اخبار

شورای فرهنگ عمومی بسطام تشکیل جلسه داد

شورای فرهنگ عمومی بسطام تشکیل جلسه داد
امام جمعه بسطام با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف شورای فرهنگ عمومی احیای سنت‌های فراموش شده است، گفت: احیای این سنت‌ها باید هدفمند و در راستای مبانی دین اسلام و ارزش‌ها باشد.

به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان،حجت الاسلام سیدعلی رضوی نسب روز یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی بسطام در اداره آموزش و پرورش این شهر افزود: سنت‌های اصیل منطقه باید پس از ثبت توسط میراث فرهنگی، مطابق با دین و ارزش‌ها به صورت هدفمند احیا شود.

وی به برگزاری چند ساله آیین «شالی نو، مالی نو» در شهر بسطام اشاره کرد و گفت: این آیین تلفیقی از سنت ایرانی و اسلامی است که در آستانه بهار هر سال با هدف کمک به نیازمندان در این شهر اجرا می‌شود.

رضوی با اشاره به اینکه ثبت ملی این آیین کهن به همت میراث فرهنگی انجام شد، ابراز کرد: سال گذشته حدود ۴۰ میلیون تومان وجه نقد با برپایی این آیین جمع آوری شد که با محوریت دفتر امام جمعه بین نیازمندان و فقرا به صورت سبد کالا و نقد توزیع شد.

رییس شورای فرهنگ عمومی بسطام ادامه داد: این سنت طی سال‌های دور در منطقه برگزار می‌شد به‌طوری که هر فرد با اعلام فرارسیدن سال نو کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای خود جمع آوری می‌کرد، با ثبت ملی این آیین هم اکنون مردم به ویژه جوانان به صورت دسته‌جمعی با حضور و اجرای نمایش در کوچه و خیابان، کمک‌های مردمی را برای توزیع بین نیازمندان جمع آوری می‌کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون سنت‌های ماندگار و باارزشی در روستاها و شهرهای بخش بسطام اجرا می‌شود، افزود: برخی از این سنت‌های فرهنگی قابلیت الگوسازی در عرصه ملی دارد.

امام جمعه بسطام به برگزاری سنت چهارشنبه سوری اشاره کرد و گفت: این سنت نیاز به ترمیم دارد تا در مسیر درست قرار گیرد.

رضوی به سنت خطبه‌خوانی در شهر مجن، قلعه نو، تکیه دولت بسطام و بازار شاهرود اشاره کرد و گفت: در دهه محرم آیین خطبه‌خوانی در غروب آفتاب با استقبال مردم برگزار می‌شود، باید این کار ارزشی هرچه بیشتر به مردم معرفی شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی بسطام با بیان اینکه برگزاری جشن‌های میدانی نیاز امروز نسل جوان کشور است، اظهار داشت: ساخت برنامه‌های محتوایی و متنوع برای جذب مردم به ویژه نسل جوان ضروری است.  

در این نشست چگونگی برگزاری جشن‌های ماه شعبان، موضوع عفاف و حجاب و اقامه نماز جمعه در بخش بسطام، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۰۴
روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان |