر ویژه عملکرد و دستاوردهای فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان است و در آن عملکرد حوزه کتاب به خوبی در معرض دید شهروندان قرار گرفته است.

اهدای بیش از چهار هزار و ۱۲۳ جلد کتاب به مراکز، مجامع و کتابخانه های عمومی محلات و حاشیه شهر و روستاهای سنندج، استقرار اتوبوس کتاب در منطقه ننله، راه اندازی کتابخانه عمومی در ناحیه منفصل شهری نایسر، ساخت و نصب بیش از ۲۱ نماد و نقاشی دیواری با موضوع کتاب، اجرای طرح کتابخانه گردی، قدردانی از کتابداران و مروجان کتابخوانی و برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت کتابخوانی از جمله مهمترین برنامه‌های عملیاتی و اجرا شده در سنندج هفتمین شهر پایتخت کتاب ایران است.

برنامه های پایتخت کتاب با همکاری همه نهادهای فرهنگی هم چون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل کتابخانه های عمومی استان، شهرداری سنندج و غیره انجام شده است.

 

رشد ۱۱۲ درصدی صادرات کتاب در هفتمین پایتخت کتاب ایران

کارشناس مسئول واحد کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال جاری ۲۲۹ عنوان کتاب با شمارگان ۱۶۰ هزار و ۱۰۰ نسخه در استان به چاپ رسیده است.

شب‌بو بخشا ادامه داد: از مجموع کتاب های منتشر شده ۷۹ عنوان کتاب کُردی با شمارگاه ۵۴ هزار و ۳۰۰ نسخه طی این مدت در استان منتشر شد.

وی تعداد عناوین کتاب های منتشر شده کودک و نوجوان را هم ۲۰ عنوان با شمارگان ۱۶ هزار نسخه خواند و افزود: در راستای فعالیت های تبلیغی و ترویجی هم از ۴۳ عنوان کتاب شاخص استان رونمایی و حدود چهار هزار عنوان هم اهدا شد.

کارشناس مسئول واحد کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: در راستای اقتصاد فرهنگ هم در سال ۱۴۰۱ ، ۸۵۳ عنوان کتاب با شمارگان یک میلیون و ۴۳۳ هزار و ۹۵۰ نسخه از استان صادر شده است.

بخشا ادامه داد: میزان صادرات کتاب در استان طی سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۱۲ درصد رشد داشته است.

۹۸ انتشاراتی در کردستان وجود دارد که پنج باب آن سال جاری ایجاد شده اند تعداد کل کتابفروشی های استان هم ۱۲۶ باب است که پنج باب آن سال ۱۴۰۱ آغاز به کار کردند.

چهار کافه کتاب و ۲۳۴ باشگاه کتابخوانی و یک پایگاه خبری خانه کتاب و نمایندگی خبرگزاری کتاب در این استان وجود دارد که در حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی فعالیت چشمگیری دارند و توانستند مخاطبان زیادی را جذب کنند.

 

اختصاص ۴۸ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی

۴۸.۳ میلیارد ریال تسهیلات هم سال ۱۴۰۱ به حوزه کتاب استان اختصاص داده شد که اشتغالزایی برای ۵۴ نفر را دربردارد.

کارشناس واحد اشتغال و اقتصاد خلاق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار کرد: از محل تسهیلات مشاغل خانگی، تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ قانون بودجه تسهیلاتی به حوزه های مختلف فرهنگی و هنری استان اختصاص یافته است.

هادی روخنده ادامه داد: در حوزه کتاب در بخش تسهیلات مشاغل خانگی ۱۰ پرونده تشکیل و پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال وام به آنها پرداخت شد.

وی اضافه کرد: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به ۲۸ پرونده تشکیل شده حوزه کتاب ۲۶ میلیارد ریال وام تعلق گرفت.

کارشناس واحد اشتغال و اقتصاد خلاق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: ۱۵ فعال فرهنگی هم در حوزه کتاب و کتابخوانی برای دریافت ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه به بانک های استان معرفی شدند.

روخنده بیان کرد: افزون بر حوزه کتاب در حوزه های قرآنی، موسیقی، تبلیغات، سینما، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، چاپ، رسانه و مُد و لباس هم در مجموع طی سال ۱۴۰۱، به ۵۳۶ متقاضی ۶۵۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال وام اختصاص داده شده است.

 

تجلیل از سال ها تلاش فعالان فرهنگی و هنری کردستان

 

نگاهی به عملکرد یک ساله  هفتمین پایتخت کتاب ایرانیکی از بخش های نمایشگاه برمدار فرهنگ و هنر اختصاص به قدردانی از زحمات و فعالیت های اهالی فرهنگ و هنر استان دارد که در طول برپایی این نمایشگاه از ۲۵ اسفند تا امروز؛ از محمدسعید محمدی از شهرستان سروآباد و از هنرمندان عرصه سینما و بازیگری، حجت اسداللهی هنرمند پیشکسوت تئاتر در شهرستان بیجار، بهاءالدین عزیززاده هنرمند عرصه هنرهای نمایشی در شهرستان بانه، پرویز امامی هنرمند حوزه خوشنویسی شهرستان کامیاران و مرتضی یوسفی فعال حوزه فرهنگ و رسانه با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل به عمل آمد.

این نمایشگاه از ۲۵ اسفند برپا شده و تا پایان ۲۹ همین ماه پذیرای بازدید علاقمندان فرهنگ و هنر استان است.

۸ فروردین ۱۴۰۲ ۰۹:۲۲
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کردستان |