اخبار

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ در اختتامیه رویداد بین‌المللی رادمان:

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ در اختتامیه رویداد بین‌المللی رادمان:
هنرمندان و خالقان محتوای فرهنگی، دارایی‏ های بی‏ بدیل کشور به شمار می‌روند/ توسعه صنایع فرهنگی بخشی کلیدی برای تحقق چشم‏ انداز دولت مردمی در وزارت فرهنگ است

به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه رویداد بین‌المللی رادمان که در جزیره کیش برگزار شد، با قدردانی از تلاش کارآفرینان و دانش ‏پژوهان عرصه نوآوری و کارآفرینی گفت: امیدوارم اینچنین رویدادهای ارزشمند با هدف اعتلای ایران اسلامی و همکاری منطقه‏ای و جهانی، نتیجه ای پر خیر و برکت داشته باشد. 

وی با بیان اینکه چنین رویدادی، فارغ از دغدغه های فرهنگی و اجتماعی امکان آشنایی با فضای ذهنی کارآفرینان و فعالان اقتصادی، تبادل یافته‌ها و تجربه‌ها و داوری عملکردها را نیز فراهم می آورد، گفت: متخصصان فرهنگی و خلاق تقریباً در همه بخش‏ها حضور دارند و به حل مشکلات اجتماعی و هدایت نوآوری در اقتصاد کمک می‏کنند. اما این محتوای فرهنگی در قالب اثر؛ کالا و یا اطلاعات است که مصرف‏کننده را به پرسش وامی‏دارد و بی‏تردید این صنایع فرهنگی و خلاق است که زمینه‏ آفرینش‏ و انتشار اندیشه، خِرد و دانش‏ ضمنی مردم یک سرزمین در عرصه جهانی و بازار متنوعِ مصرف فرهنگی را فراهم می‏ سازد.

وی ادامه داد: اقبال به طراحی و تولید اثر یا کالای فرهنگی، نخبگان و نوآوران این صنعت را در جایگاه ترویج ‏دهندگان اصیل‌ترین ارزش ‏های یک جامعه قرار می‏ دهد و با همین دیدگاه است که اندیشمندان؛ ظهور صنایع خلاق در هزاره سوم را پایان عصر نادیده گرفتن انسان در صنعت و آغاز عصر فرهنگ می ‏دانند.

اسلامی افزود: در این عصر؛ نوآوران؛ هنرمندان و خالقان محتوای فرهنگی؛ دارایی ‏های بی‏بدیل یک سرزمین و ملت به شمار می‌روند که افزون بر رفع دغدغه‏ هایشان باید در مرزهای خلاقیت به شیوه ‏های قانونی حفاظت ‏شوند.

معاون توسعه مدیریت وزارت فرهنگ با اشاره به اینکه نوآورانی که عملکردشان بر بنیان‏های دانشی، فرهنگی و هنری یک ملت استوار است و ارزش و اصالت ملی را در آثارشان رقم می‏زنند، مهمترین سرمایه ‏های کشور‏ محسوب می‌شوند، تصریح کرد: با همین برهان آشکار نیز ظرفیت اصلی برای دست‏یابی به اهداف حیاتی‏ و راهبردی توسعه فراهم می‏ شود. 

وی خاطرنشان کرد: علیرغم اهمیت روزافزون مشاغل و کسب و کارهای خلاق؛ ضعف ‏های زیربنایی بسیاری  برای شکل ‏گیری صنعتی قدرتمند وجود دارد که باید برطرف شود و در این راستا دولت مردمی اهتمام جدی برای حضور تشکل‏ های صنفی و پیوند فعالان و اندیشمندان این عرصه در هر دو بخش اقتصادی و اجتماعی دارد.

اسلامی با بیان اینکه فرهنگ؛ شیوه انجام کارها و درک ما از چرایی یک وضعیت را نیز شک می دهد، گفت: علاوه بر این که حمایت همه جانبه از صاحبان کسب و کارهای نوین در عصر صنایع فرهنگی و تلاش پیوسته برای بهبود محیط کسب و کارشان از وظایف حوزه فرهنگی دولت است، در مسئولیت و جایگاهی قرار گرفته ایم که موظف به تعامل با اندیشمندان و فعالان اقتصادیِ این بخش و زمینه ‏سازی برای توسعه فرهنگی ایران عزیز هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خلاقیت در هر کجای این جهان و برای مردم هر کشور؛ خودْ ارزشی بنیادین و الهام ‏بخش است. از راه ترویج همین ارزش بنیادینِ خلاقیت در سرزمین‏ کهن ایران عزیز و با تکیه بر فرهنگ پایدار ایرانی و اسلامی نیز باید بتوان زنان و مردان جوان را به سرمایه ‏گذاری‏ های نوین صنعتی با چشم ‏اندازی از تحول آینده در جامعه و ایجاد دسترسی‏ های مناسب تشویق کرد.

