اخبار

پی ریزی بنیان‌های فکری و حرکتی فرهنگ عمومی در گرو فرهنگ دفاع مقدس

پی ریزی بنیان‌های فکری و حرکتی فرهنگ عمومی در گرو فرهنگ دفاع مقدس

به گزارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در راستای دیدارهای هفتگی سرپرست دبیرخانه شورا، جلسه هم اندیشی اعضا دبیرخانه شورا با مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با موضوع هم افزایی و تقویت همکاری دو نهاد برگزار شد.

سرپرست دببرخانه شورای فرهنگ عمومی در این دیدار گفت: دفاع مقدس، صحنۀ بروز افتخارات، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است که جمهوری اسلامی ایران، همچون نگینی تابناک تا همیشه، در تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان خواهد درخشید. پایداری ملت بصیر و انقلابی ایران اسلامی که برخاسته از روح ایمان و وحدت بود، در سایۀ هدایت‌های حکیمانه و مدبرانۀ رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) سبب احیای مکتب سازنده و نهضت بیداری اسلامی در جهان شد. دفاع مقدس در زمینه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و … توانست معادلات جهانی را بر هم زند.

تحفه‌گر بیان داشت، گرچه این فرهنگ به منزلۀ گنجینه‌ای ارزشمند همواره می‌تواند برای ملت ایران و دیگر جوامع اسلامی نیروزا و قدرت آفرین باشد، اما این مهم در گرو شناخت ابعاد و مؤلفه‌های فرهنگ متعالی مقاومت و ایثار است که می‌توان گفت، دفاع مقدس حاوی ویژگی‌ها و شاخص‌های مختلف ارزشی است که دین مداری، تکلیف گرایی، مردم گرایی، نهادینه سازیِ اخلاق و ارزش‌های دینی، خلاقیت، نوآوری و ابتکار، خودباوری، انعطاف پذیری و پویایی از جملۀ این شاخص‌ها است که می توان این مولفه ها را از ضرورت های اجتناب ناپذیر فرهنگ عمومی قلمداد کرد.

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در ادامه افزود: یکی از مهمترین حوزه‌های فرهنگی که به یقین الگوبخش سایر فعالیت‌ها و مسیر‌های ما بوده؛ فرهنگ دفاع مقدس است که جایگاه بسیار والایی در پی ریزی بنیان‌های فکری و حرکتی ما داشته و دارد. امروز موضوع دفاع مقدس به تعبیر مقام معظم رهبری (دامت برکاته) یک گنجینه است که باید در شناخت و استخراج آن کوشید و بدون تردید سهم بسیار زیادی در پیشرفت فرهنگی و البته بیداری ملت داشته است؛ در ادامه مدیرکل بنیادحفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ضمن قدردانی از رویکرد رو به جلو شورای فرهنگ عمومی استان گفت: شورای فرهنگ عمومی تاثیرگذار مستلزم دبیرخانه چابک وفعال است. وی همچنین یکی از گرایش ها درفرهنگ عمومی را گرایش به اخلاص، جوانمردی، صداقت، وفای به عهد و حرکت جهادی است که در ایثارگران تجلی یافته است. یوسفعلی‌زاده تاکید کرد؛ افکار و اندیشه‌های شهدا نیاز مبرم نوجوانان و جوانان امروز است و این مهم از طریق نهاد شورای فرهنگ عمومی امکانپذیر است. وی همچنین با تاکید برآمادگی بنیاد برای همکاری با دبیرخانه شورا، برگزاری مستمر اینگونه جلسات هم اندیشی را در تقویت ارتباط شورا با اعضا تاثیرگذار دانست.

در پایان این دیدار کارشناسان دبیرخانه شورا نیز نظرات و پیشنهادات خود را جهت هم افزایی و تقویت روابط دوجانبه ارائه کردند.

۹ اسفند ۱۴۰۱ ۲۳:۰۱