اخبار

نشست اختصاصی بازارپردازی صنایع فرهنگی در سازمان اوقاف

نشست اختصاصی بازارپردازی صنایع فرهنگی در سازمان اوقاف


جلسه با سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و صلوات بر محمد وآل محمد (س) آغاز گردید. مجری ابتدا خوش آمد گفت و اعیاد ماه شعبان را تبریک گفت. وی بیان کرد ارتباط بین سازمان اوقاف و مجموعه های کسب و کار فرهنگی میسر می باشد. ضمن توضیح اینکه مجموعه ها به معرفی محصولات خود خواهند پرداخت از حجت الاسلام و المسلمین نوروزپور، مدیرکل بقاع و اماکن مذهبی معاونت فرهنگی سازمان اوقاف، دعوت کرد برای توضیحات بیشتر به روی سن تشریف بیاورند.

سه شنبه ۹ اسفند، نشست اختصاصی بازارپردازی صنایع فرهنگی در سازمان اوقاف پیرامون معرفی کسب و کارهای فرهنگ بنیان و زنجیره محصولاتشان صورت گرفت که ۷ مجموعه فرهنگ بنیان به معرفی خود در حضور مدیران سازمان اوقاف پرداختند.
 

 حجت السلام نوروزپور: یکی از ماموریت های دوره جدید سازمان اوقاف حمایت از مجموعه های دانش بنیان و کسب و کارهای جدید می باشد.
ایشان افزودند: به نظرم جزو یکی از محدود و معدود سازمانهایی هستیم که شرکت های دانش بنیان در سازمان ما مستقر شده اند، حدود ۲۰، ۳۰ شرکت. وی تصریح کرد: بقاع متبرکه نیز از این غافله عقب نمانده. طبق تدابیر رئیس سازمان و معاونت محترم فرهنگی اجتماعی سازمان، جناب عادل، در این زمینه، یعنی کارهای اقتصادی ورود کردیم. در جهت ایجاد منابع مالی برای بقاع متبرکه اتفاقات خوبی و ان شا الله با قدرت در حال رخ دادن است.
سازمان اوقاف چند سالی است به ایجاد وقف های جدید در حوزه منابع مالی پایدار روی آورده است. با رویکرد این که مشکلی از مشکلات کشور و نظام را نیز حل کنیم. اشتغال ایجاد کنیم، در تولید کشور نقش داشته باشیم و ... 
امروز ما مدیران محترم بقاع متبرکه تهران را دعوت کردیم تا کسب و کارهای فرهنگی و دانش بنیان به معرفی خود پردازند و بتوانند با هم همکاری های اقتصادی داشته باشند. همچنین مدیران اقتصادی و سرمایه گذاری و فرهنگی و قرانی را نیز دعوت کرده ایم. مثلا برای آرامش بهاری و خیمه های معرفت می توانند از این مجموعه ها استفاده کنند.


در ادامه سید امیر آقایی ، دبیر قرارگاه بازار پردازی فرهنگی، طرح مساله خود را با یک فیلم آغاز کرد که تأثیر کاراکتر و شخصیت را بر کودکان نشان می داد. وی افزود: مصرف محصولات فرهنگی، پایه سبک زندگی است.
در دوره جدید شورای فرهنگ عمومی توجه ما به همین مسائل است. در موضوع سبک زندگی مرکزیت داستان بر روی بازار پردازی یا همان مرچندایز رفته است. بازار پردازی صنایع فرهنگی،  یعنی توسعه زنجیره محصولات مبتنی بر یک کاراکتر و یک عنصر فرهنگی که تمام زمینه های زندگی کودک و نوجوان را در بر می گیرد.

فعالیت ما تحت عنوان زیست بوم فرهنگ بنیان تعریف می شود. مجموعه هایی که در ادامه به معرفی محصولات خود می پردازند علاوه بر نگاه کسب و کاری که دارند، ظرفیت توسعه فرهنگی نیز دارند و ظرفیت های آنان می تواند با ظرفیت های بقاع و وقف های فرهنگی هم افزا شود.

معرفی کسب و کار ها:
مجموعه ها به ترتیب به معرفی مدل کسب و کاری، زنجیره محصولات، نوع فعالیت های پیشنهادی، مدل همکاری پیشنهادی و معرفی مجموعه و اعضای خود پرداختند: استودیو دانش بنیان و خانه خلاق و نوآوری رضوان،  استودیو دانش بنیان مهاد (به صورت برخط از شیراز)، خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی ایلسا ، هلدینگ نبات، تکم فیلم آریایی، واحد کودک و نوجوان انتشارات پیک گل واژه، موسسه آموزشی دانش بنیان نموبال (ارائه برخط).

نکات پایانی توسط حجت الاسلام عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اینگونه بیان شد:
تشکر میکنم از همه حضار و اعیاد را تبریک می گویم. از رویکرد متفاوت و نو شورای فرهنگ عمومی تشکر می کنم. در اتفاقاتی که گذشت، خودم را عرض می کنم، در خواب بودیم و شاید هنوز هم باشیم و فرزندان ما فقط به واسطه یک گوشی تمام فضای ذهنی‌شان جهت دهی میشود، مهندسی میشود. با توجه به بقاع متبرکه و فضای فرهنگی و اعتقادی که مردم ما به آن دارند، ما اگر بخواهیم آن را با فضای نوآورانه تلفیق کنیم، فضایی که جوانان و نوجوان های ما با آن سرو کار دارند، این آغاز راه است و نوید بخش اتفاقات بهتری در آینده. همانطور که حضرت آقا فرمودند راه حل این موضوعات بحث های فرهنگی است و ایشان به “ید واحده” اشاره فرمودند، ید واحد یعنی تمام بچه هایی در در این فضا دغدغه دارند و دلشان می تپد باید بیایند در کنار هم. یکی ایده دارد، دیگری امکانات دارد یکی منابع دارد و ... . همه باید بیایند، آموزش و پرورش، آموزش عالی و دانشگاه ها، اوقاف، خیرین، همه باید بیایند. همه بحث هم منابع مالی نیست.

 اصولاً محصولات فرهنگی دو چالش بزرگ دارد. تولید ، مثلاً در مغازه های نزدیک به ما بعید است دارا و سارا را بیایم اما باربی هست دومین نکته عرضه آن است. مثلا چادر بخواهیم تهیه کنیم به سادگی و در نزدیکترین فروشگاه پوشاک پیدا نمی شود. کنار امامزاده فضای خوبی برای عرضه محصولات در اعیاد مثل نیمه شعبان است. این جمع امروز را ان شاءالله آغاز راهی بدانیم که باهمراهی و هماهنگی که با دوستان خواهیم داشت و ایده‌ها و فکرهای خوب شما، مدل هایی را داشته باشیم که در فضای بقاع متبرکه از این فرصت بتوانیم استفاده کنیم.
 سازمان در بحث سرمایه گذاری در عرصه های دانش بنیان پیشگام است و همین الان تعداد زیادی شرکت دانش بنیان طرف قرارداد هستند. اگر کارها منسجم ارائه شود، در کمیسیون های سرمایه‌گذاری سازمان قابل طرح است.

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱۵:۴۴
روابط‌عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور |