اخبار

تشریح اولویت های شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی در شهرستان بشرویه

تشریح اولویت های شورای فرهنگ عمومی استان  خراسان جنوبی در شهرستان بشرویه
با حضور علی فرخنده، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان، امام جمعه بشرویه، فرماندار و جمعی از مسوولین این شهرستان جلسه شورای فرهنگ عمومی پیرامون تشریح و تبیین نقشه مهندسی فرهنگی استان تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، صبح امروز، سه شنبه 26 بهمن ماه 1401 دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی در طی سفر های شهرستانی با محوریت شورای فرهنگ عمومی استان در خصوص دستورالعمل های این شورا برای شهرستان بشرویه، گفت: مطابق سیاست های جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به سند تحول اداره کل یکی از محورهای اصلی ما توجه به شهرستان ها و مقوله محرومیت زدایی در تمامی نقاط استان می باشد.

وی ادامه داد: همچنین اساس ایجاد تحول در فرهنگ و ارشاد اسلامی مشتمل بر جبهه سازی، توانمندسازی، هوشمند سازی و سودمند سازی فرهنگی می باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اینکه یکی از آثار تدوین سند تحول احیای مجدد شورای فرهنگ عمومی استان می باشد، اظهار کرد: مطابق آیین‌نامه ترسیم شده برای برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی وظایفی همچون حضور جدی دستگاه ها و برگزاری منظم جلسات با ارزیابی و دریافت گزارش های شهرستانی صورت می پذیرد و به شکلی مستمر رصد می‌شود.

وی در این خصوص افزود: یکی دیگر از موارد مطروحه در سند تحول طرح "نقشه مهندسی فرهنگی کشور" می باشد که در آن اولویت های فرهنگی تشریح شده و تنها باید برای اجرایی شدن این نقشه برنامه های عملیات اجرایی که از وظایف این شورا می باشد نیز تعریف و تدوین شود.

وی با اشاره به اولویت‌های "نقشه مهندسی فرهنگی کشور" که از تدوین آن بیش از ۱۰ سال می گذرد و برای اولین بار در دولت سیزدهم در حال اجرا می باشد، اظهار کرد: تبیین نقشه مهندسی فرهنگی کشور که برگرفته از مبانی اسلامی است که از موضوعات اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بود که اولین موضوع مورد بحث در آن تقویت هویت ایرانی اسلامی و انقلابی است که در آن توجه به مسائل روز فرهنگی کشور حائز اهمیت می باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه اظهار کرد: دیگر اولویت هایی که در این نقشه به آن اشاره شده اولویت‌ دادن به کودکان، نوجوانان و بانوان، کنترل ارتباطات و رسانه، نظام فرهنگی فراگیر و کارآمد، توجه به محصولات و صنایع فرهنگی، اخلاق و فرهنگ عمومی جامعه «فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی»، توجه ویژه به هنر و قدرت نرم شامل نیروی پای کار در راستای خدمت به نظام می باشند.

فرخنده با تاکید بر لزوم معرفی بیشتر مفاخر در روزمرگی های مردم گفت: در بسیاری از محصولات می توان از آثار هنری، تصاویر شهدا و علما بر لوازم تحریر و سایر محصولات فرهنگی استفاده کرد که تاثیر آن به مراتب در فرهنگ دانش آموزان و سایر اقشار جامعه به مرور زمان موثر خواهد بود.

وی گفت: همچنین از جمله آثار و خروجی های این شورا هماهنگی در خصوص طرح جامع جهاد تبیین، تشکیل کمیته تخصصی رصد فرهنگی و اجتماعی، کمیته تخصصی خانواده، کمیته تخصصی سلامت اجتماعی، کمیته تخصصی مسجد، کمیته تخصصی رسانه و فضای مجازی، کمیته تخصصی تعلیم و تربیت و کمیته تخصصی صنایع و محصولات فرهنگی می باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این نشست افزود:  از زمان فعال شدن شورای فرهنگ عمومی استان، تاکنون اتفاقات مثبت و رو به جلوی خوبی در زمینه‌های ساختاری شورا رخ داده است که برگزاری نشست‌های تخصصی دستگاه‌های فرهنگی و کارگروه‌های تخصصی در راستای انجام اقدامات حوزه مد و لباس و هماهنگی با دستگاه ها در راستای برگزاری جشنواره ها و رویداد های فرهنگی از جمله خروجی‌های شورای فرهنگ عمومی استان در چند ماه اخیر نیز می باشد.

فرخنده با بیان اینکه بحث عفاف بر سه محور شامل گفتمان اقناعی و جریان‌سازی، فراهم کردن دسترسی آسان مردم و اقدامات سلبی استوار است افزود: فعالیت‌های مربوط به عفاف و حجاب با کلیدواژه "زیست عفیفانه" کلید خورده و در این راستا بازارچه محصولات عفاف و حجاب در شهرستان‌های استان راه‌اندازی شد و تفاهم نامه های خوبی با برخی نهاد ها همچون بنیاد علوی منعقد گردیده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در پایان با تاکید بر لزوم هم افزایی دستگاه ها گفت: این هم افزایی می تواند موجب صرفه جویی در هزینه ها و افزایش بازخورد در برنامه‌های فرهنگی باشد که به جای برپایی برنامه های خرد، رویداد هایی بزرگ و موثر در جامعه اجرایی شود.
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۱۴