اخبار

مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور منصوب شد

مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور منصوب شد

به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور: رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیر کارگروه رصد فرهنگی کشور در حکمی، محمد اصغری را به‌عنوان «مدیر اجرایی» مرکز رصد فرهنگی کشور منصوب کرد.

تنظیم گزارش‌های فصلی «وضعیت فرهنگی کشور» به‌منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر مراکز تصمیم‌گیری فرهنگی، تولید منظم انواع گزارش‌های رصد فرهنگی به‌ویژه «رصد موضوعی» و «رصد بین‌الملل» و «رصد خبرگانی» به‌منظور استفاده مخاطبان خاص و عام و نیز تقویت پایگاه داده از طریق تجمیع داده‌های فرهنگی و اجتماعی تولیدشده در مراکز تحقیقاتی مختلف کشور ازجمله موارد مورد انتظار در حکم مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور است.

زائری، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همچنین از مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور خواسته تا از طریق همکاری با ادارات کل فرهنگ و ارشاد و شورای فرهنگ عمومی استان‌ها نسبت به راه‌اندازی رصدخانه‌های فرهنگی استانی اقدام کند.

 پیگیری عملیاتی مصوبات کارگروه رصد فرهنگی به‌ویژه تشکیل «کارگروه روش» و تدوین «شاخص های فرهنگی» و نیز  اهتمام به هم‌افزایی بین مراکز رصد فرهنگی و اجتماعی کشور و انباشت و تقویت دانش نظری و روشی رصد فرهنگی از دیگر موارد مصرح در حکم مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور است.

اصغری، پژوهشگر میان‌فرهنگی، دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی از دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و دانش‌آموخته فرهنگ و ارتباطات است. وی صاحب آثاری در حوزه گفتمان‌پژوهی، مطالعات فرهنگی مساله فلسطین و ارتباطات میان‌فرهنگی‌ است و پیشتر دبیری انجمن علمی فرهنگ و ارتباطات، ریاست دفتر مطالعات دعوت اسلامی و مدیریت مرکز بین‌المللی عدالت برای صلح را در کارنامه‌ اجرایی خود دارد.

کارگروه رصد فرهنگی، مصوب جلسه اول ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مورخ ۲۹ تیر ۱۳۹۸) است که با هدف رصد مستمر تغییر و تحولات فرهنگی و ارائه گزارش از این تحولات، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده است. متعاقب این مصوبه، آیین‌نامه اجرایی کارگروه رصد فرهنگی در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۹ از سوی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برای اجرا ابلاغ و دبیرخانه این کارگروه در پژوهشگاه تشکیل شده است.
۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۶:۵۹