اخبار

نوروز در رمضان

نوروز در رمضان

نوروز که نخستین روز سال خورشیدی و از کهن ترین جشن های ما ایرانیان از عهد باستا ن است نمادی از «اعتدال و برابری» را در آغاز فصل بهار به نمایش می گذارد. عید نوروز از اعیاد بزرگ ما ایرانیان است که نقش بسزایی در صلح، دوستی، مودّت و احسان و نیکوکاری دارد. جهان به احترام این فرخنده عید ایرانیان آن را ثبت جهانی کرد و هم اکنون ۱۲ کشور به آن پیوسته اند و چین و مغولستان نیز درخواست پیوستن به کشورهای نوروز را داده اند. سازمان ملل متحد در ۲۴ فوریه ۲۰۱۰ عید نوروز را به عنوان « روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان» به رسمیت شناخته است.

اسلام عزیز و تشیع بر نوروز مهر تأیید زده است. رئیس مذهب تشیع امام جعفر صادق (ع): غسل کردن، بهترین جامه را بر تن کردن، خوشبو کردن خود به بهترین عطرها، اقامه نماز و سجده شکر» را از اعمال عید نوروز بیان فرموده اند.

نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان تقارن دارد. حفظ حرمت ماه ضیافت الله و پرهیز از روزه خواری علنی برای کسانیکه عذر شرعی دارند و مسافر هستند و گردش و سیر و سیاحت در نوروز را که در ۳ سال آینده نیز پیش رو داریم را ما مردم -خودمان باید به خوبی مدیریت کنیم.

 مقصد اصلی مسافران نوروزی کاخ ها، مجموعه ها و بناهای تاریخی - فرهنگی، موزه ها، پایگاه های میراث ملی و جهانی در سراسر کشور است که خادمان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خود را موظف به ارائه بهترین خدمات می دانند.

دومین همایش به استقبال نوروز توسط معاونت میراث فرهنگی با همین هدف برگزار شد. در این مراسم از ۱۳ تن از مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی، موزه ها و بناهای تاریخی که در نوروز سال گذشته برتر شناخته شدند تقدیر شد.

جهان از باد نوروزی جوان شد🌺

زهی زیبا که این ساعت جهان شد.

"عطار نیشابوری"

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۱۷