اخبار

سلام فرمانده۲

سلام فرمانده۲

ابتدا باید نگاهی بیندازیم به سرود سلام فرمانده۱، کاری که بیشتر شبیه معجزه در دنیای پر زرق  و برق رسانه ای اتفاق افتاد. سرودی که شاید گذاره های تصویری جذاب قاب جادویی را نداشت اما همه موزیک ویدئو ها را کنار زد و به عنوان پر مخاطب ترین، سرود جهان شناخته شود.

رمز این موفقیت نه در دربرگیری رسانه ای و نه در استفاده از گذاره های تصویری جذاب و خوش رنگ و لعاب بود، بلکه ریشه آن در نبرد قلب ها بود.

در جنگ شناختی متداول، تمام نبردها ابتدا از طریق چشم و گوش منتقل میشود، اما نکته انجاست که در چند آیه قران به غیر از چشم گوش از عضوی نام میبرد که به تنهایی میتواند دارای سیگنال ارسال و دریافت باشد. عضوی به نام "قلب"

«إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلا»

به نظر حقیر سلام فرمانده نه از طریق چشم و گوش، بلکه با سیگنال قلب با افراد ارتباط برقرار کرد. رمزی که دشمن را در بهت فرو برد. چرا که دشمن هیچگاه امکان دستیابی به ایمان به غیب را نمیداند. و تنها سرمایه خود را بر روی تسخیر دو ورودی انسان یعنی چشم و گوش سرازیر کرده است. همان اتفاقی که در تشییع حاج قاسم عزیز رخ داد.

البته این بدان معنا نیست که ما در پیام رسانه ای خود، از فاکتور های سمعی و بصری غافل شویم.

 بعد از سلام فرمانده، مجموعه های مختلف فرهنگی رسانه ای، جدی تر به قالب سرود های جمعی با محوریت کودک و نوجوان روی آوردند، کارهای زیادی ساخته شد که همه در خور تقدیرند، اما مقایسه نماهنگ ها و ارزیابی آن ها بر اساس میزان همه گیر شدن یا تاثیر گذاری شاید امری دقیق نباشد، هر نماهنگ  نکات مثبت و منفی متفاوتی دارد.

برای مثال نماهنگ "جشن فرشته ها" که در دیدار دختران نوجوان با رهبر خوانده شد و یا سرود "عزیزم حسین ۲" و بیعت هر کدام ویژگی و مخاطبان خاص خود را دارد.

شعر و آهنگ جشن فرشته ها بسبار پر مضمون، و تدوین و اجرای  "عزیزم حسین ۲" بسیار دیدنی بود.

با توجه به استقبال جهانی سلام فرمانده ۱، انتظار اذهان عمومی از سلام فرمانده ۲ بسیار فراتر رفته بود، به صورتی که حتی اگر به بهترین شکل هم انجام میشد باز شاید بازتاب نماهنگ قبلی را پیدا نمیکرد.

از طرفی ذائقه تخدیری  کودکان در تولیدات نماهنگ ها بسیار پیچیده شده است. متاسفانه دشمن در ذائقه سازی، رتیم های تند را برای نسل جدید از کودکی به صورت تخدیری افزایش دادند که تنها موزیک ویدئو های ریتم تند، برای چشم و گوش کودک جذاب به نظر برسد.

لازم به ذکر است رهبر انقلاب در واکنش به سرود دسته جمعی دخترانی کع به سن تکلیف رسیدند فرمودند: ((سرودتان خیلی عالی بود؛ هم شعرش خوب بود، هم آهنگش خوب بود، هم شماها خوب اجرا کردید.))

ایشان با دقت فراوان سه عنصر شعر خوب، اهنگ خوب و اجرای خوب را معیار قرار دادند.

به نظر حقیر شعر و آهنگ سلام فرمانده بسیار عالی بود اما شاید در اجرا یعنی سکانس به سکانس های تصویری، میتوانست هوشمندانه تر باشد. انتخاب سوژه های نوجوانان، گذاره های تصویری احساسبی، واکنش ها، رنگ و نور، و از همه مهمتر تدوین جذاب میتوانست در این سرود هنرمندانه تر انتخاب شود.

 در هر صورت توجه جبهه انقلاب و استقبال بی نظیر دهه هشتادی و نودی ها به نماهنگ های انقلابی، امری ستودنی است که انشالله در آینده شاهد ارتقا کمی و کیفی این نوع محصولات و استفاده از این ظرفیت بی نظیر در جهان هستیم.

 جالب است بدانیم رهبر انقلاب از سال های گذشته چندین بار بر این ظرفیت  سرود تاکید داشتند، که بالاخره جبهه انقلاب هر چند دیر اما تواسته است قدمی در این راستا بردارد.

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۰۸