اخبار

آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری ضمن تأکید بر لزوم حفظ حرمت ماه مبارک رمضان در ایام نوروز به‌ویژه در حوزه گردشگری، گفت: ساماندهی نمازخانه‌ها، استفاده از ظرفیت معنوی موجود برای تبلیغ و ایجاد جاذبه‌های فرهنگی در اماکن پرتردد و عمومی ضرورت دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ضمن اشاره به مصوبات جلسه قبل این شورا گفت: ویژه‌برنامه‌ها و مصوبات مربوط به هفته بزرگداشت مقام «حکیم نظامی» برگزار و اجرا شد.

احمدی افزود: تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور متناسب با دستور‌العمل‌های ابلاغی نیز در دست بررسی است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان نیز در این نشست ضمن تأکید بر بومی‌سازی و در نظر گرفتن مختصات چهارمحال و بختیاری برای تدوین این سند، گفت: با الگوبرداری و استفاده از تجربیات موجود می‌توان مهندسی فرهنگی را بهتر انجام داد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اینکه کار هنری به‌ ویژه تئاتر اثر فوق‌العاده‌ای بر ذهن مخاطب داشته و جا دارد که این هنر مورد توجه و عنایت ویژه‌تری قرار بگیرد، بیان کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی جهت انتخاب محتوا برای اجرای نمایش وجود دارد و حمایت‌های جدی در این عرصه لازم استحجت‌الاسلام و المسلمین نکونام با بیان اینکه نشاط فرهنگی در استان باید گسترش یابد، اظهار کرد: هدف‌گذاری، خط‌ دهی و سیاستگذاری در جهت رسیدن به نقطه مطلوب فرهنگ عمومی، همت جمعی را می‌طلبد.

 وی ضمن تاکید بر لزوم حفظ حرمت ماه مبارک رمضان در ایام نوروز به‌ویژه در حوزه گردشگری، افزود: ساماندهی نمازخانه‌ها، استفاده از ظرفیت معنوی موجود برای تبلیغ و ایجاد جاذبه‌های فرهنگی در اماکن پرتردد و عمومی ضرورت دارد.

در ادامه جلسه، اخبار فرهنگی و نامه‌های واصله توسط دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قرائت شد و مورد بررسی قرار گرفت.

شهرام خواجوی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری با اشاره به اینکه موضوع تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در جلسات مختلف از جمله هیأت اندیشه‌ورز و کارگروه فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: مطابق اولویت‌بندی انجام‌شده، مقوله آسیب‌های اجتماعی با مسئولیت مدیرکل دفتر زنان و خانواده به‌ عنوان مسئول کمیته اجتماعی زنان و خانواده، مسائل مربوط به فضای مجازی با مسئولیت مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان مسئول کمیته فرهنگ، هنر و رسانه، تغییر نگرش‌ها و سبک زندگی ایرانی و اسلامی با مسئولیت مدیرکل تبلیغات اسلامی به‌عنوان مسئول کمیته امور دینی، نشاط اجتماعی با مسئولیت مدیرکل آموزش و پرورش به‌عنوان مسئول کمیته تعلیم و تربیت و مقوله موازی‌کاری و حکمرانی در حوزه فرهنگ با مسئولیت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌عنوان مسئول کمیته اقتصاد و فرهنگ در دستور کار قرار گرفته است.

خواجوی ضمن اشاره به برگزاری جلسات تخصصی با ۵ کمیته مذکور، بیان کرد: ۳ برش استانی جهت الگوبرداری بررسی شده است.

 علی شهریارپور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز در این نشست گفت: در راستای دستیابی به یک نتیجه مطلوب و کاربردی در این حوزه، همکاری و ورود دستگاه‌های فرهنگی در کمیته اقتصاد و فرهنگ می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

علیرضا جیلان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به تفاوت نوروز امسال با سال‌های گذشته به جهت تقارن با ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: طبق دستورالعمل ابلاغی، حدود ۲۴ نهاد و سازمان در قالب کمیته‌های مختلف در ایام عید فعال هستند

 سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۵۰ شهید محیط‌بان استان گفت: چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه محیط زیست دارد که وجود صدها چشمه آب شیرین، بیش از ۲۰ رودخانه دائمی، ۳۰۷ هزار هکتار عرصه جنگلی و بالاترین نرخ تنوع زیستی در میلیون هکتار در کشور از جمله این ظرفیت‌هاست.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه فرآیندهای آمایش سرزمین و آینده‌پژوهی در استان آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است، مطرح کرد: مطابق بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، برای ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست ضمن مدیریت هماهنگ در این حوزه، اطلس زیست‌بوم کشور نیز باید تهیه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: در منشور اخلاق محیط زیستی، تاکید ویژه‌ای بر نهادینه‌سازی فرهنگ محیط زیست مبتنی بر ارزش‌ها و الگوهای ایرانی و اسلامی شده استوی ضمن اشاره به ضرورت ایجاد بینش محیط زیستی در جامعه، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از گلوگاه‌های نفوذ دشمن حوزه محیط زیست است، ورود جدی‌تر دستگاه‌های فرهنگی برای تبیین ضرورت دارد.

در پایان نشست ؛ رئیس و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان از محمدحسن سلیمی بنی، تهیه‌کننده و کارگردان کنسرت‌نمایش فاخر «دل‌آرام» تقدیر به عمل آوردند.


۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۵۰