اسلامی بیان کرد: در کشوری که قدرت با فرهنگ معنا پیدا می کند، نباید و نمی توان نسبت به تحولات جهانی این عرصه بی تفاوت بود. اکنون این فرهنگ است که ابزار بهتری را برای تغییرات اقتصادی و اجتماعی ارائه می‏دهد و این تولیدات فرهنگی است که با شگفتی موجب رونق زندگی؛ نشاط اجتماعی و فزونی تولید ملی و ارزش اقتصادی می‏ شود بر همین اساس توسعه صنایع فرهنگی به مدد فناوری‏ های نوین؛ بخشی کلیدی برای تحقق چشم ‏انداز دولت مردمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر این باور هستیم که شناسایی فرهنگ و هنر به عنوان دارایی ملت ایران، یعنی تکیه بر قدرت فرهنگی این ملت که در طول زمان ایجاد شده است و با همت جوانان به قدرتی اقتصادی هم تبدیل می‏ شود و بسیاری از چالش ‏های کلیدی چون اشتغال را نیز با فرصت ‏سازی؛ بر طرف می‏ کند.


اسلامی با پرداختن به این موضوع که فرهنگ و هنر در هر گوشه زندگی مردم نمایان است گفت: تولیدکنندگان محتوا اگر ارزش ‏های فرهنگ ایرانی و اسلامی را شناخته باشند و از تجربه و کاربرد آن در عرصه‌های دیگر نهراسند باید قابلیت‏های نوآوری و کارآفرینیِ تحسین‏ شده ‏شان را ارج نهاد و توسعه داد زیرا نوآوران و نواندیشان صنعت خلاق به خوبی می‏توانند؛ فرهنگ را به عنوان بستر فعالیت‏های تولیدی و اقتصادی خود نیز برگزینند؛ از سختی ها و کمبودهای کنونی دلسرد نشوند و مهمتر اینکه از آموختن و کشف فضاهای نوین؛ غفلت نکنند و کالاهایی را برای ورود و عرضه به بازارهای داخلی و جهانی تولید کنند که افزون بر سرشار کردن سبد کالای خانواده ایرانی از زیبایی های فرهنگی، دریچه ‏های تازهای بر اقتصاد کشور که بی تردید باید میزان وابستگی ‏اش به دلارهای میرای نفتی هر روز کاهش یابد را نیز بگشایند.

وی نهادسازی خلاقیت را به منزله حضور بخش خصوصی توانمند و احیاء و ایجاد تشکل های صنفی در عرصه صنعت فرهنگی و خلاق برشمرد و افزود: البته نوسازی‏ ساختارهای سیاستی و قانونی نیز همپای این حضور ضروری است زیرا به حداکثر رساندن سهم اشتغال فرهنگی و خلاق برای پیشبرد اهداف رشد و نوآوری نیازمند اقدامات چندجانبه است و سیاستگذاران در همه سطوحِ محلی تا ملی و همچنین کنشگران بخش خصوصی و مدنی همگی باید نقش خود را در این مهم ایفا کنند. اما رابطه دولت با فعالان فرهنگی و خلاق و بازار محصولات فرهنگی نیز بایستی قابلیت نقد و اصلاح داشته باشد از سوی دیگر در هم تنیدگی دولت با نهادهایی چون اقتصاد و فرهنگ، ناشی از قدرت و حضور پررنگ دولت است که بر شکل‏گیری بازار و نیز چگونگی گردش مالی و تمامیت این اقتصاد اثر دارد. 

وی خاطرنشان کرد: هر میزان سرمایه‌گذاری در تولید محصولات فرهنگی می‌تواند سهم فرهنگ در اقتصاد کشور را چند برابر کند. این در حالی است که حوزه سیاستگذاری و فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تا کنون فقط به صدور مجوز و نظارت بر محتوای تولید شده، محدود بوده است. قوانین پرشمار و محدودیت‏ها در زمینه آفرینش؛ انتشار و دسترسی همگانی، بازار محصولات فرهنگی را رنجور و نحیف کرده است. تدوین و بازخوانی سیاست‏ های فرهنگی، زمینه را برای تولید و نشر محصولات و جذب مشتری و رونق بازار هموار می‏ سازد.

اسلامی برنامه ‏ریزى‏هاى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محورهایی نظیر تدوین نظام راهبردی حقوق مالکیت فکری برای توسعه سازوکارهای حمایت از هنرمندان جوان و کارآفرینان خلاق و دارایی‏ های معنوی‏شان را مهم برشمرد و گفت: بر همین اساس بازاریابی سبک زندگی؛ رشد شرکت‏های مستقل و تسهیل دسترسی به بازار و حضور در بازار؛ آموزش هنر و نیز مدیریت هنری و کارآفرینی خلاق از مواردی است که تاکنون صورت پذیرفته است و وزارت فرهنگ آماده است تا کسب و کارهای موجود و نوپا و شرکت‏های آماده صادرات را با خدمات مالی، اعتباری، کاهش تعهدات ارزی و ایجاد فضایی رقابتی پشتیبانی کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه  ادراکِ دولت‏  ها و نیز کنشگران بخش خصوصی از ارزش خلاقیت؛ موجب بروز و ظهور نوآوری در جامعه‏ خواهد شد، تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم با همین رویکرد؛ برنامه توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و گسترش سرمایه‏ گذاری و مشارکت بخش غیردولتی و تشویق نهادسازی مرتبط را در دستور کار قرار داده است. از این رو از پیشنهادهای نوآفرین استقبال می کنیم و امیدوارم روند امیدبخشِ تعامل و تبادل تجربه در چنین رویدادهایی برمبنای ظرفیت‏های خلاقانه شناسایی شده، ادامه داشته باشد تا با رفع موانع و محدودیت ‏ها، فرصت‏هایی برای توان‏افزایی شرکت‏های فرهنگی و خلاق در بخش صنعت و اقتصاد فراهم شود‌
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۱۲
روابط‌عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور |