اخبار

تئاتر، هنر و زبانی جهانی برای تسکین آلام بشری و تعامل اندیشه های ناب انسانی است

تئاتر، هنر و زبانی جهانی برای تسکین آلام بشری و تعامل اندیشه های ناب انسانی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به مناسبت روز جهانی تئاتر اظهار داشت: تئاتر، هنر و زبانی جهانی برای تسکین آلام بشری و تعامل اندیشه های ناب انسانی است

به گزارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان ، علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به مناسبت روز جهانی تئاتر پیامی به شرح زیر صادر نمود:
هنرمندان ساعی و متعهد تئاتر استان کردستان
تئاتر یک ضرورت اسـت. یک ضرورت اجتماعی. همواره بوده و خواهد بود. نمی توان منکرش شد. ضرورتی کـه همگان بر تاثیر شگرفش بر اجتماع در ادوار مختلف اذعان دارند.
استان کردستان با قدمتی درخشان از حضور هنرمندان و هنرجویان فعال تئاتر امروز یکی از استان های پیشرو در عرصه این هنر مردمی،جذاب و موثر است.
هفتم فروردین که در تقویم جهانی و ملی به نام این هنر ثبت شده است،یادآور آغاز سال جدید فعالیتهای برگرفته از شاخص های هنر انقلاب اسلامی توسط هنرمندان تئاتر است و قطعا هنر تئاتر نیز مختص به زبانی خاص و اقلیمی خاص نبوده و گونه های مختلف این هنر جهانی نیز هیچگاه خود را محدود به جغرافیایی خاص ننموده است.
اینکه کردستان سالهاست میعادگاه جشنواره های مختلف تئاتری از جمله جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان ،جشنواره تئاتر کردی سقز بوده و می باشد به معنای تکرار ادوار برگزاری و محروم نمودن مردم از دیدن یک تئاتر پویا و برگرفته از پیام انقلاب اسلامی نیست.
رویدادهای تئاتری استان کردستان با هر گستره اجرایی نیاز به تحلیل و ارزیابی دقیق داشته و باید بازخورد آن که تاثیر بلند مدت بر زندگی است را مورد مطالعه قرار داد.
جشنواره های تئاتر تا مادامی که مولد ساز نباشند فقط یک دورهمی صرف خواهد بود که موجب خسران در ساحت تولید اثر و بهره برداری مردم به عنوان ولی نعمت و رکن اصلی مخاطبان این هنر زیستن و تعالی روح می گردد.
هنرمندان تئاتر باید به تاثیر هنرهای نمایشی در تقویت اقتصاد هنر همت گمارند و از رویکرد تبدیل این هنر به هنری دولتی بپرهیزند.
هنرمندان تئاتر کردستان در آثارشان باید به شاخص های زندگی اسلامی-ایرانی،آسیب های فرهنگی و اجتماعی ناشی از تعاملات جامعه با عرصه های مختلف توجه نموده و در لحظات نیاز مردم به فراگیری محصول هنری این هنر به میدان تولید اثر بیش از پیش توجه نمایند.
جامعه دانش آموخته گان علمی و تجربی تئاتر در استان کم نیست اما از این ظرفیت در قالب تشکل های تئاتر جهت نیل به تعالی این هنر حداقل استفاده شده است.
بداخلاقی عده ای معلوم الحال که همواره نیتی خلاف تئاتر در رفتارشان هویدا است نیز عاملی برای رکود در میدان دادن به علاقمندان این هنر بوده تا جاییکه با بررسی هزینه کردهای یک دهه اخیر تئاتر استان به انحراف زیادی در این عرصه می توان پی برد.
قطعا استقرار انجمنی پویا،مطالبه گر و مشوق تولید تئاتر برای مردم و با مردم و برگرفته از روحیه جهادی و اسلامی می تواند مسیر پیشرفت این هنر در استان را هموارتر سازد.
دولت در عرصه فرهنگ و هنر مکلف به تامین بخشی از هزینه های تولید و اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری است و ثبات هر رویداد تئاتری نیز فاصله گرفتن از تعصبات کور کورانه و نیل به تحقق رویدادی با مشارکت حداکثر مردم از یکسو و ماندگاری آثار قابل عرضه در آن رویداد با حضور اندیشه های مختلف اجتماعی و معتقد به فرهنگ انقلاب اسلامی است.
امیدوارم که ساحت تئاتر کردستان همواره مالامال از اندیشه های ناب انسانی در خدمت به تعالی روح ،تزکیه نفس و همگرایی ملی در پرتو محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از جمله ترویج معنویت و اخلاق واقع گردد.

۷ فروردین ۱۴۰۲ ۱۳:۱۲
۸ فروردین ۱۴۰۲ ۰۹:۱۰
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کردستان |