اخبار

زوتوپیا و فلسفه/علی اصغر اسلامی تنها

زوتوپیا و فلسفه/علی اصغر اسلامی تنها

 زوتپیا پویانمایی رهاورد «فلسفه» است در ایستگاه اگزیستانسیالیسم لیبرال. مرور اجمالی تاریخ فلسفه از مهد پیدایشش تا کنون این موضوع را به روشنی آشکار می کند که در تعریف فلسفه، انسان «حیوان» است.

از ارسطو گرفته تا هابز، کانت و نیچه از داروین تا فروید، وبر و مارکس و...، همه بر یک اصل لایتغیر پای میفشرند که «انسان حیوان است». انسان حیوانی است ناطق، ضاحک، مدنی الطبع، غیرقابلاعتماد، شگفتانگیز، معناساز، استدلالگر و … . همهی این واژگان تنها صفات تمایز بخش انسان بهعنوان»حیوان« را تعیین میکنند. در اندیشهی فلسفه غرب انسان همان حیوان است و تنها در صفت با سایر حیوانات متفاوت است. همانطور که درندهخویی یکی از صفات گرگ و کفتار است ناطق بودن نیز یکی از صفات انسان است. در جهانبینی بشرغربی انسان و گرگ از حیث حیوانیت خود مساویاند تنها تفاوت میان آنها در صفاتشان نهفته است. همانگونه که حیوانات هر یک از صفات مختلفی برخوردارند.

بر خلاف فلسفه، در حکمت است که انسان نه حیوان؛ بلکه «حی» تعریف می شود، حکمت است که انسان را «حی متاله» معرفی می کند. در حکمت است که حتی ارزش بدن انسان هم فراتر از طبیعت است. «أما انَّ أَبْدانَکُمْ لَیْسَ لَها ثَمَنٌ الّا الجَنَّةَ، فَلا تَبیعوها بِغَیْرِها«.

فلسفه، دوستداری حیوان ناطق است به سوفیا، جویایی اوست از آرخه ها،  جویش اوست از امر ایمننت. اما حکمت گمشده «حی متاله» است عطای الهی است به او و خیر کثیر.  هم «حی متاله یعنی انسان امین»، جوینده حکمت است در و از همه جا« الْحِکْمَةُ ضالَّةُ المُؤْمِنِ»، و هم حکمت جوینده او « خُذِ الحِکمَةَ أنّى کانتْ ؛ فإنَّ الحِکمَةَ تَکونُ فی صَدْرِ المُنافِقِ فتَلَجْلَجُ فی صَدرِهِ حتّى تَخْرُجَ ، فتَسْکُنَ إلى صَواحِبِها فی صَدرِ المؤمنِ.

دختران در بیان حکمت می توانند حجت و الگو  برای همه باشند حتی منجی

قال العسکری)علیه السلام) : (نحن حجج اللّه على خلقه، و جدّتنا فاطمة حجة اللّه علینا(

قال المهدی)عجل الله تعالی فرجه الشریف): (اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ(

۵ فروردین ۱۴۰۲ ۰۹:۴۰