اخبار

پنجاه و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان برگزار شد

پنجاه و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان برگزار شد
با حضور آیت‌الله عبادی؛ نماینده معزز ولی فقیه ورئیس شورای فرهنگ عمومی ، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان و اکثریت اعضاء، پنجاه و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، آیت‌الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با تبریک میلاد امام زمان (عج) و بزرگداشت روز شهدا اظهار کرد: سال‌ها به دلایلی جلسات شورای فرهنگ عمومی ناموفق و گاهی نیمه موفق بوده است.

وی با اشاره به اینکه کرونا بهانه برخی از اقدامات انجام نشده دو- سه سال گذشته است، افزود: بخشی هم متاثر از نگاه برخی مسئولانی بود که معتقد بودند که باید فرهنگ مردم تغییر کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه گرچه دیرهنگام است اما فرهنگ مسئله جدی است، ادامه داد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی، جنبه قانونی دارد و زحمات افرادی که در این راستا تلاش می‌کنند، ذایل نمی‌شود و از طرفی برنامه ها باید مطابق با احیای ارزش‌های فرهنگ بومی باشد.

وی اظهارامیدواری کرد با شناسایی اولویت‌ها در سال آینده، مصوبات شورای فرهنگ عمومی به نفع اسلام،‌ انقلاب و ارزش‌ها باشد که بتواند گذشته را هم جبران کند.

آیت‌الله عبادی ترکیب اعضای شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی را امیدوار کننده توصیف کرد و گفت: مسئله گردشگری بسیار مهم است چرا که در گذشته برخلاف فرهنگ عمل شده است که باعث شده است بین مردم برخورد به وجود آید.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ غربی امروز آسیب‌های زیادی وارد کرده است و لذا هرچه در گذشته،‌ افراد از مراکز قدرت فاصله بیشتری داشته‌اند، سالم‌تر مانده‌اند،‌ یادآور شد: در شرایطی که عصر رسانه و انفجار اخبار است، آسیب‌هایی که به حوزه فرهنگ وارد می‌شود، مستقیم است و می‌طلبد که جایگاه این انقلاب در مقابل فرهنگ پول پرستی و بت پرستی حفظ شود.

سید محمدرضا طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر استفاده از توان ظرفیت های مردمی برای اجرای برنامه های فرهنگی اظهار داشت: امروز دشمن در بعد نظامی، از حمله به ایران مایوس شده است و به دنبال استحاله این کشور از درون است. 

وی با تاکید بر اینکه مصوبات شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر ضمانت اجرایی دارد، گفت: طرح فرهنگی و معیشتی مردم شایسته خدمت که مصوب شورای استان است به صورت کتبی به تمام دستگاه ها ابلاغ می شود و مدیران برای مطالعه و اجرای آن وقت بگذارند تا اجرایی شود تا نتیجه کارآمدی و تغییر در سطح جامعه احساس شود. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی همچنین خواستار توجه به مقوله عفاف و حجاب شد و با تاکید بر اولویت بر این موضوع، یاداور شد: دشمن به صورت ویژه روی این موضوع کار کرده است بنابراین در تمامی برنامه ها باید ویژه به این موضوع توجه شود. 

طالبی بر تسریع ساخت میدان تجمعات توسط شهرداری بیرجند برای برگزاری مراسمات ملی و مذهبی تاکید کرد و گفت: همچنین تدوین پیوست گردشگری استان با در نظر گرفتن مباحث اقتصادی و سلامت گردشگری باید سرعت گیرد.

علی فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این جلسه با تاکید بر لزوم احصای شاخص‌های فرهنگی شهرستان‌ ها در جلسات شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: جلسات شورای فرهنگ عمومی در شهرهایی که نهاد امامت جمعه راه اندازی شده است و امام جمعه مستقر است می‌تواند برگزار شود که در گام نخست، جلسه شورای فرهنگ عمومی در شهر خضری دشت بیاض برگزار شد.

وی بر اتصال شوراهای فرهنگ عمومی شهرها با مساجد و محلات تاکید کرد و افزود: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مرکز استان و شهرستان‌ها، نیازمند تجهیز و تقویت از بُعد نیروی انسانی هستند.

فرخنده تقویت هویت ایرانی اسلامی و انقلابی و همچنین بازسازی انقلابی حوزه فرهنگ و رسانه را دو هدف اجرای برنامه‌های سال آینده حوزه فرهنگ اعلام کرد و یادآور شد: این اهداف در قالب برنامه‌هایی از قبیل پرداختن به مفاخر دینی و فرهنگی، برگزاری جلسات شعر گویشی، پیشنهاد برگزاری برنامه‌های بین‌المللی «رستاخیز شن‌ها» و ... محقق خواهد شد.

وی بر فعال شدن کارگروه های ده گانه شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی چهار بازارچه محصولات عفاف و حجاب در شهرستان‌ها در مراحل نهایی خود قرار دارد که در همین راستا، نمایندگی انحصاری توزیع چادر مشکی ایرانی در استان اخذ شده است.

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۲۰