اخبار

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور: تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز، تقارن بهار طبیعت با بهار دلهاست

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور: تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز، تقارن بهار طبیعت با بهار دلهاست
هفتصد و نود و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ، و ارشاد اسلامی و دبیری سید مجید امامی و سایر اعضا و میهمانان ، صبح روز سه شنبه شانزدهم اسفندماه 1401 در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور، جلسه 793 به دو موضوع «توصیه نامه شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان» و « بازخوانی برنامه ارتقای فرهنگ کار، مهارت آموزی و کارآفرینی مصوبه سال 1398 شورای فرهنگ عمومی کشور و ارائه رویکردهای جدید توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» پرداخت. 

 

رسانه جدید

 

در همین  راستا معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه های پیشبینی شده توسط دستگاههای مرتبط در خصوص برنامه های نوروزی که با ماه مبارک رمضان تقارن دارد را ارائه کردند.  

 

شورا

 

در ادامه جلسه محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کردند: در همین راستا در ماه مبارک رمضان، نمایشگاه بزرگ قرآن کریم را با افزایش ظرفیت 50 درصدی برگزار خواهیم کرد و در توصیه نامه شورای فرهنگ عمومی باید با توجه به فرهنگ دینی مان بر قرآنی بودن ماه مبارک رمضان تأکید بیشتری شود و با برگزاری برنامه های قرآنی جذاب برای سایر شهروندان و البته مسافران در کنار تسهیل شرایط سفر و احترام متقابل به مسافران و میزبانان، استفاده از ظرفیتهای شبکه های تبلیغاتی و آگهی نماها که پیامهای قرآنی را در شهرها و جاده های کشور به نمایش می گذارند به معنای واقعی بهار قرآن را با بهار طبیعت عجین کنیم. 
توجه به تقویم مناسبتی در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز از دیگر موضوعاتی بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: توجه به این تقارن تاریخی و دینی مهم است و نوروز در فرهنگ ایرانی با آموزه های دینی آمیخته شده و مردم در سفره های هفت سین، قرآن دارند و لحظه تحویل سال قرآن میخوانند و یا در مراکز مذهبی دور هم جمع میشوند و صله ارحام که از سنتهای دیرینه عید نوروز است نیز از تأکیدات دینی و مذهب شیعه میباشد. حال که عید نوروز و ماه مبارک رمضان در کنار هم قرار گرفته اند؛ باید از این ظرفیت غنی برای ترویج مناسک دینی و قرآنی استفاده کرد و به معنای واقعی نشاط اجتماعی را در تمام سطوح جامعه ساری و جاری ساخت. 

 

شورا

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
ارتقای فرهنگ کار از موضوعات دارای اولویت در شورای فرهنگ عمومی کشور است
در ادامه جلسه به باز خوانی سند برنامه ارتقای فرهنگ کار، مهارت آموزی و کارآفرینی مصوبه سال 1398 شورای فرهنگ عمومی کشور و ارائه رویکردهای جدید توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخته شد که در همین راستا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این موضوع که ارتقای فرهنگ کار از موارد اولویت دار شورای فرهنگ عمومی کشور است گفت: نسل های قبلی از کودکی کار میکردند و نگاه آنها به کار، نگاه مقدسی بود. ولی امروزه جوانان به دنبال کارهای کم زحمت و پردرآمد هستند که بعضاً با تعریف واقعی کار هماهنگ نیست. مهارت آموزی، ارتقای فرهنگ محیط کار، آینده پژوهی، توجه به زنان در مشاغل، در نظر گرفتن شغلهای جدید با توجه به نیاز آیندگان، استفاده از نیروهای کار متعهد و مومن، داشتن روحیه تعاون در امور اداری و منابع انسانی و ... مواردی است که باید در این سند در نظر گرفته شود و اصلاح گردد. 

 

شورا

 

لازم به ذکر است در این جلسه مقرر شد که این سند پس از بازنگری و تکمیل، دو باره در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد تا با نظر نخبگان فرهنگی تصویب شود.

 

شورا

 

📌 روابط‌عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور.

zil.ink/pcci_ir

🆔 ما را در شبکه های اجتماعی با آدرس pcci_ir@ دنبال کنید.

۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۰:۳۰