اخبار

بازار جهانی آموزش زبان فارسی و غفلت بی اندازه ما

بازار جهانی آموزش زبان فارسی و غفلت بی اندازه ما

👈 امروزه آموزش زبان‌ به خارجیانی که میل به آموختن آن در کشوری که به آن زبان صحبت می‌شود را دارند، بازاری بزرگ، پویا و سودآور است. مشتری اصلی این بازار نیز دانشجویانی هستند که برای آموختن زبان و نیز آشنایی با فرهنگ آن کشور، در دوره‌های کوتاه یا بلندمدتی آموزش زبان که در آن کشور برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

 👈 زبان فارسی یکی از زبان‌های غنی و مهم بین‌المللی است که با آموختن آن می‌توان به منابع کهن بسیار دسترسی یافت. این زبان در جهان مشتاقان بسیاری دارد که حاضراند با صرف هزینه‌های زیاد آن را در ایران بیاموزند. اما تا به امروز به راستی حتی یک صدم این مشتاقان جذب بازار داخلی نشده‌اند. در صورتی که این امر به صورت ایده‌آلی تحقق پذیرد، اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌ زبان و ادبیات فارسی در ایران بهبود می‌پذیرد، منابع ارزی به کشور سرازیر می‌شود، بخش گردشگری به اندازه‌ای از این امر سود می‌برد و فرهنگ کشور ما در عرصه جهان به خوبی شناسانده می‌شود.

 👈 با این همه برنامه‌ریزی جامعی در این زمینه در کشور ما وجود ندارد. بخش دولتی برای ایجاد و گسترش این بازار با مشکلات بسیاری روبروست و نیروی انسانی دولتی هرگز تخصص و انگیزه برای اقدام جدی در این زمینه را ندارد و بخش خصوصی نیز علاوه بر اینکه از چنین مشکلاتی رنج می‌برد، شناخت قابل قبولی نیز از این عرصه و تجربه‌های موفق مشابه ندارد. برخی از نمونه‌های موفق دولتی و خصوصی در زمینه آموزش زبان‌های ملی را می‌توان کشور ترکیه برای آموزش زبان ترکی استانبولی و کشور اردن برای آموزش زبان عربی دانست.

 👈 حل این مسئله و احیای سهم ایران در آموزش زبان فارسی و در اختیار گرفتن بخش مهمی از این بازار در گرو آشنائی با روش‌های تخصصی بازاریابی و ارائه خدمات آموزشی و همراهی بخش دولتی با بخش خصوصی در این زمینه است. به عبارت دیگر تنها رسیدن به تفاهیمی همه جانبه میان بخش خصوصی و نهادهای دولتی (مخصوصاً وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی) است که می‌تواند این امر را محقق کند. 

 👈 در این شرایط نباید انتظار داشت که دیگران نسبت به این بازار بزرگ بی توجه بوده باشند. نهادهایی در کشورهای غربی و  نیز تاجیکستان و ارمنستان، به سبب آگاهی از این فرصت، تلاش‌های بسیاری برای به دست گرفتن این بازار از خود نشان داده‌اند. در پایان تنها یک نمونه از موسسات تخصصی آموزش فارسی در کشور ارمنستان را معرفی می‌کنم. موسسه‌ای به نام آسپیرانتوم هر تابستان مدرسه‌هایی تابستانی به هدف آموزش زبان فارسی ترتیب می‌دهد. این مدرسه تابستانی برای ۱۶۰ ساعت آموزش زبان فارسی در ۴۰ روز حدود پنج هزار دلار (در حال حاضر حدود صد و سی میلیون تومان) از هر نفر برای شرکت در این دوره دریافت می‌کند. هزینه‌های اقامت، خوراک، ویزا، بیمه، سفر به ارمنستان و دیگر هزینه نیز شامل این شهریه نیست و می‌باید جداگانه توسط متقاضیان پرداخت شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مدرسه تابستانی به این لینک مراجعه کنید. 

 👈 امید است نهادهای دولتی و خصوصی ما ضمن پذیرش این واقعیت تلخ، برای جبران این خسارت و رساندن کشور ما به جایگاهی که در زمینه آموزش زبان فارسی در خور آن است تلاش کنند.

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۲۳